Wydanie 1/2019 (40) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 1/2019 (40)

Data publikacji: 19.12.2018

Gospodarki w dół, a dolar królem

Zapowiadane od dawna wojny handlowe, zbliżający się wielkimi krokami brexit i spóźniające się podwyżki stóp procentowych będą w największym stopniu kształtować warunki inwestycyjne w 2019 r. W tych niewesołych okolicznościach eksperci dostrzegają jednak także okazje do zarobku.

Paweł Piotrowski

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 1/2019 (40)

1

Edytorial

Programiści pilnie poszukiwani

W tym numerze „My Company Polska” zastanawiamy się, jak będzie wyglądał najbliższy rok dla tych, którzy myślą o inwestowaniu na rynkach finansowych. Eksperci skupiają się głównie na trendach i wydarzeniach kluczowych dla losów różnych aktywów i tłumaczą, dlaczego warto je bacznie obserwować. Ale postawili też kilka prognoz. Nie są pewne, lecz dość prawdopodobne.

10

Ludzie

Niezmiennie nowatorscy

Moda na fotobudki pojawiła się jakieś sześć lat temu, a dziś coraz trudniej wyobrazić sobie wesele czy firmową imprezę bez urządzeń, dzięki którym goście mogą sobie zrobić zabawne zdjęcia. Jako jedna z pierwszych zaczęła je u nas produkować firma Smove z Knurowa – od razu w centrum stawiając klienta.

14

Ludzie

Dobry duch dobrej książki

Motyleksiążkowe.pl, należące do Beaty Motyl, od lat są na rynku księgarskim ewenementem. To więcej niż biznes. To także kilkutorowe wsparcie dla małych wydawców, którym trudno się przebić.

16

Ludzie

Lubię budować zespoły

Iwona Grochowska przekuła swą psychologiczną pasję, doświadczenie i zacięcie lidera w nowatorskie, udane przedsięwzięcie na rynku motywowania pracowników. Razem ze swymi wspólnikami, Krzysztofem Mikulskim i Tomaszem Józefackim, potrafiła też przekonać licznych aniołów biznesu, by wsparli ich koncept wtedy, gdy zdawało się, że utknęli w „startupowej dolinie śmierci”.

18

Ludzie

Rozmawiajmy sami ze sobą

O tym, że wcale nie jest tak trudno zmienić siebie, gdy negatywne emocje utrudniają nam funkcjonowanie i osiąganie celów, o roli coacha, mentora, a także o tym, dlaczego przedsiębiorcy rzadko potrzebują psychoterapii, lecz nieraz potrzebują wsparcia – Alicja Hendler rozmawia z dr hab. Mirosławą Huflejt-Łukasik z Wydziału Psychologii UW, pionierką polskiego coachingu.

26

Rynki

Dom, dziecko i pies

Polacy należą do najbardziej zapracowanych narodów w Europie, a zarazem – wzrosła ich zamożność. To przynajmniej dwa powody, by zaproponować im usługi, które wyręczą ich w domowych obowiązkach. Potrzebna jest jednak elastyczność, niezawodność, a czasem – solidny zastrzyk gotówki.

30

Rynki

Dwa razy szybciej

Omida Group z branży TSL zawdzięcza swój rozwój przede wszystkim wsparciu, jakiego jej szefowie udzielają ambitnym członkom zespołu, którzy chcą tworzyć w strukturze firmy własne, wyspecjalizowane spółki.

34

Rynki

Wychowanie poprzez sport

Miejsc, w których dzieci mogą ćwiczyć pod okiem instruktorów, jest bez liku. Począwszy od uprawiania gimnastyki artystycznej po judo. Na ich tle wyróżnia się warszawska Gym Generation, firma stworzona przez Alex Lynden i Tatianę Wołkową. Zajęcia dla dzieci są w niej w centrum szerszego programu edukacyjnego.

38

Raporty

Mobilne bankowanie mamy we krwi

Nowoczesne technologie stosowane w bankowości padają w Polsce na podatny grunt – to wiemy od dawna. Nie dziwi więc, że z otwartymi ramionami witamy także rozwiązania mobilne.

44

Raporty

Szybcy i tani

Alternatywą dla mobilnej oferty tradycyjnych banków są coraz liczniejsze propozycje fintechów – z licencją bankową lub bez. Niektóre z nich z rozmachem zdobywają klientów w całej Europie, a w tym roku dotarły również do nas.

48

Finanse

Gospodarki w dół, a dolar królem

Zapowiadane od dawna wojny handlowe, zbliżający się wielkimi krokami brexit i spóźniające się podwyżki stóp procentowych będą w największym stopniu kształtować warunki inwestycyjne w 2019 r. W tych niewesołych okolicznościach eksperci dostrzegają jednak także okazje do zarobku.

56

Finanse

Horyzont 2020: przepustka do ligi mistrzów

Pozyskanie pieniędzy z ogólnounijnego Horyzontu 2020 jest trudniejsze niż z krajowych programów badawczo-rozwojowych – taka opinia przeważa wśród firm, które miały do czynienia zarówno z jednym, jak i z drugim. Ale warto się starać, tym bardziej że wygranej towarzyszą dodatkowe korzyści. Często ważniejsze niż zdobycie dotacji.

60

Finanse

Kreatywni i Europa

Kreatywna Europa to program ogólnounijny, m.in. dla firm, a dotyczy tych, którzy zajmują się kulturą. Jego pierwsza ścieżka, dotacje na wybrane projekty twórcze, otwarta jest dla Polaków od dawna. Druga, czyli łatwiejszy dostęp do kredytów, obejmująca znacznie więcej przedsiębiorstw, właśnie jest uruchamiana.

64

Finanse

Pora na operatora

Analitycy rynku condo- i aparthoteli oraz najwięksi działający na nim operatorzy są zgodni: popyt na tego rodzaju usługi jest już w kraju z grubsza zaspokojony. Za chwilę wszystkie związane z nimi inwestycje czeka ostra weryfikacja. Na co więc zwracać uwagę dziś, chcąc na nim ulokować pieniądze?

70

Zarządzanie

Ze złej rutyny w dobrą

Jak zmienić szkodzące interesom firmy, utrwalone nawyki pracowników na takie, które wesprą ją w rozwoju, a stara, niechciana rutyna nie będzie uporczywie powracać?

76

Zarządzanie

Mówiły jaskółki, że (nie)dobre są spółki

Chcąc zrobić wspólny biznes z dobrym kolegą czy koleżanką, trzeba się także zastanowić, ile nas to będzie kosztowało, nie tylko finansowo, ale też psychicznie. Czy chcemy i umiemy razem zarabiać, czy może wolimy się przyjaźnić? Okazuje się, że te pytania mają szczególną wagę w przypadku biznesów kobiecych.

82

Marketing

Mniejsi z mniejszymi

Coraz więcej mniejszych przedsiębiorców pragnie korzystać z pomocy zewnętrznych profesjonalistów od promocji. I to już nie tylko z usług agencji kreatywnych, ale też domów mediowych. Kiedy współpraca z tymi ostatnimi ma sens?

85

Marketing

Ukontentować klienta contentem

„Content” to określenie, które zrobiło karierę w marketingu wraz z rozwojem internetu. Oznacza tzw. użyteczne treści, umieszczane najczęściej w sieci, które odpowiadają na potrzeby i zainteresowania potencjalnego klienta danej firmy. Jak jednak sprawić, by stosowanie contentu prowadziło do zwiększenia sprzedaży?

88

Startupy

Ten głos się opłaca

W świecie technologii mamy do czynienia z różnymi modami. W ostatnich latach na topie były obrazy 3D, rozbudowane kino domowe czy też pierwsze próby z wirtualną rzeczywistością. Teraz przyszedł czas na asystentów głosowych.

92

Fajrant

Floty mają się świetnie

Mija właśnie kolejny bardzo dobry rok dla branży motoryzacyjnej, a osiągnięcie wyniku na poziomie przeszło 0,5 mln sprzedanych aut osobowych na pewno nie będzie żadnym problemem. Tyle że te rekordy to przede wszystkim zasługa firm, które odpowiadają za ponad 70 proc. całej sprzedaży.

98

Fajrant

Targi pełne nowości

Mimo że targi Fleet Market kierowane są do profesjonalistów z branży motoryzacyjnej, na ich tegorocznej edycji każdy miłośnik samochodów mógł znaleźć dla siebie coś interesującego. Ciekawych premier nie brakowało.

106

Prawo i podatki

Sponsor daje, ale odbiera w podatku

Sponsoring pozwala przedsiębiorcy zwiększyć jego rozpoznawalność na rynku, a jednocześnie obniżyć płacony podatek. Przy optymalnej umowie faktyczny koszt udzielonego wsparcia może być dla niego prawie o połowę niższy.

108

Moja firma

Pokaż to tak, aby sprzedać

Od tego, jak zaprezentujemy na stronie sklepu produkty i podejdziemy do pokazywania cen, zależy więcej, niż mogłoby się wydawać. Mówiąc krótko: chodzi o triki.

118

Fajrant

Outsider w elektrycznym świecie

Elektryczna rewolucja w motoryzacji – przynajmniej na razie – szerokim łukiem omija Polskę. Tymczasem świat wchodzi w kolejną fazę – elektryfikacji samochodów ciężarowych.

120

Fajrant

O utopii

Być może staję się już nudny z tym moim popularyzowaniem idei szczęścia, sprawiedliwości i równości, ale naprawdę sądzę, że są one ważne i warte stałego propagowania. Niestety, są to też kluczowe elementy utopii. Ale każde czasy mają swoich marzycieli...