Chcemy być liderem rynku fotowoltaiki

Ireneusz Kulka
Ireneusz Kulka, fot. mat. prasowe
W sytuacji gdy przedsiębiorstwa zmagają się z rosnącymi cenami energii, fotowoltaika stanowi istotne, realne rozwiązanie – mówi Ireneusz Kulka, Country Manager EDP Energia Polska.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2022 (84)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Czy fotowoltaika jeszcze się opłaca?

Oczywiście, że tak! Energia słoneczna będzie jedną z głównych sił napędowych transformacji energetycznej tak w Europie, jak i na świecie. 

Pytam, bo po tym, jak rząd okroił program dofinansowania do instalacji, wielu przewidywało upadek branży.

Nie ma o tym mowy. Już dziś inwestycja w  fotowoltaikę jest opłacalna ekonomicznie nawet bez wsparcia w postaci dofinansowania i będzie to skala coraz wyraźniejsza. Owszem, technologie nisko- i bezemisyjne przez wiele lat postrzegane były jako drogie. Dziś jednak stają się konkurencyjne wobec galopujących cen węgla, ropy i gazu. Nie mówię o jakichś abstrakcyjnych wyliczeniach, ale o faktach. Rozwiązania fotowoltaiczne pomagają naszym klientom obniżyć rachunki za energię elektryczną, ale też zwiększyć niezależność energetyczną. Musimy też pamiętać o kontekście wojny w Ukrainie i związanych z nią sankcji nałożonych na Rosję. Panel po panelu, nieskończona energia słoneczna pomoże zmniejszyć naszą zależność od paliw kopalnych we wszystkich sektorach naszej gospodarki, od ogrzewania mieszkań po procesy przemysłowe.

A jak to wygląda z punktu widzenia waszych klientów, czyli polskich firm?

W obliczu rosnących cen energii fotowoltaika stanowi istotne, realne rozwiązanie. Nie tylko obniża rachunki za energię elektryczną, lecz także przyspiesza proces transformacji energetycznej w Polsce. 

Przedsiębiorstwa to już dostrzegają?

Jak najbardziej. Zainteresowanie klientów biznesowych naszą ofertą rośnie z miesiąca na miesiąc, a nadchodzący okres kontraktowania energii elektrycznej zdecydowanie ten trend wzmocni. Nie bez znaczenia jest też coraz silniejsza presja społeczna i regulacyjna związana z ochroną środowiska. Sektor przemysłowy w Polsce szuka alternatywnych źródeł energii nie tylko ze względów biznesowych, lecz także wizerunkowych. 

EDP Energia Polska pojawiła się na rynku w 2020 r., ale jesteście częścią dużej, międzynarodowej firmy.

Owszem, w ciągu czterech dekad swojej działalności grupa EPD zbudowała znaczącą pozycję na globalnym rynku energetycznym. Dziś jest obecna na 29 rynkach i trzech kontynentach. 

Od dwóch lat, jako EDP Energia Polska, dostarczamy klientom biznesowym rozwiązania energetyczne i fotowoltaiczne. Postawiliśmy sobie za cel wejście do grona największych graczy na polskim rynku fotowoltaiki, a w dalszych latach objęcie roli lidera rynku.

Jak to chcecie osiągnąć?

Z jednej strony, skupiając się na wzroście organicznym, a z drugiej – poprzez niedawno przejętą spółkę Soon Energy Poland i pozyskanie kolejnego znaczącego gracza – Zielona-Energia. 

Jaki był cel tych akwizycji?

Przejęcie Soon Energy, porozumienie z Zielona-Energia, jak również planowane dalsze transakcje pozwalają nam działać na rynku bardzo elastycznie. Jeśli do doświadczenia tych spółek dodamy stabilność finansową, którą zapewnia duża międzynarodowa grupa EDP, a także wnoszone przez nią międzynarodowe doświadczenie i wiedzę gromadzoną przez lata podczas realizacji kluczowych światowych projektów energetycznych, to efekt biznesowej synergii wydaje się oczywisty. Zresztą już po pierwszych miesiącach współpracy widzimy, jak wiele możemy wspólnie osiągnąć. Nie przesadzę, jeśli powiem, że przejęcie Soon Energy i pozyskanie Zielona-Energia.com to kamienie milowe naszej ekspansji na polskim rynku.

Jak to wszystko zmienia waszą pozycję w Polsce?

Na pewno bardzo umacnia nasz dynamiczny wzrost. Nie ukrywam, że to część długofalowej strategii grupy EDP, której celem jest zbudowanie silnej pozycji rynkowej w Polsce i odegranie kluczowej roli we wspieraniu transformacji energetycznej. Jak już wspomniałem, jako EDP Energia Polska mamy aspirację stać się jednym z liderów rynku fotowoltaiki w Polsce. Dziś nie mam wątpliwości, że jesteśmy na najlepszej drodze, by to osiągnąć.

My Company Polska wydanie 9/2022 (84)

Więcej możesz przeczytać w 9/2022 (84) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie