Brzoska o 800 plus "Markety otwierają szampana"
Rafał Brzoska, szef Inpostu. / fot. materiały prasoweWzrost świadczenia 500+ do 800 zł, który ma zostać wprowadzony w przyszłym roku, nie tylko wpłynie na portfele rodzin, ale również na sytuację firm handlowych. O tym, w jaki sposób podwyżka może wpłynąć na rozwój e-commerce, wypowiedział się Rafał Brzoska, prezes InPost, podczas jednej z konferencji.
Przypomnijmy, że Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości, podczas konwencji PiS zapowiedział, że partia planuje podnieść kwotę świadczenia 500+ do 800 zł od 2024 roku.
Skutki podniesienia świadczenia 500 plus
Zapytany o skutki podniesienia kwoty świadczenia w programie 500+ z 500 zł do 800 zł dla handlu internetowego, Brzoska podkreślił, że każdy wzrost wydatków konsumenckich oraz dystrybucja dodatkowych środków finansowych oznaczać będzie krótkotrwały wzrost siły nabywczej. Zaznaczył, że takie działania mogą prowadzić do wzrostu inflacji lub utrzymania jej na wyższym poziomie. Brzoska zaznaczył również, że InPost jest marką konsumencką, która potrafi dostosować się do inflacyjnego środowiska gospodarczego.
Markety otwierają szampana
W odniesieniu do reakcji rynku na zapowiedź waloryzacji świadczenia 500+, prezes InPost wspomniał o doniesieniach mówiących o otwarciu szampanów w kilku firmach retailowych, takich jak Dino, Eurocash czy Biedronka. Firmy te zdają sobie sprawę, że dodatkowe środki wpompowane w budżety rodzin z dziećmi, będą w sporej części wydawane w ich sklepach.
Jak podkreślił Brzoska wprowadzenie takiej waloryzacji może mieć pozytywny wpływ na handel tradycyjny, a niekoniecznie na e-commerce. Przyczyną tego jest fakt, że e-commerce stanowi mniejszy udział w rynku niż handel tradycyjny.
Perspektywy dla branży e-commerce są dobre. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy przez internet ze względu na wygodę i szeroki wybór produktów. Szacuje się, że wartość rynku e-commerce w Polsce w 2022 roku wyniosła około 85 miliardów złotych i stale rośnie. Przewiduje się, że podniesienie kwoty świadczenia 500+ do 800 zł może przyczynić się do wzrostu liczby transakcji online oraz do większych wydatków konsumentów.