5 porad, jak wygrać wyścig o klienta
Poczta Polskaz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2023 (97)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Jakie kroki i strategie można stosować, aby skutecznie zaplanować rozwój e-sklepu i zminimalizować problemy związane z magazynowaniem, kompletacją zamówień i wysyłką w miarę wzrostu liczby zamówień?
Porada 1
Zminimalizuj problemy
W logistyce nigdy nie uda się osiągnąć 100 proc. skuteczności i terminowości dostaw. Jest to po prostu niemożliwe – wypadki, awarie pojazdów, opóźnienia w transporcie… To samo dotyczy sprzedaży. Dziś sztuką jest zminimalizować ryzyka tak, by pojawiające się problemy nie zniszczyły ciekawego biznesu.
Wielkim problemem dla właścicieli sklepów online są „piki” sprzedażowe. Znaczący wzrost liczby zamówień w e-biznesie, np. wynikającym z akcji typu back to school lub black friday, przysparza kłopotów. Jeśli nie planujesz właściwego rozwoju części logistycznej. Takich problemów przysporzy także sam organiczny wzrost e-sklepu. Co zrobić?
Przy znaczącym wzroście zamówień od klientów e-sklep potrzebuje zwiększenia zatowarowania. Pojawia się również potrzeba wydzielenia większej powierzchni do kompletacji i pakowania przesyłek. Aby zrealizować większy niż standardowo wolumen zamówień a jednocześnie utrzymać wysoką jakość, e-sklep musi zabezpieczyć dodatkowych pracowników, zadbać o wyszkolenie nowych kadr i konsekwentnie nadzorować ich pracę.
Zwiększona liczba zamówień to automatycznie większe wyzwanie dla organizacji procesu wysyłki do klienta. Samodzielne dostarczanie przesyłek do punktów nadań to zbyt duże obciążenie. Pojawia się potrzeba organizacji odbiorów ze sklepu lub magazynu. Godziny odbiorów wpływają na przygotowanie przesyłek, e-sklep musi się do nich dostosować i przeorganizować swoje procesy kompletacji. To duży wysiłek dla organizacji, chyba że...
Porada 2
Otwórz się na partnerów
Najskuteczniejszą strategią, jaką e-sklep może przyjąć, jest skupienie się na własnym rozwoju i przekazanie wyzwań związanych z logistyką w ręce wykwalifikowanego operatora logistycznego. Mówimy zatem o strategii polegającej na skorzystaniu z outsourcingu logistycznego, zwanego również usługą fulfillmentu.
E-sklep ponosi w takim przypadku koszt za składowanie swoich towarów, nie martwi się utrzymaniem samego magazynu, np. jego ubezpieczeniem, zatrudnieniem pracowników czy kosztem oprogramowania do zarządzania magazynem. E-sklep ma zdecydowanie większą kontrolę nad kosztami obsługi logistycznej i jednocześnie wpływ na doskonalenie procesów z dostawcą usług fulfillmentu.
Magazyny świadczące usługi fulfillmentu mają lepszą optymalizację organizacji niż w przypadku samodzielnego zarządzania. Koszt usługi skaluje się na podstawie zwiększającej się sprzedaży w e-sklepie, tym samym nie ma potrzeby ponoszenia żadnych nakładów finansowych przy rozpoczęciu współpracy.
E-sklep korzystający z outsourcingu logistycznego uzyskuje automatycznie dostęp do atrakcyjnych warunków i cen wysyłki od przewoźników, którzy współpracują z operatorem logistycznym. Stałe odbiory kurierów są zagwarantowane umownie, co oznacza szybsze dotarcie paczki do klientów końcowych. Duża liczba przesyłek generowanych przez całe centrum logistyczne to dla e-sklepu niskie ceny, nawet w przypadku słabszego sprzedażowo miesiąca. Współpraca e-sklepu z operatorem logistycznym umożliwia również dywersyfikację listy przewoźników, co w przypadku zwiększonej liczby zamówień gwarantuje sprawną realizację wysyłek.
E-sklep realizując strategię fulfillmentową, w obliczu rosnących wymagań konsumentów, zyskuje czas na poszukiwanie nowych rynków zbytu. Skupia się na marketingu i reklamie. Za nadzór nad towarami znajdującymi się w magazynie odpowiada operator logistyczny.
Porada 3
Optymalizuj czas dostawy
Najważniejszym aspektem skutecznych dostaw jest wybór odpowiednich usług operatora świadczącego usługi. Najlepszą opcją są usługi kurierskie, które są gwarantem skutecznych i szybkich dostaw zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Usługi kurierskie charakteryzują się efektywnością i elastycznością dostaw, a także gwarancją bezpieczeństwa. W związku z tym, aby zoptymalizować czas dostaw, należy wybrać usługi, które zapewniają szybkość dostaw, ale też pewność dotarcia na czas. W ramach usług kurierskich można wysyłać towary raz dokumenty.
Ponadto w ramach usług kurierskich można skorzystać ze sposobu dostawy: doręczenie pod adres, do punktu odbioru lub automatu paczkowego. Gwarantuje to klientowi możliwość odebrania paczki w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Wpływa to jednoznacznie na skuteczność dostawy przesyłki. Ważnym elementem jest również metoda przygotowania przesyłki przez nadawcę. Odpowiednio zabezpieczona minimalizuje ryzyko opóźnionej dostawy do klienta, które może nastąpić np. z powodu niewłaściwego zapakowania. Opakowanie musi być solidne i gwarantować ochronę zawartości, każde uszkodzenie wpływa niekorzystnie na finalny czas dostawy.
Kolejnym elementem jest również czas przekazania przesyłki do nadania. Operatorzy stosują graniczne godziny nadawania przesyłek, które gwarantują dostawę np. w następnym dniu roboczym. Procesy logistyczne są opracowane z dostosowaniem do przyjętych godzin granicznych. Niezwykle istotne i wpływające na optymalizację czasu dostaw jest również korzystanie z udostępnionych przez operatora narzędzi do przygotowywania przesyłek. To aplikacje elektroniczne, dzięki którym nadawca może nie tylko przygotować i przesłać elektronicznie dane do operatora, ale też zapłacić online za nadaną przesyłkę.
Porada 4
Bądź szybszy
Pierwszym i najważniejszym elementem, na który klienci e-commerce zwracają uwagę, jest szybkość dostawy. Standardem na rynku jest dostawa zamówionego towaru następnego dnia, a w przypadku dużych miast nawet tego samego dnia. Obie opcje są oczywiście uwarunkowane godzinami granicznymi nadania przesyłki. Zdecydowaną większość klientów do zakupów motywuje dostawa w ciągu 24 godz. od zamówienia. Skróceniu uległ też akceptowalny czas oczekiwania na przesyłkę – dostawa w czasie powyżej czterech dni jest przez klientów odbierana negatywnie.
Drugim istotnym dla klienta elementem jest opcja darmowej dostawy. Na rynku jest to realizowane przez sklepy internetowe zazwyczaj powyżej określonej kwoty zakupu. Allegro np. stosuje swojego rodzaju abonament, który niweluje cenę dostawy do drobnych kwot. Jest to oczywiście uzależnione od ilości robionych zakupów. Im więcej, tym jest taniej. Natomiast darmowa dostawa ma zdecydowanie mniejsze znaczenie niż czas dostawy. Klienci są wręcz w stanie zapłacić więcej w przypadku gwarancji skrócenia przewidywanego czasu dostawy.
Porada 5
Bądź tam, gdzie chce tego klient
Kolejny ważny aspekt to sposób dostawy. Klienci każdorazowo chcieliby mieć jak największy wybór dostawców i sposobów dostawy. Obecnie zauważamy, że dwa najchętniej wybierane sposoby to dostarczenie zakupu do automatu paczkowego (taką sieć buduje już Poczta Polska) oraz dostawa kurierem do domu lub pracy. Pierwsza forma zapewnia komfort czasowy odbioru z punktu, który znajduje się blisko naszego domu lub pracy. Druga forma to brak konieczności wychodzenia gdziekolwiek. Automaty paczkowe mają również ograniczenia wymiarowe przesyłek, więc nie zawsze można z nich skorzystać.
Dochodzi jeszcze kwestia darmowych zwrotów towaru za pośrednictwem automatu lub kuriera, który odbierze od nas przesyłkę. Trzeba jednak zaznaczyć, że ma to najmniejsze, choć dalej istotne znaczenie.
Więcej możesz przeczytać w 10/2023 (97) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.