Horyzont 2020: przepustka do ligi mistrzów

Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe 33
Pozyskanie pieniędzy z ogólnounijnego Horyzontu 2020 jest trudniejsze niż z krajowych programów badawczo-rozwojowych – taka opinia przeważa wśród firm, które miały do czynienia zarówno z jednym, jak i z drugim. Ale warto się starać, tym bardziej że wygranej towarzyszą dodatkowe korzyści. Często ważniejsze niż zdobycie dotacji.

Największym problemem w pozyskaniu dotacji z programu Horyzont 2020 było dla nas przełamanie bariery psychicznej – mówi Łukasz Darka, menedżer ds. marki w toruńskiej firmie Torqway. Spółka ta zdobyła w 2017 r. ponad 1,6 mln euro dofinansowania na stworzenie Torqway Hybrid – „pojazdu do ćwiczeń fizycznych dla osób dojrzałych”. To swego rodzaju skrzyżowanie segwaya, roweru elektrycznego i nordic walking. Prace nad nim potrwają do września 2019 r. 

Będzie to druga, ulepszona wersja pierwotnego produktu. Na stworzenie pierwszej – Torqway Sport – czyli pojazdu bez silnika elektrycznego, napędzanego tylko siłą ramion, firma uzyskała w 2014 r. dofinansowanie z krajowych funduszy UE, w ramach RPO województwa kujawsko-pomorskiego. – O ile rodzime firmy nie boją się już sięgać po środki unijne, które są do pozyskania w kraju, o tyle w przypadku funduszy prosto z Brukseli Polaków ogarnia niezrozumiała niemoc – zauważa Łukasz Darka. – Tymczasem, jeśli ktoś poznał już krajową ścieżkę wiodącą do dotacji, która też nie zawsze bywa łatwa, to powinien sobie poradzić również z aplikowaniem do Horyzontu. 

W tym wypadku ogromne znaczenie mają, zdaniem Darki, znajomość angielskiego oraz biznesowe podejście do projektu. Przy czym zwłaszcza na tym...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 1/2019 (40)

Więcej możesz przeczytać w 1/2019 (40) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie