Coraz więcej ataków hakerskich na firmy. Przestępcy podszywają się pod znane marki tj. Adidas
Fot. Pixabay.comProdukcja i energetyka były jednymi z najbardziej atakowanych branż w 2020 roku, ustępując jedynie branży finansów i ubezpieczeń. Przyczynił się do tego fakt, że atakujący wykorzystali blisko 50% wzrost liczby „wykrytych” luk w zabezpieczeniach systemów kontroli przemysłowej ICS, od których produkcja i energetyka są silnie uzależnione.
- Pandemia zmieniła to, co dziś uważane jest za infrastrukturę krytyczną, a atakujący zwrócili na to uwagę. Wiele organizacji po raz pierwszy znalazło się na pierwszej linii frontu reagowania - czy to w celu wspierania badań nad COVID-19, podtrzymywania łańcuchów dostaw szczepionek i żywności czy też produkcji środków ochrony osobistej - mówi Karolina Doran, Security Leader for Poland and Baltics.
Chmura zagrożona
W czasie pandemii COVID-19 wiele firm starało się przyspieszyć wdrażanie chmury. Wraz ze wzrostem popularności złośliwego oprogramowania typu open-source, IBM ocenia, że atakujący mogą szukać sposobów na zwiększenie swoich zysków - być może obniżając koszty, zwiększając skuteczność i tworząc możliwości skalowania bardziej dochodowych ataków. Raport zwraca uwagę na różne grupy zagrożeń, takie jak APT28, APT29 i Carbanak, kierujące się ku złośliwemu oprogramowaniu open-source. Trend ten będzie akceleratorem dla większej liczby ataków na chmurę w nadchodzącym roku.
Raport sugeruje również, że atakujący wykorzystują rozszerzalną moc obliczeniową, którą zapewniają środowiska chmurowe, przenosząc wysokie koszty za korzystanie z chmury na ofiary ataków, ponieważ Intezer zaobserwował ponad 13 proc. nowego, wcześniej nieobserwowanego kodu w złośliwym oprogramowaniu typu Linux cryptomining w 2020 roku.
Cyberprzestępcy podszywają się pod znane marki
Raport 2021 roku podkreśla, że cyberprzestępcy najczęściej podszywali się pod marki, którym ufają konsumenci. Uznawana za jedną z najbardziej wpływowych na świecie marka Adidas, okazała się atrakcyjna dla cyberprzestępców próbujących wykorzystać popyt na produkty firmy, aby skłonić osoby poszukujące modnych modeli obuwia do odwiedzenia złośliwych stron internetowych zaprojektowanych tak, aby wyglądały jak prawdziwe witryny. Gdy użytkownik odwiedzał te pozornie bezpieczne domeny, cyberprzestępcy starali się doprowadzić do oszustw związanych z płatnościami online, kraść informacje finansowe użytkowników, zbierać dane uwierzytelniające użytkowników lub infekować urządzenia ofiar złośliwym oprogramowaniem.
Raport wskazuje, że większość sytuacji podszywania się pod markę Adidas jest związana z liniami produktów Yeezy i Superstar. Sama linia Yeezy przyniosła podobno 1,3 miliarda dolarów w 2019 roku i była jednym z najlepiej sprzedających się sneakersów giganta branży odzieży sportowej. Jest prawdopodobne, że aby osiągnąć zysk wraz z szumem wokół premiery sneakersów na początku 2020 roku, atakujący wykorzystali rosnący popyt na produkty tej marki.
Ataki ransomware były dominujące w 2020 roku
Według raportu, w 2020 roku świat doświadczył więcej ataków ransomware w porównaniu z rokiem 2019, przy czym prawie 60 proc. ataków ransomware, na które zareagował zespół X-Force, wykorzystywało strategię podwójnego wymuszenia, w ramach której osoby atakujące szyfrowały, kradły, a następnie groziły wyciekiem danych, jeśli okup nie zostanie zapłacony. W rzeczywistości, w 2020 roku, 36 proc. naruszeń danych monitorowanych przez X-Force pochodziło z ataków ransomware, które również obejmowały domniemaną kradzież danych, co sugeruje, że naruszenia danych i ataki ransomware zaczynają ze sobą kolidować.