BLIK – system płatności, który zrewolucjonizował polską bankowość mobilną
Płatności mobilne BLIK, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2022 (87)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Przepis BLIK-a na sukces wydaje się prosty – jego użytkownicy mają do dyspozycji rozwiązanie wszechstronne, które pozwala im płacić w dowolnym miejscu i o dogodnej porze. Klienci mogą skorzystać z niego podczas zakupów stacjonarnych i online, wypłacać gotówkę z bankomatu oraz rozliczać się z innymi przelewem na telefon BLIK.
W 2021 r. dotychczasowa gama oferowanych rozwiązań została uzupełniona o płatności zbliżeniowe. Od początku udostępnienia tej usługi przez sześć największych polskich banków aktywowało ją już ponad 1,5 mln użytkowników, a z każdym kolejnym miesiącem ta liczba tylko rośnie. Co więcej, od września br. wybrana grupa klientów może również w ramach testów skorzystać z płatności odroczonych – BLIK Płacę później. To perspektywiczny sposób rozliczeń, który w ciągu ostatnich kilku lat przeszedł drogę od niszowej formy płatności do jednego z najgorętszych trendów na rynku.
Marka uwielbiana przez miliony Polaków
Biorąc pod uwagę jego kompleksowość, nie zaskakuje fakt, że BLIK to obecnie najbardziej rozpoznawalna marka płatności bezgotówkowych w Polsce i najchętniej wybierany sposób przy realizacji tego rodzaju transakcji. Według badania KANTAR w II kwartale 2022 r. znajomość spontaniczna BLIK-a wyniosła 75 proc., a znajomość wspomagana aż 95 proc.
Jest on powszechnie znany wśród użytkowników bankowych aplikacji mobilnych. Co drugi uczestnik badania wskazał, że BLIK jest pierwszym wyborem przy transakcjach bezgotówkowych. Z kolei ośmiu na dziesięciu potwierdziło, że skorzystało z tej metody chociaż raz. Warto podkreślić, że pod względem znajomości i wykorzystania jest on bezkonkurencyjny w e-commerce – blisko 70 proc. ankietowanych potwierdza, że płaci nim podczas zakupów online.
Dominacja w e-commerce
To, że jest on najchętniej wybieraną metodą płatności w internecie, potwierdzają również cykliczne dane Narodowego Banku Polskiego. Od IV kwartału 2018 r. Polacy kupujący w internecie płacą BLIK-iem zdecydowanie częściej niż kartami. Zgodnie z najaktualniejszymi danymi NBP na koniec czerwca 2022 r. liczba operacji zrealizowanych za jego pomocą była wyższa niż liczba transakcji kartami aż o 211 proc. Warto podkreślić, że w momencie, gdy BLIK zaczął dystansować się od „plastików”, różnica ta wynosiła zaledwie 5 proc. Teraz przewaga BLIK-a wydaje się nie do zachwiania. Dzięki wygodzie, szybkości i bezpieczeństwu transakcji jest on gwarantem pozytywnych doświadczeń zakupowych. Dlatego można spodziewać się, że w najbliższych kwartałach będziemy obserwować kolejne wzrosty w tym segmencie.
W trosce o doświadczenie klienta
BLIK, dzięki unikalnemu user experience oraz ogromnej popularności wśród użytkowników, może realnie wspierać sprzedaż w e-commerce. Najnowsze dane Ceneo pokazują, że wśród najczęstszych powodów porzucania przez klientów koszyka zakupowego jest brak ulubionej formy płatności. Dlatego każdy sklep powinien zadbać o jak najlepsze doświadczenia klienta nie tylko prezentacji oferty, zapewnienia konkurencyjnych cen, ale również w zakresie udostępnienia preferowanego przez nich sposobu rozliczenia. Mówiąc w dużym uproszczeniu, sprzedawcy, którzy wprowadzą do swojej oferty popularne metody rozliczeń i w ten sposób zadbają o doświadczenia konsumenta, mają szansę zwiększyć konwersję, a co za tym idzie pomnożyć zyski. Ci, z kolei którzy nie będą w stanie sprostać wymaganiom klientów w tym zakresie, mogą spotkać się z sytuacją, że ostatecznie zrezygnują oni z zakupów lub skorzystają z oferty innego sklepu.
Więcej możesz przeczytać w 12/2022 (87) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.