Facebook stosuje stare taktyki przeciwko TikTokowi. Próby oczerniania

Facebook oczernia TikToka / Fot. AP Photo/Tony Ave
Facebook oczernia TikToka / Fot. AP Photo/Tony Avelar
Już raz Facebook został złapany na gorącym uczynku. Teraz robi to po raz kolejny.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jedenaście lat temu Facebook został złapany na gorącym uczynku po tym, jak wynajął znaną firmę public relations i próbował aranżować w sieci publikacje ostro krytykujące praktyki Google'a w zakresie prywatności. Artykuły pojawiały się w dużych, wiodących serwisach informacyjnych. 

W 2018 r. Facebook zatrudnił z kolei PR Definers do przeprowadzenia badań na temat krytyków firmy. Wówczas wieloletni szef działu komunikacji Facebooka, Elliot Schrage, wziął na siebie winę za zatrudnienie Definers i opuścił serwis społecznościowy.

Inspiracje: Oszust z Tindera

Obecnie pojawiają się podobne doniesienia. The Washington Post (TWP) informuje, że Meta (Facebook) stosuje podobną taktykę, aby tym razem ścigać innego rywala - TikToka. Dziennikarze z TWP twierdzą, że Meta wynajęła firmę konsultingową Targeted Victory, aby "organizowała ogólnokrajową kampanię przeciwko TikTokowi".

Targeted Victory, jak twierdzi TWP, prowadzi współpracę z dziesiątkami agencji public relations w Stanach Zjednoczonych. Stara się wpłynąć na opinię publiczną i zniechęcać ludzi do TikToka. Aranżuje przeróżne publikacje w mediach lokalnych i ogólnokrajowych, które są wymierzone w TikToka i przedstawiają aplikację w niekorzystny sposób. 

Meta potwierdziła, że zatrudnia Targeted Victory. Firma nie chciała jednak komentować doniesień TWP. 

Zac Moffatt, dyrektor generalny Targeted Victory, powiedział z kolei, że "zarządzamy ponadpartyjnymi zespołami w imieniu naszych klientów. Powszechnie wiadomo, że współpracowaliśmy z Meta od kilku lat i jesteśmy dumni z wykonanej przez nas pracy". 

Co ciekawe, TWP pozyskało wewnętrzne e-maile od Targeted Victory, w których były informacje o kampani mającej na celu krytykę TikToka. Firma - jak podają dziennikarze - wykorzystywała mieszankę "prawdziwych oraz nieuzasadnionych obaw" dotyczących TikToka, aby spróbować obrócić nastroje społeczne i polityczne przeciwko tej marce.

Sprawdź: Jak zostać milionerem

Jednocześnie Targeted Victory pracowała nad tym, aby aranżować publikacje pozytywne dla Facebooka, np. chwalące rolę Facebooka w konkretnych społecznościach, choćby we wspieraniu firm należących do osób czarnoskórych. 

TikTok na razie skomentował sprawę jedynie stwierdzeniem, że firma jest głęboko zaniepokojona. Przeprowadza już stosowne analizy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ