Koniec Lotniska Chopina - zniknie wraz z otwarciem Centralnego Portu Komunikacyjnego?
Fot. shutterstock.Centralny Port Komunikacyjny, który ma powstać 37 km na zachód od Warszawy to flagowy projekt rządu Zjednoczonej Prawicy. Według projektu CPK, pierwszy etap jego funkcjonowania będzie w stanie obsługiwać aż 40 mln pasażerów rocznie.
Rządowa strategia dla branży lotniczej
Zgodnie z niedawno opublikowaną rządową strategią dla branży lotniczej kluczowe lotnisko na warszawskim Okęciu ma zakończyć działalność dla cywilów wraz powstaniem CPK, co budzi ogromne kontrowersje w wielu środowiskach.
Rząd zapowiada, że nowy port lotniczy ma być jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Polsce i odgrywać kluczową rolę w rozwoju transportu lotniczego. W jego skład wejdą również inwestycje kolejowe, które umożliwią szybkie i wygodne podróżowanie między Warszawą a innymi dużymi miastami w kraju. Jednak nie brakuje sceptyków tej inwestycji - eksperci różnych dziedzin, a także politycy opozycji zaznaczają, że w wielu wymiarach decyzja o budowie CPK jest chybiona.
Wałęsa wstawia się za kurierami platform: nawet 41 proc. czasu pracy świadczą nieodpłatnie
Koniec ruchu cywilnego na Lotnisku Chopina
O sprawie pisze szerzej portal Money.pl, który zaznacza, że wcześniejsze spory między ministrem infrastruktury a rządowym pełnomocnikiem ds. CPK zostały ostatecznie zażegnane przez Stały Komitet Rady Ministrów. W wyniku rozmów podjęto decyzję o zakończeniu działalności komercyjnej Lotniska Chopina w Warszawie w momencie uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Przeniesienie ruchu cywilnego na CPK budzi wiele obaw i pytań, zwłaszcza że Lotnisko Chopina cieszy się ogromną popularnością wśród pasażerów. Port na warszawskim Okęciu jest jednym z najbliżej położonych względem centrum miasta ze wszystkich europejskich stolic. To sprawia, że po wylądowaniu turyści mogą dojechać do głównych atrakcji Warszawy w ciągu około 20 min za bardzo niską kwotę (bilet na SKM to koszt około 5 zł dla osoby dorosłej). To wszystko stanowi o atrakcyjności miasta dla turystów.
Decyzję o zamknięciu tego lotniska dla pasażerów uznaje się za kontrowersyjną, a rosnąca liczba głosów sprzeciwu wskazuje na to, że temat będzie wzbudzał dyskusje w najbliższym czasie. Być może eskalacja niektórych problemów jest na rękę władzy, stającej w kampanijne szranki z opozycją. Najbliższe wybory są kluczowe z perspektywy przyszłości CPK - jeśli wygra je opozycja idea CPK prawdopodobnie się oddali - na co liczą przede wszystkim mieszkańcy domów i działek, które gigalotnisko zmiecie z powierzchni.
Przyszłość transportu lotniczego w Polsce
Przebudowa transportu lotniczego w Polsce nie jest łatwym zadaniem. Wprowadzenie Centralnego Portu Komunikacyjnego ma na celu zwiększenie efektywności i atrakcyjności polskiego transportu lotniczego. Jednak planowane przeniesienie lotnictwa cywilnego z Lotniska Chopina na CPK budzi wiele obaw wśród pasażerów, przewoźników oraz ekspertów.
Czy to koniec Lotniska Chopina w Warszawie? Czy nowy Centralny Port Komunikacyjny spełni oczekiwania i stanie się nowym centrum transportu lotniczego w Polsce? Decyzje i ich skutki będą nadal analizowane i dyskutowane, a losy obu portów będą wzbudzały zainteresowanie opinii publicznej w nadchodzących miesiącach. Ostatecznie to inwestorzy, rząd i przedstawiciele branży będą decydować o przyszłości transportu lotniczego w Polsce.
Wartość inwestycji venture capital w Polsce w II kwartale 2023 roku wyniosła 429 mln zł