Jak współpraca finansów i technologii może wpłynąć na transformację firm?

Raport wskazuje, że sukces transformacji cyfrowej coraz częściej zależy od jakości współpracy między tymi dwiema funkcjami.
Relacja finansów i technologii
Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez KPMG wśród przedstawicieli dużych firm, aż 92% CFO (dyrektorów finansowych) i CIO (dyrektorów ds. technologii) postrzega swoją relację jako partnerską – z czego 58% jako „bardzo partnerską”. Jednocześnie niemal jedna trzecia (31%) dyrektorów finansowych uważa budżet na innowacje za zbyt wysoki, podczas gdy prawie tyle samo (29%) CIO ocenia go jako niewystarczający. Ponad połowa ankietowanych jest jednak zgodna, że poziom inwestycji w technologie jest obecnie odpowiedni.
Jednym z głównych punktów spornych pozostaje ocena zwrotu z inwestycji technologicznych – jako wyzwanie wskazuje go 39% CFO i 49% CIO. Dodatkowo, zarówno CFO (59%), jak i CIO (61%) przypisują sobie główną rolę decyzyjną w obszarze sztucznej inteligencji, co rodzi pytania o efektywny podział odpowiedzialności. Mimo tych różnic aż 93% respondentów przyznaje, że wdrożenie AI zintensyfikowało współpracę między tymi funkcjami – choć tylko niewielka część (22% CFO i 33% CIO) zauważyła rzeczywiste współdzielenie odpowiedzialności.
GenAI
Generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) staje się nowym katalizatorem współpracy między dyrektorami finansowymi i technologicznymi. Dla 37% respondentów sprzyja ona wzmacnianiu wspólnych celów strategicznych, a dla 33% – zwiększa potrzebę częstszej komunikacji. Co istotne, CIO znacznie częściej niż CFO dostrzegają wpływ GenAI na integrowanie procesów planowania i budżetowania (41% CIO vs. 20% CFO), co może prowadzić do asymetrii oczekiwań i konieczności lepszego synchronizowania priorytetów.
– Obserwujemy, że inwestycje w nowe technologie – zwłaszcza w rozwiązania oparte na AI – coraz częściej wymagają zintegrowanego podejścia, które łączy spojrzenie strategiczne z finansową dyscypliną. Coraz wyraźniej widać, że brak wspólnego języka między obszarem technologii a obszarem finansów opóźnia kluczowe decyzje lub prowadzi do niewykorzystania pełnego potencjału inwestycji. Tam, gdzie pojawia się realna współpraca zyskuje na tym zarówno efektywność wdrożeń, jak i tempo skalowania innowacji. Z perspektywy pracy z spółkami działającymi w Polsce widzimy, że nie chodzi o tworzenie nowych struktur, ale o budowanie wspólnych mechanizmów oceny i priorytetyzacji inicjatyw technologicznych. AI staje się dziś katalizatorem tej zmiany – wymusza nie tylko inwestycje, ale i nowy sposób współpracy między technologią a finansami – mówi Andrzej Gałkowski, Partner, Lider doradztwa dla sektora bankowego, Head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
– Współpraca CFO i CIO przestaje być kwestią operacyjną – staje się jednym z kluczowych warunków powodzenia transformacji technologicznej. Dzisiejsze wyzwania – od wdrażania AI, przez ocenę zwrotu z inwestycji, po adaptację do dynamicznego rynku – wymagają zintegrowanego przywództwa opartego na wspólnej wizji i wzajemnym zrozumieniu. Raport KPMG potwierdza, że różnice w priorytetach, języku i sposobie mierzenia efektów nadal stanowią barierę. Jednak organizacje, które potrafią je przezwyciężyć, zyskują realną przewagę. Widoczny w badaniu rosnący wpływ CFO na decyzje technologiczne – i odwrotnie – wskazuje na konieczność wypracowania nowych modeli współodpowiedzialności. Firmy coraz częściej porzucają silosy na rzecz interdyscyplinarnych zespołów i wspólnych wskaźników sukcesu, co sprzyja podejmowaniu lepszych, bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych. W obliczu rosnących nakładów na technologię, presji na efektywność i niepewności związanej z tempem zmian, to właśnie jakość współpracy między funkcjami będzie decydować o tym, kto rzeczywiście skorzysta z potencjału AI i innowacji – a kto pozostanie w tyle – komentuje Jarosław Konopka, Dyrektor, Lider Zespołu CFO Advisory w KPMG w Polsce.
Bariery utrudniające współprace
Do najczęściej wskazywanych barier utrudniających efektywną współpracę CFO i CIO należą różnice w poziomie wiedzy technologicznej (zdaniem 39% respondentów) oraz odmienne priorytety i cele biznesowe (39%). Rzadziej wskazywano problemy komunikacyjne (28%) czy organizacyjną silosowość (27%). Dane te potwierdzają, że skuteczna współpraca wymaga nie tylko zaufania i wspólnych celów, ale także kompetencyjnego zbliżenia i wzajemnego rozumienia perspektywy drugiej strony.
Więcej informacji oraz pełna treść raportu dostępna jest na stronie: Partnerstwo CFO i CIO - KPMG Poland