Mocny wzrost sprzedaży tzw. urządzeń ubieralnych

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock
Urządzenia ubieralne (ang. wearables) to w elektronice użytkowej stosunkowo młoda kategoria produktowa, ale rozwijająca się niezwykle dynamicznie. Według danych IDC, w roku 2019 rynek ten wzrósł globalnie o 89 proc. w stosunku do roku 2018 i osiągnął aż 336,5 mln urządzeń. Słuchawki, smartwatche i opaski na nadgarstek to najpopularniejsze z nich.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Zainteresowanie tym segmentem produktów rośnie także w Polsce. Według badania przeprowadzonego przez RTV Euro AGD, aż 51 proc. respondentów chciałoby korzystać podczas uprawiania sportu ze smartwatcha, 44 proc. respondentów z opaski, monitorującej a 43 proc. – ze słuchawek z bluetoothem. 

– Urządzenia ubieralne bardzo szybko zyskują popularność na polskim rynku. Od czasu gdy 8 lat temu wprowadziliśmy pierwsze smartwatche, a potem opaski elektroniczne, co roku zwiększamy liczbę dostępnych modeli produktów. W czołówce najbardziej popularnych marek w tych kategoriach są Xiaomi, Apple, Garmin, Huawei, czy Samsung – stwierdza Iwona Pawełek, menedżer produktu w RTV Euro AGD.

Mimo iż wearables uznawane były do niedawna za urządzenia dla osób uprawiających sporty, to mają coraz więcej wielbicieli także wśród mniej aktywnych, bo dzięki zastosowanym technologiom i wbudowanym czujnikom mogą dostarczać informacji nie tylko o postępach treningowych, ale monitorować także parametry życiowe organizmu, dzięki połączeniu ze smartfonem ułatwiać odbieranie i wykonywanie połączeń telefonicznych czy sprawdzanie wiadomości, a także oferować możliwość wygodnych bezgotówkowych płatności.

– Wprowadzane ostatnio modele urządzeń ubieralnych zaczynają w coraz większym stopniu spełniać nasze oczekiwania i ułatwiać życie. Niewielkie, estetycznie wyglądające urządzenia mają coraz bardziej zaawansowane funkcje, np. wchodząca właśnie na rynek opaska Mi Band 5 Xiaomi rozpoznaje aż 11 trybów aktywności sportowych (od jogi, przez różne formy biegania aż po pływanie), ma opcje monitorowania tętna, snu czy poziomu stresu, umożliwia nie tylko odbieranie i wykonywanie połączeń telefonicznych, ale też zdalne sterowanie aparatem w smartfonie – wyjaśnia Iwona Pawełek.

– Nic dziwnego zatem, że te małe, wielofunkcyjne urządzenia smart stają się coraz popularniejsze. W ostatnim czasie obserwujemy wzrost zainteresowania nimi szczególnie wśród kobiet, które w inteligentnych zegarkach i opaskach mogą znaleźć dla siebie wiele przydatnych funkcji dedykowanych wyłącznie dla nich, pozwalających np. na monitorowanie zdrowia - dodaje.

Wśród wearables najpopularniejszą i najchętniej kupowaną grupę stanowią słuchawki, które według danych IDC zanotowały globalnie aż 251 proc. wzrostu w 2019 roku w stosunku do 2018. Kategoria ta dynamicznie rośnie także na polskim rynku.

– Najważniejszą obecnie kategorią słuchawek są słuchawki bezprzewodowe bluetooth, które zaczęły popularyzować się pod koniec 2017 roku i zanotowały od tego czasu silne wzrosty. Wynika to z kilku czynników: nie tylko wygody i komfortu korzystania, ale również poważnej zmiany średniej ceny produktu. Kiedyś słuchawki bezprzewodowe były drogie, a teraz podstawowy model można kupić za mniej niż 100 zł. Wpływa na to też sposób korzystania ze słuchawek. Wiele osób słucha muzyki ze smartfona, a gros nowych telefonów nie posiada już złącza mini jack 3,5 mm, więc użytkownicy w naturalny sposób rezygnują ze słuchawek przewodowych – mówi Tomasz Górski, zastępca kierownika działu handlowego w RTV Euro AGD.

W grupie słuchawek bezprzewodowych, najmocniejsze tempo wzrostu notują obecnie słuchawki true wireless. Gdy pod koniec 2017 roku na rynku pojawiły się douszne słuchawki true wireless Apple AirPods, pokazały, jaka jest przestrzeń na takie urządzenie i wielu producentów zaczęło inwestować w to rozwiązanie. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ