Zmiany w prawie lotnicznym. Odczują je m.in. posiadacze dronów
Fot. Pixabay.comUrząd Lotnictwa Cywilnego właśnie opublikował obszerny dokument dotyczący wdrażania przepisów UE w obszarze bezzałogowych statków powietrznych, czyli dronów. Zmiany będą obowiązywały od 2021 roku, do tego czasu należy w Polsce stosować się do przepisów krajowych. Zebraliśmy najważniejsze zasady zapisane w dokumencie.
1. By latać dronem będziesz musiał zarejestrować się jako operator (31 grudnia 2020 roku na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego zostanie udostępniony specjalny rejestr). Nie będzie obowiązku rejestracji każdego drona. Wszyscy operatorzy systemów bezzałogowych statków powietrznych umieszczają swój numer rejestracyjny na każdym swoim dronie. Co z niepełnoletnimi użytkownikami? W projekcie zmiany ustawy o prawie lotniczym dostosowującej prawo krajowe do rozporządzeń unijnych przewidziano, że osoby powyżej 14 roku życia będą mogły zarejestrować się w rejestrze operatorów za zgodą opiekuna prawnego.
2. Będziesz mógł latać w mieście pod warunkiem, że posiadasz drona o masie do 25kg, latasz do wysokości 120 metrów i tylko w zasięgu wzroku, a ryzyko dla osób trzecich jest bardzo niskie. Nadal trzeba przestrzegać ograniczeń w przestrzeni powietrznej oraz stref lotniczych. Oczywiście uprawnienia do latania po mieście mogą zostać zwiększone, ale musisz spełnić szereg wymogów. To, czy wykonujesz operacje zgodnie z prawem będą mogli sprawdzić nie tylko pracownicy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ale również policjanci, funkcjonariusze ABW i CBA, przedstawiciele Służby Więziennej oraz strażnicy leśni.
3. Przepisy unijne nie regulują zasad wykonywania lotów wewnątrz budynków. Autorzy dokumentu sugerują, aby loty były wykonywane w sposób bezpieczny oraz za zgodą i więdzą zarządcy budynku.
4. By latać dronem "posiadającym czujnik umożliwiający zbieranie danych" trzeba będzie przejść szkolenie online. Test obejmie 40 pytań wielokrotnego wyboru dotyczących m.in. bezpieczeństwa lotniczego oraz ochrony prywatności i danych.
Z całym dokumentem można zapoznać się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zalecenia przygotował Departament Bezzałogowych Statków Powietrznych.