Żywność w sklepach internetowych coraz droższa. "Przed świętami będzie wiele akcji promocyjnych"

zakupy, koszyk zakupowy
Fot. Pixabay.com
Ceny w internetowych sklepach spożywczych są wyższe od tych w placówkach stacjonarnych od wielu miesięcy - tak wynika z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency. Przed nami przedświąteczne akcje cenowe, w ramach których walka o uwagę klientów, rozegra się zarówno w Internecie jak i w sklepach stacjonarnych.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Luty 2021 roku to dobry moment na analizę danych w ujęciu rocznym. Przed rokiem to właśnie luty był ostatnim, pełnym miesiącem, w którym konsumenci mieli nieograniczony dostęp do sklepów i centrów handlowych. W marcu 2020 roku po raz pierwszy w związku z pandemią wprowadzono lockdown. Najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy obejmuje więc porównanie cen z miesiąca przed jego wprowadzeniem z czasem, w którym ograniczenia nadal obowiązują. W lutym 2021 roku, na 11 badanych sklepów, w 6 ceny były niższe niż przed rokiem, a w 5 wyższe. Największy wzrost, na poziomie 6,20 proc. odnotowano w kanale e-grocery, w którym średnia cena badanego koszyka produktów wzrosła o 15,67 zł. Największy spadek odnotowano w sieci Lidl, w której średnia cena była w lutym 2021 niższa o 24,20 zł niż przed rokiem. To spadek o 10,28 proc.

- Choć w ostatnich miesiącach obserwujemy systematyczny wzrost cen, to w skali roku, wartość koszyka zakupowego urosła relatywnie niewiele. Oznacza to, że sieci handlowe w jeszcze większym stopniu walczą o klientów, prowadząc aktywną politykę cenową. Naszym zdaniem, przed zbliżającymi się świętami, przy rosnącej inflacji w całej gospodarce, będziemy obserwować wiele akcji promocyjnych na wybrane produkty spożywcze – komentuje wyniki najnowszego raportu Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

W największym stopniu w skali roku staniały mrożonki, chemia oraz produkty sypkie (od 5 do 8 proc.). W dobie pandemii i widma kolejnych lockdownów, produkty w tych kategoriach cieszą się większym popytem, co wymusiło obniżkę średniej ceny z uwagi na konkurencję cenową pomiędzy sieciami. Największy wzrost cen, o 12,33 proc., odnotowano w grupie napojów. Z uwagi na to, że do tej kategorii należą napoje słodzone oraz energetyczne, zdaniem ekspertów ASM Sales Force Agency wzrost ten wynika z wprowadzenia tzw. podatku cukrowego.

W ujęciu miesięcznym w większości (7 z 11) sklepów objętych badaniem, ceny w lutym br. były wyższe niż w styczniu. Od kilku miesięcy najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach Auchan. Jednak w lutym br. nastąpiła zmiana i na prowadzenie wysunął się Lidl. W porównaniu do stycznia, ceny badanych produktów w tej sieci zostały obniżone o prawie 6 proc. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (2,71 proc.), w sklepach Makro (2,68 proc.) oraz w Biedronce (2,58 proc.). Koszyk złożony z najtańszych produktów kosztował w lutym 175,36 zł (mniej o 4,15 zł niż w styczniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 335,38 zł (więcej o 2,88 zł niż w styczniu). W ujęciu rocznym najtańszy koszyk podrożał o 8,22 proc, natomiast zestaw najdroższych produktów był w lutym br. tańszy o 0,20 proc. niż przed rokiem.

W lutym 2021 r. najtańsze zakupy można było zrobić w kanale tradycyjnym, w którym wartość koszyka zakupowego wyniosła 225,97 zł. Zakupy w kanale hybrydowym (ta sama sieć posiadająca sklepy tradycyjne oraz internetowe) były droższe o 4,70 zł. Najdroższy w lutym 2021 r. był kanał e-grocery, gdzie na zakupy trzeba było wydać o 19 proc. więcej niż w najtańszym kanale tradycyjnym. Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że różnice pomiędzy cenami niektórych produktów w poszczególnych sieciach handlowych przekraczają 300 proc.! Na przykład Herbata Lipton Yellow Label 92/100 saszetek była dostępna w cenie minimalnej w sieci Auchan za 9,98 zł, natomiast jej cena maksymalna w Selgrosie wyniosła 41,51 zł.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ