Eurocash bez niemal 1000 sklepów. Kryzys dotknął głównie sklepy ABC
Fot. shutterstock.Spadek, o którym donosi portal wiadomoscihandlowe.pl jest wynikiem zmniejszenia się liczby sklepów Abc oraz odpływu franczyzobiorców segmentu małych supermarketów. W pierwszym kwartale 2023 roku liczba sklepów obsługiwanych przez Grupę Eurocash wyniosła 15 536 w porównaniu z 16 527 na koniec pierwszego kwartału 2022 roku.
1,3 tys. mniej sklepów ABC w rok
Największe spadki widać w liczbie sklepów Abc, która na koniec marca 2023 roku wyniosła 7 357 placówek, o 1 345 mniej niż rok wcześniej. W segmencie małych supermarketów franczyzowych liczba sklepów zmniejszyła się o 29 (z 944 do 915). Niemniej jednak, na przestrzeni ostatniego roku widać poprawę w segmencie małych supermarketów własnych oraz prowadzonych przez spółki joint venture (+146), a także w sieci Eurocash Dystrybucja, która dostarcza towar do sklepów Lewiatan, Groszek, PSD i Euro Sklep (+152). Sieć Duży Ben zwiększyła się o 112 sklepów, licząc na koniec pierwszego kwartału 338 placówek, a sieć InMedio o 13 sklepów.
Glapiński o sytuacji gospodarczej: jest bardzo dobra
111 nowych franczyz w pierwszych kwartale
W porównaniu do poprzedniego kwartału ogólna liczba sklepów w Grupie Eurocash wzrosła o 138 (z 15 398 placówek na koniec ubiegłego roku). Sytuacja w marce Abc polepszyła się nieznacznie - dołączyły do niej 24 placówki. O 29 placówek zmniejszyła się liczba większych sklepów typu Lewiatan, Groszek, PSD i Euro Sklep.
Grupa Eurocash rozwija segment małych supermarketów franczyzowych poprzez otwieranie marketów własnych i w ramach joint venture, co jest reakcją na spadek liczby sklepów w tym segmencie. W pierwszym kwartale 2023 roku dołączono 111 takich sklepów.
Spadek liczby sklepów w ciągu ostatniego roku Grupa Eurocash tłumaczy "rozpoczętym pod koniec 2022 roku procesem przeglądu sieci sklepów". Jednak spółka spodziewa się dalszego wzrostu udziału w rynku wielkopowierzchniowych kanałów dystrybucji i jak czytamy w kwartalnym podsumowaniu, niekorzystny wpływ tego procesu na przychody grupy "rekompensowany będzie wzrostem wartości rynku FMCG oraz konsolidacją na rynku hurtowym i detalicznym".