Microsoft przewyższa rywali Amazon i Google w biznesie chmurowym

Microsoft przewyższa rywali Amazon i Google w biznesie chmurowym
W wyścigu o powrót do wzrostu po dwuletnim spowolnieniu wydatków na przetwarzanie w chmurze, Microsoft wyprzedza swoich głównych konkurentów, Amazon.com i Google'a.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Biznes chmurowy Azure firmy Microsoft odnotował 29-procentowy wzrost sprzedaży w trzecim kwartale. To znacznie powyżej oczekiwań analityków, częściowo dzięki zainteresowaniu korporacyjnych klientów nowymi produktami sztucznej inteligencji.

Tego samego dnia w swoim raporcie za ten sam okres, Alphabet Inc., firma-matka Google, przyjęła bardziej stonowany ton, mówiąc, że klienci chmurowi wciąż szukają oszczędności. A nieco później poznaliśmy obraz przychodów chmurowych Amazon.com Inc., który był "mieszany", ze sprzedażą nieco mniejszą niż prognozowano.

Microsoft — który jest numerem dwa na rynku, za Amazonem, ale przed Google — zauważył, że zyskał udział w rynku chmurowym, pozyskując je od rywali. Firma nie chciała jednakj zdradzić, od kogo przejęła najwięcej udziałów w rynku.

Okres optymalizacji powoli się kończy

Po okresie inwestycji podczas pandemii, firmy w większości 2022 i 2023 roku skupiły się na tym, co największe firmy oprogramowania eufemistycznie nazwały "optymalizacją" — lepszym wykorzystaniem tego, za co już płacą i szukaniem miejsc, gdzie mogą oszczędzić.

Oznaczało to, że najwięksi dostawcy chmury starali się zdobyć duże kontrakty w bardziej wymagającym środowisku. Boom na AI sprawił jednak, że pozyskiwanie klientów było łatwiejsze.

Nowe zainteresowanie rozwojem i uruchamianiem aplikacji AI wpłynęło na ostatnie decyzje korporacyjne dotyczące wyboru partnera chmurowego. Microsoft na tym polu radzi sobie doskonale. Oferuje sposoby pracy z wieloma narzędziami AI i zyskał reputację lidera w rozwijającej się dziedzinie dzięki partnerstwu z OpenAI, twórcy popularnego programu ChatGPT do generowania treści.

Ten sojusz pomógł zwiększyć wzrost klientów - przyznał Microsoft. Usługa Azure zintegrowana z technologiami OpenAI, która pozwala klientom chmury Microsoftu korzystać z technologii startupu dla własnych aplikacji, przyciągnęła ponad 18 000 klientów. To wzrost z 11 000 kont.

Microsoft zainwestował również 13 miliardów dolarów w OpenAI i przejął 49% udziałów w spółce.

Amazon z kolei stara się przyciągnąć klientów gamą różnych opcji, a także partnerstwem z twórcą AI Anthropic, który tworzy chatbota Claude, rywala ChatGPT. Google, należące do Alphabet Inc., mówi, że jest popularnym wyborem wśród dużych firm i startupów AI, a CEO Sundar Pichai powiedział na konferencji, że ponad 60% z 1000 największych firm na świecie to klienci chmury Google, jak również "więcej niż połowa wszystkich finansowanych startupów generatywnych AI".

Dyrektor finansowy Microsoftu, Amy Hood, powiedziała, że choć "trendy optymalizacyjne" były podobne do tych z poprzedniego kwartału, konsumpcja — miara ilości używanych usług Azure — była lepsza niż oczekiwano, a firma odnotowała wzrost liczby umów dla Azure, jak i usług chmurowych Office.

ZOBACZ RÓWNIEŻ