BidFinance zgarnia 7 mln zł. Startup wprowadzi swój innowacyjny model aukcyjny w Skandynawii

Jak podała spółka, rynek obrotu niezabezpieczonymi wierzytelnościami w Europie szacowany jest na około 70-80 mld euro w przypadku banków oraz dodatkowe 15-20 mld euro generowane przez instytucje pozabankowe. W Polsce wartość tego rynku wynosi około 12,6 mld zł, z czego 9 mld zł przypada na banki i SKOK-i, a 1 mld zł na firmy pożyczkowe.
Finansowanie i partnerzy inwestycyjne
Nowa transakcja kapitałowa, obejmująca łącznie 7 mln zł, została podzielona na dwa segmenty – 3,5 mln zł pochodzi z funduszy unijnych, natomiast pozostałe 4 mln zł to kapitał prywatnych inwestorów. Inwestorzy przekazujący środki z UE już aktywnie wspierają innowacyjne projekty, a BidFinance stało się kolejnym beneficjentem tego trendu. Partnerzy inwestycyjni, tacy jak 4growth VC (Część środków zainwestowanych przez 4growth VC pochodzi z funduszy europejskich, z programu PFR KOFFI), FundingBox oraz grupa aniołów biznesu, widzą duży potencjał w projekcie fintechowym, co potwierdza wypowiedź Bartłomieja Samsonowicza, dyrektora inwestycyjnego PFR Ventures:
– Alokowane przez nas nowe pieniądze z Unii Europejskiej zaczynają już trafiać do innowacyjnych firm. BidFinance była początkowo rozwijana przez zespół venture buildingowy Digital Ocean Ventures, z którym obecnie tworzymy fundusz w ramach programu PFR Starter. Następnie spółka pozyskała kapitał z innego funduszu z naszego portfela (FundingBox). Teraz budżet na dalszy rozwój i ekspansję zapewni 4growth VC. Na łączne finansowanie BidFinance składa się 3,5 mln zł z sektora publicznego oraz dodatkowe 4 mln zł od inwestorów prywatnych. Dziewięć funduszy, w które zainwestowaliśmy w 2024 r., planuje sfinansować łącznie 150 polskich innowacyjnych firm. Wkrótce ogłosimy kolejne umowy z zespołami zarządzającymi, co przełoży się też na większą dostępność kapitału – komentuje dla startup.pfr.pl Bartłomiej Samsonowicz, dyrektor inwestycyjny w PFR Ventures.
Innowacyjna platforma do obrotu wierzytelnościami
BidFinance zmieniło tradycyjne podejście do sprzedaży portfeli wierzytelności, oferując kompleksowe rozwiązanie cyfryzujące i standaryzujące cały proces. System łączy instytucje posiadające wierzytelności – w tym banki, firmy pożyczkowe, telekomy, leasingodawców czy przedsiębiorstwa energetyczne – z potencjalnymi nabywcami, takimi jak fundusze inwestycyjne, firmy windykacyjne czy kancelarie prawne. Dzięki aukcyjnemu modelowi w czasie rzeczywistym, platforma zwiększa transparentność transakcji, pozwalając sprzedającym osiągać wyższe ceny oraz redukując bariery wejścia dla kupujących.
Efektywność i rezultaty działań na rynku krajowym
Od momentu powstania fintechu w 2022 roku, BidFinance zrealizowało już ponad 70 udanych transakcji, a łączna wartość wystawianych portfeli przekroczyła 1,2 mld zł. Platforma gromadzi blisko 70 aktywnych kupujących, co stanowi imponujące 90% rynku. Przykład jednego z klientów ilustruje efekt wdrożenia innowacyjnego rozwiązania – wcześniej portfel wierzytelności wystawiany był za około 15% wartości, natomiast dzięki aukcjom cena wzrosła do 26%. Maksymalny wzrost ceny sięgnął nawet 80% wartości wywoławczej, co podkreśla siłę konkurencyjnego środowiska stwarzanego przez system.
Plany ekspansji zagranicznej
– Pozyskane finansowanie umożliwi dalszy rozwój naszej platformy oraz znaczące zwiększenie skali działalności w Polsce. Intensywnie przygotowujemy się też do ekspansji zagranicznej - pierwsze aukcje poza polskim rynkiem przeprowadzimy już w drugim kwartale tego roku - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Żenia Karastoyanov, CEO BidFinance.
Przychody z rynku międzynarodowego mają zacząć napływać już w 2025 roku. Szczególnie ważny jest rynek krajów skandynawskich, gdzie wartość sprzedaży niezabezpieczonych wierzytelności szacuje się na poziomie 8–10 mld euro rocznie. Według strategii spółki, do roku 2028 rodzimy rynek ma stanowić jedynie 20% łącznych przychodów, co świadczy o ambitnych planach ekspansji na skalę międzynarodową.
Fundamenty rozwoju
BidFinance powstało w 2022 r. pod kierownictwem doświadczonego Żeni Karastoyanova, j w firmach takich jak Deloitte Polska, Corviglia Capital, MCI Capital. Pierwszym inwestorem spółki był Digital Ocean Ventures, venture buildingowym partnerem funduszu WP2 Investment.
WP2 Investments inwestuje w Wycieczkomat. "Chcemy, by nasza platforma była globalna"
WP2 Investments wspomógł finansowo w nieujawnionej rundzie startup Wycieczkomat, który oferuje narzędzie pomagające w organizacji wycieczek szkolnych.