Benefity w dobie pandemii. Na co postawiły firmy? [TYLKO U NAS]

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock
Prawie 8 na 10 polskich firm oferuje swoim pracownikom pozapłacowe benefity. W ostatnich miesiącach doszło jednak do dużych przetasowań w ofercie. Szczegółowe badanie w tym zakresie przygotowało Nationale Nederlanden.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Pojawienie się koronawirusa wymusiło na firmach opracowanie nowych procedur, które zapewnią bezpieczeństwo zarówno pracownikom, jak i jej klientom, a jednocześnie pozwolą na nieprzerwaną realizację procesów biznesowych. Przed pracodawcami z dnia na dzień stanęło w tym zakresie wiele wyzwań. Nic dziwnego, że firmy wdrażają szereg rozwiązań, które w kompleksowy sposób odpowiadają na potrzeby osób zatrudnionych i stwarzają im komfortowe warunki pracy. Według badania Nationale-Nederlanden obecnie blisko osiem na dziesięć ankietowanych firm oferuje pracownikom pozapłacowe korzyści. Zgodnie z deklaracjami przedsiębiorców w dobie pandemii na znaczeniu najbardziej zyskała możliwość pracy zdalnej – tak uważa ponad jedna trzecia respondentów.

W świetle deklaracji uczestników badania, blisko osiem na dziesięć firm oferuje swoim pracownikom pozapłacowe korzyści. Według 61 proc. ankietowanych przedsiębiorców najpopularniejszym benefitem jest grupowe ubezpieczenie na życie. Nie jest to jednak trend wymuszony pojawieniem się koronawirusa. Zdecydowana większość firm, bo aż 94 proc., wskazuje, że udostępnianie pracownikom ubezpieczenia na życie jest świadczeniem oferowanym od kilku lat. Jedynie nieliczne przedsiębiorstwa wprowadziły ten benefit dopiero w ubiegłym roku wraz z pojawieniem się zagrożenia epidemiologicznego.

Wśród firm, które oferują pracownikom grupowe ubezpieczenie na życie, ponad połowa pracodawców deklaruje, że opłaca ubezpieczenie w całości lub w części. Zazwyczaj wysokość składki na taką polisę jest kwotą stałą i wynosi około 50 zł na osobę.

– Choć deklaratywnie firmy wykazują duże zaangażowanie w składkach, to rzeczywistość już tego nie potwierdza. Bazując na naszym doświadczeniu i wieloletniej obserwacji rynku możemy powiedzieć, że na udział w finansowaniu ubezpieczenia decyduje się około 15 proc. firm. Przypuszczamy jednak, że pandemia koronawirusa przyczyni się do tego, że coraz więcej pracodawców będzie decydować się na partycypację w kosztach związanych z tym świadczeniem. To przejaw dużej odpowiedzialności i troski o bezpieczeństwo osób zatrudnionych – mówi Ewa Dąbrowska, Dyrektor Pionu Klienta Korporacyjnego w Nationale-Nederlanden.

Ankietowani przedsiębiorcy potwierdzają również, że wśród oferowanych przez nich świadczeń pozapłacowych, często znajdują się także szkolenia zawodowe (49 proc.) oraz możliwość pracy zdalnej (43 proc.). Ze względu na wprowadzone obostrzenia, ta ostatnia korzyść cieszy się coraz większą popularnością. I choć praca zdalna już wcześniej miała całkiem spore grono zwolenników, to właśnie w czasie pandemii najbardziej zyskała na znaczeniu. Tak przynajmniej uważa 38 proc. badanych przedsiębiorców.

– Praca zdalna, która kiedyś była uznawana za przywilej, dziś jest naturalną formą realizowania obowiązków zawodowych. Konieczność zaadaptowania się do nowych warunków pokazała, że wielu z nas potrafi skutecznie i odpowiedzialnie wykonywać swoje zadania również poza siedzibą firmy. Wciąż jednak brakuje przepisów precyzujących warunki pracy zdalnej, w tym w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa pracowników. Z pomocą pracodawcom może przyjść właśnie ubezpieczenie grupowe. Tym bardziej cieszą nas deklaracje, które wyraźnie pokazują, że jest to jeden z popularniejszych benefitów oferowanych w firmach – dodaje Ewa Dąbrowska, dyrektor Pionu Klienta Korporacyjnego w Nationale-Nederlanden.

Badanie pokazuje również, że w ciągu ostatniego roku, ze względu na pandemię i wprowadzone obostrzenia na znaczeniu straciły przede wszystkim takie benefity jak karta Multisport, a także szkolenia zawodowe. Na takie odpowiedzi wskazało odpowiednio 45 i 30 proc. przedsiębiorców. 

Autorzy badania postanowili sprawdzić także, jak pojawienie się pandemii, wpłynęło na kondycję finansową firm. Okazuje się, że trudności w tym zakresie zgłasza blisko 60 proc. przedsiębiorców.  We wskazanej grupie blisko jedna piąta jest zdania, że jej wpływ jest zdecydowanie negatywny, a 39 proc., że raczej negatywny. W przypadku więcej niż co trzeciej firmy, pandemia nie spowodowała zmian sytuacji finansowej. Pozytywne oddziaływanie nowej sytuacji na firmowy budżet zauważa zaledwie 5 proc. ankietowanych przedsiębiorców.

Pobierz szczegółowy raport:

Pliki do pobrania

Badanie dot. benefitów_NN_IBRIS.pdf
0.4 Mb


ZOBACZ RÓWNIEŻ