Facebook stosuje stare taktyki przeciwko TikTokowi. Próby oczerniania
Facebook oczernia TikToka / Fot. AP Photo/Tony AvelarJedenaście lat temu Facebook został złapany na gorącym uczynku po tym, jak wynajął znaną firmę public relations i próbował aranżować w sieci publikacje ostro krytykujące praktyki Google'a w zakresie prywatności. Artykuły pojawiały się w dużych, wiodących serwisach informacyjnych.
W 2018 r. Facebook zatrudnił z kolei PR Definers do przeprowadzenia badań na temat krytyków firmy. Wówczas wieloletni szef działu komunikacji Facebooka, Elliot Schrage, wziął na siebie winę za zatrudnienie Definers i opuścił serwis społecznościowy.
Inspiracje: Oszust z Tindera
Obecnie pojawiają się podobne doniesienia. The Washington Post (TWP) informuje, że Meta (Facebook) stosuje podobną taktykę, aby tym razem ścigać innego rywala - TikToka. Dziennikarze z TWP twierdzą, że Meta wynajęła firmę konsultingową Targeted Victory, aby "organizowała ogólnokrajową kampanię przeciwko TikTokowi".
Targeted Victory, jak twierdzi TWP, prowadzi współpracę z dziesiątkami agencji public relations w Stanach Zjednoczonych. Stara się wpłynąć na opinię publiczną i zniechęcać ludzi do TikToka. Aranżuje przeróżne publikacje w mediach lokalnych i ogólnokrajowych, które są wymierzone w TikToka i przedstawiają aplikację w niekorzystny sposób.
Meta potwierdziła, że zatrudnia Targeted Victory. Firma nie chciała jednak komentować doniesień TWP.
Zac Moffatt, dyrektor generalny Targeted Victory, powiedział z kolei, że "zarządzamy ponadpartyjnymi zespołami w imieniu naszych klientów. Powszechnie wiadomo, że współpracowaliśmy z Meta od kilku lat i jesteśmy dumni z wykonanej przez nas pracy".
Co ciekawe, TWP pozyskało wewnętrzne e-maile od Targeted Victory, w których były informacje o kampani mającej na celu krytykę TikToka. Firma - jak podają dziennikarze - wykorzystywała mieszankę "prawdziwych oraz nieuzasadnionych obaw" dotyczących TikToka, aby spróbować obrócić nastroje społeczne i polityczne przeciwko tej marce.
Sprawdź: Jak zostać milionerem
Jednocześnie Targeted Victory pracowała nad tym, aby aranżować publikacje pozytywne dla Facebooka, np. chwalące rolę Facebooka w konkretnych społecznościach, choćby we wspieraniu firm należących do osób czarnoskórych.
TikTok na razie skomentował sprawę jedynie stwierdzeniem, że firma jest głęboko zaniepokojona. Przeprowadza już stosowne analizy.