Innowacje w e-commerce, czyli jak wyprzedzić konkurencję
Nowoczesna logistyka / Fot. materiały prasoweDziś nie wystarczy mieć e-sklep. Dziś trzeba mieć e-sklep na najwyższym poziomie – technologicznie, użytkowo, graficznie… Jak to zrobić? Chodzi przede wszystkim o umiejętność rozpoznawania trendów i jak najszybsze wdrażanie ich we własnej organizacji. Duzi gracze ścigają się nie tylko pod względem oferty produktowej, ale także zaplecza, choćby systemów monitorujących czy narzędzi służących do optymalizacji kosztów. Czy dotyczy to też ciebie? Nie mamy co do tego wątpliwości! Polski sektor e-commerce to nie tylko wielki rynek docierający do ponad 30 mln Polaków, ale także miejsce wojny między globalnymi gigantami. Poza tym nie musisz się ograniczać tylko do Polski.
– Transgraniczny handel elektroniczny to symbol cyfrowej ery światowej gospodarki. Klientom pozwala na zakupy w sklepach i w marketplace’ach niemalże na całym świecie. Ta sytuacja otworzyła też przed firmami możliwości rozwoju biznesu tam, gdzie było to pozornie trudne – komentowała niedawny raport e-Izby Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Ekspansja zagraniczna wymaga inwestycji i umiejętności konkurowania z wielkimi podmiotami. Zacznij to robić już teraz.
Personalizacja i doświadczenie klienta
W e-commerce personalizacja polega na dostosowywaniu ofert do indywidualnych preferencji klientów. To znacznie więcej niż tylko imię i nazwisko na stronie powitalnej. Właściwie wdrożona personalizacja uwzględnia historię zakupów, preferencje produktowe, lokalizację i wiele innych zachowań klienta w sieci. Dzięki analizie tych danych e-sklepy mogą tworzyć tzw. spersonalizowane doświadczenia, dostarczając klientom produkty i treści, które są dla nich najbardziej istotne.
„Personalizowane doświadczenia” wprost wpływają na wzrost konwersji oraz budowę lojalności klientów. Dlaczego? Spersonalizowane oferty i rekomendacje produktów zwiększają prawdopodobieństwo dokonania zakupu, bo klient czuje, że oferta jest dostosowana do jego potrzeb. Personalizacja może także pomóc zapobiec tzw. porzucaniu koszyka tuż przed zapłaceniem za zakupy. Dostarczając spersonalizowane rabaty, oferty specjalne czy przypominając o produktach w koszyku, e-sklepy mogą skutecznie zmotywować klientów do sfinalizowania transakcji.
Od czego zacząć jej wdrażanie w e-sklepie? Rozpocznij od analizy danych zakupowych i zachowań klientów. To pozwoli zidentyfikować trendy i preferencje, na których można oprzeć personalizację. Następnie poszukaj i zastosuj narzędzia rekomendacyjne do proponowania klientom produktów na podstawie ich wcześniejszych zakupów lub przeglądanych przedmiotów.
W celu skutecznego procesu personalizacji należy jeszcze przygotować narzędzia do tworzenia i wysyłania spersonalizowanych powiadomień o nowościach, promocjach i rabatach, dostosowanych do preferencji klienta. Duże e-sklepy mają wdrożone m.in. dynamiczne strony internetowe bazujące na preferencjach klienta, w tym ofertę produktów komplementarnych.
AI i analiza danych
Sztuczna inteligencja zaczyna odgrywać kluczową rolę w transformacji e-commerce, umożliwiając skuteczną analizę danych zakupowych i zachowań klientów. Dzięki zaawansowanym algorytmom, maszynowemu uczeniu się i analizie predykcyjnej e-commerce może zwiększyć precyzję prognoz, personalizować oferty oraz zoptymalizować strategie marketingowe.
Jednym z najbardziej widocznych zastosowań AI w e-commerce są personalizowane rekomendacje produktów. Algorytmy analizują wcześniejsze zakupy, przeglądane...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 2/2024 (101) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.