7 sposobów na zrównoważony rozwój w e-commerce
Panele słoneczne, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2023 (95)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Zakupy w sieci kojarzą nam się z kartonami, foliowymi wypełniaczami, wielkimi etykietami, dołączanymi do produktu ulotkami, a także znacznie częstszymi niż w przypadku tradycyjnej sprzedaży zwrotami. Stąd panuje mit, że e-commerce jest mniej ekologiczny niż sprzedaż tradycyjna. Gdy się jednak sprawie przyjrzeć uważniej, okazuje się, że tak nie jest. Dowodem są działania Amazon, światowego lidera sprzedaży w sieci. W jaki sposób przy tak ogromnej skali działania buduje on zrównoważony biznes?
Po pierwsze: energia odnawialna
Czy wiedzą państwo, że Amazon jako jedna z pierwszych firm podpisał Deklarację Klimatyczną (The Climate Pledge)? Zobowiązał się w niej do osiągnięcia neutralności węglowej do 2040 r., czyli 10 lat przed terminem określonym przez Porozumienie Paryskie. W jaki sposób firma chce osiągnąć swój cel? Do 2025 r. planuje m.in. zasilać wszystkie swoje operacje energią odnawialną. I jest na dobrej drodze do tego celu. Dotyczy to także Polski. Jednym z przykładów inwestycji Amazon w energię odnawialną w naszym kraju jest projekt solarny w centrum robotycznym w Świebodzinie. Na jego dachu znajduje się 3900 paneli słonecznych, których łączna moc pozwala na częściowe zasilanie tego obiektu zieloną energią. Częściowe, bo budynek jest ogromny. Warto jednak zaznaczyć, że pozyskana w Świebodzinie energia wystarczyłaby do zasilenia przez rok ok. 480 domów jednorodzinnych. Świebodzińskimi solarami można by też było z nawiązką przykryć Rynek Starego Miasta w Warszawie lub 44 korty tenisowe! W tamtym roku Amazon podpisał też umowę na zakup energii z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach w powiecie legnickim. To jedna z największych korporacyjnych umów (cPPA) na zakup energii słonecznej w Polsce. Według przewidywań elektrownia ma generować ponad 120 tys. MW czystej energii rocznie. Oznacza to, że energia przez nią wytwarzana mogłaby zaspokoić zapotrzebowanie na nią ok. 57 tys. polskich gospodarstw domowych rocznie.
Po drugie: transport
Amazon intensywnie inwestuje w ekologiczny transport i ma precyzyjny plan przyspieszenia elektryfikacji swojej europejskiej floty ciężkich, średnich i lekkich pojazdów dostawczych. Jak wskazuje w najnowszym raporcie rocznym na temat zrównoważonego rozwoju, w 2022 r. firma dysponowała globalnie ponad 9 tys. elektrycznych pojazdów dostawczych, którymi w USA i Europie dostarczyła w tym okresie ponad 145 mln paczek. Do 2030 r. Amazon będzie wykorzystywał 100 tys. elektrycznych samochodów dostawczych Rivian, co zredukuje roczną emisję dwutlenku węgla o miliony ton. To nie jedyne sposoby, dzięki którym globalny lider e-commerce chce dostarczać swoim klientom paczki w bardziej zrównoważony sposób.
Amazon inwestuje również w zrównoważone technologie logistyczne. W centrach logistycznych w Ameryce Północnej wykorzystuje już ponad 15 tys. wózków widłowych napędzanych wodorem.
W 2022 r. firma podpisała umowę na zakup zielonego wodoru, który pozwoli jej na zasilanie 40 tys. wózków widłowych rocznie do 2025 r. Amazon wdrożył również rowery elektryczne, skutery i dostawy piesze w centrach mikromobilności, w tym na nowojorskim Manhattanie i w 20 miastach w całej Europie od Londynu i Paryża po Marsylię i Monachium.
Po trzecie: zrównoważony łańcuch dostaw
Osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2040 r. wymaga od Amazon zmniejszenia śladu węglowego w całej działalności, w tym w globalnym łańcuchu dostaw. Podobnie jak w przypadku wielu firm tej wielkości, jest to trudne. Amazon wie jednak, że aby zmniejszyć ślad węglowy, musi pomóc swoim partnerom w dekarbonizacji ich własnych operacji. Począwszy od 2024 r. firma będzie stopniowo aktualizowała standardy łańcucha dostaw, aby wymagać od dostawców udostępniania danych, w tym wyznaczania celów dotyczących emisji dwutlenku węgla. Firma wykorzysta swoje innowacyjne rozwiązania, by zapewnić narzędzia i zasoby, które pomogą dostawcom osiągnąć cele środowiskowe.
Po czwarte: opakowania
Z badań przeprowadzonych przez pracownię SW Research wynika, że aż 61 proc. Polaków jest gotowych płacić więcej za produkty opakowane w bardziej ekologiczne materiały. Ponad 38 proc. Polaków deklaruje, że zdarzyło im się wybrać dany produkt tylko dlatego, że jego opakowanie zostało wykonane z mniej szkodliwych dla środowiska materiałów.
Amazon umie odpowiadać na te potrzeby. W Europie zrezygnował już z plastikowych opakowań i wypełnień. Wykorzystuje też uczenie maszynowe do minimalizowania nadmiaru odpadów i plastiku jednorazowego użytku, bo mniejsze i lżejsze paczki zajmują mniej miejsca podczas transportu oraz powodują mniejszą emisję dwutlenku węgla podczas dostawy. Od 2015 r. Amazon zmniejszył wagę opakowania na przesyłkę średnio o 41 proc. Tym samym wyeliminował ponad 2 mln t odpadów materiałowych, a tylko w 2022 r. zmniejszył ilość plastiku jednorazowego użytku o 11,6 proc. w globalnej działalności. Tam, gdzie to możliwe, całkowicie eliminuje opakowania. Jak wynika z raportu Amazon na temat zrównoważonego rozwoju tylko w 2022 r. 11 proc. wszystkich paczek wysyłanych na całym świecie nie zawierało dodatkowych opakowań Amazon.
Po piąte: recykling
Każdy z nas z własnego doświadczenia wie doskonale, że e-commerce to często większe, niekiedy kilkuwarstwowe opakowania plus wypełniacze wkładane do środka po to, by towar nie uległ zniszczeniu. Do tego dochodzą oklejenie taśmą i odpowiednia etykieta. Dużo tego! Ale jest też dobra wiadomość – branża w coraz większym stopniu stawia na recykling.
Dobrym przykładem jest Amazon. Firma nie tylko minimalizuje ilość odpadów, ale też zwiększa recykling w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym. Od 2017 r. Amazon współpracuje ze Stena Recycling w celu wprowadzenia najlepszych praktyk recyklingu w centrach logistycznych. Obecnie aż 9 z 10 centrów logistycznych Amazon w Polsce korzysta z tej technologii.
Aż 90 proc. odpadów tekstylnych jest ponownie wykorzystywanych do produkcji paliw alternatywnych. Amazon również daje odpadom tekstylnym drugie życie. We współpracy z VIVE Textile Recycling, Amazon poddał recyklingowi ok. 240 t materiałów. Większość z tych tekstyliów była uszkodzona fabrycznie. W tym procesie uszkodzone ubrania są przetwarzane na: dywany, kompozytowe akcesoria tarasowe, a nawet meble.
Po szóste: produkty bardziej zrównoważone
Program Climate Pledge Friendly (CPF) Amazon pomaga klientom zidentyfikować produkty, które zostały zweryfikowane przez co najmniej jeden zewnętrzny podmiot certyfikujący w kontekście zrównoważonego rozwoju. W 2022 r. Amazon ponad dwukrotnie zwiększył liczbę dostępnych produktów CPF, a obecnie klienci mogą dokonywać zakupów już spośród ponad 550 tys. tego typu artykułów. Jednocześnie w tym samym okresie Amazon dostarczył ponad 800 mln certyfikowanych produktów do swoich klientów.
Po siódme: ekokoalicje
W czerwcu 2020 r. Amazon uruchomił specjalny fundusz The Climate Pledge Fund z kapitałem początkowym w wysokości 2 mld dol., aby wspierać wizjonerskie firmy, których rozwiązania w zakresie produktów i usług ułatwią przejście na gospodarkę bezemisyjną.
Amazon jest też m.in. współzałożycielem koalicji First Movers. To globalna inicjatywa na rzecz dekarbonizacji żeglugi morskiej. Firma jest również członkiem Sustainable Apparel Coalition, ogólnobranżowej grupy wiodących marek odzieżowych i obuwniczych, sprzedawców detalicznych, producentów, organizacji pozarządowych, ekspertów akademickich i organizacji rządowych pracujących nad zmniejszeniem wpływu środowiskowego i społecznego produktów odzieżowych na całym świecie.
Co więcej – w 2022 r. Amazon przeznaczył 3 mln dol. na fundusz Climate Gender Equity Fund Amerykańskiej Agencji ds. Rozwoju Międzynarodowego (USAID), aby zająć się nierównościami, z którymi mierzą się kobiety w ekosystemie finansowania projektów klimatycznych i wspierać przedsiębiorczynie zasobami, których potrzebują do opracowania innowacji w zakresie zmian klimatu. – Zmiana klimatu jest największym zagrożeniem dla naszej planety – napisał jakiś czas temu na Instagramie Jeff Bezos. – Chcę współpracować z innymi, by wzmocnić znane już sposoby i odkrywać nowe, które pozwolą walczyć z niszczycielskim wpływem zmian klimatycznych na naszą planetę, która jest naszym wspólnym dobrem – zadeklarował.
Najnowszy „Raport roczny Amazon na temat zrównoważonego rozwoju za 2022 r.” wskazuje, że firma traktuje tę zapowiedź bardzo poważnie.
Więcej możesz przeczytać w 8/2023 (95) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.