10 rad dla młodych founderów

Nutrix
Nutrix, fot. materiały prasowe
Jak się uczyć, to od najlepszych.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2023 (96)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

„Skup się na klientach i bądź blisko rynku – zrozumienie potrzeb i oczekiwań odbiorców jest kluczowe dla sukcesu twojego startupu. Regularnie zbieraj opinie i feedback od użytkowników, a następnie wykorzystuj je do doskonalenia produktu bądź usługi”.

Maria Hahn, CEO Nutrixa

 

„Ważne jest, by zespół był różnorodny – wśród founderów powinna być osoba z doświadczeniem technicznym oraz biznesowym. Jak tylko pozyskasz finansowanie, zadbaj również o dyrektora finansowego, który pomoże ci kontrolować wydawanie środków i w odpowiednim momencie zadziała, alarmując np., że kończą się środki”.

Jarek Wojczakowski, CEO Reef Factory

 

„Skoncentruj się na dogłębnym zrozumieniu rynku docelowego, na jakim chcesz działać, poznaj konkurencję i klienta końcowego, staraj się szybko dostosowywać się do zmian. Doceń potęgę łatwości nawiązywania relacji i kontaktów biznesowych oraz nauk od ludzi, którzy już osiągnęli sukces. Mimo niepowodzeń warto być wytrwałym do samego końca”.

Daniel Jarząb, CEO PayEye

 

„Wykorzystaj okres, kiedy trudniej o zdobycie finansowania do nauki i tworzenia długotrwałych relacji biznesowych, ponieważ kiedy rozpocznie się kolejny bieg startupowy, będzie na to znacznie mniej czasu”.

Marcin Kaźmierczak, COO RedStone’a

 

„Zacznij postrzegać internet i cyfryzację jako narzędzie, a nie cel. Oczywiście narzędzia te trzeba połączyć z twardą wiedzą i umiejętnościami w świecie rzeczywistym, co można zrobić we współpracy ze starszymi kolegami, którzy nabyli umiejętności jeszcze w czasach przed internetem i są nadal aktywni zawodowo. Dynamika postępu technologicznego pozwala na ciekawe połączenia umiejętności i energii między pokoleniami”.

Tomasz Ciamulski, CEO FibriTechu

 

„Osobom bardzo młodym radziłbym najpierw zdobyć doświadczenie w firmach, w których nauczą się fachu, gdyż uczelnie niestety nie przygotowują do pracy w biznesie oraz związanego z nią trybu życia. Z kolei tym, którzy mają już doświadczenie, chcą zostać founderami i mają pomysł na produkt, radziłbym skupić się na budowie silnego, zgranego zespołu założycielskiego, posiadającego wszystkie kluczowe kompetencje”.

Mirosław Trześniowski, CEO WIDMO Spectral Technologies

 

„Jak mówi stare powiedzenie: jeśli chcesz iść szybko, idź sam, jeśli chcesz iść daleko, idź w grupie. Najważniejszy jest zespół i co-founderzy, którzy będą cię szczerze challenge’ować i wymagać, a równocześnie wspierać oraz konstruktywnie współdziałać. Warto przy tym mieć na pokładzie kompletny zestaw kompetencji niezbędnych do budowania biznesu – wiele firm zaczyna wyłącznie od zespołu technologiczno-produktowego, podczas gdy nie mniej ważne są kompetencje z zakresu go-to-market”.

Paweł Lipiński, CEO Talkie.ai

 

„Absolutnie najważniejszą rzeczą jest zrozumienie, że przygoda z biznesem to maraton. Wielu młodych founderów liczy na bardzo szybki sukces, ale zapomina, że bardzo szybki sukces osiąga się w większości przypadków dopiero po m.in. 10 latach. Wypalenie zawodowe to ogromne ryzyko dla każdego foundera, który odpowiednio nie rozłoży swoich sił w tym maratonie”.

Patrick Friday, CEO Vue Storefront

 

„Warto ryzykować, warto pracować na swoim. W szczególności biorąc pod uwagę, jakie oferty pracy są na rynku krajowym, jakie procesy tutaj funkcjonują. 90 proc. ofert w firmach będzie dla was i tak zmarnowanym czasem, więc lepiej od razu zaryzykować i robić swój biznes”.

Paweł Kuskowski, CEO Gatenoxu

 

„Jest mnóstwo dobrych rad, więc nie martw się, jeśli się do nich nie dostosujesz i przez to dostaniesz w tyłek. Te rady to wyłącznie wskaźniki, dlatego warto zacząć działać w młodym wieku, by doświadczyć wielu lekcji. Nie da się robić biznesu, czytając złote myśli na Twitterze”.

Szymon Sypniewicz, CEO firmy Ramp

My Company Polska wydanie 9/2023 (96)

Więcej możesz przeczytać w 9/2023 (96) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ