Z poważaniem czy z wyrazami szacunku? Wstawiaj na końcu maila

Z poważaniem, czyli z wyrazami szacunku / Fot. fiz
Z poważaniem, czyli z wyrazami szacunku / Fot. fizkes/Shutterstock
Forma grzecznościowa "z poważaniem" używana jest często na końcu e-maila czy tradycyjnego listu. Taki zwrot jest formą szacunku wobec osoby, do której piszemy. Kiedy warto go dodawać?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Używanie takich zwrotów jak "z poważaniem" czy "z wyrazami szacunku" jest częścią kultury biznesowej i pokazuje profesjonalizm.

Jest wiele innych podobnych zwrotów, które możemy użyć na końcu listu lub e-maila. To np.:

  • Pozdrawiam
  • Serdecznie pozdrawiam
  • Z wyrazami szacunku
  • Udanego dnia!

Wybór konkretnego zwrotu zależy od kontekstu, rodzaju korespondencji i relacji między nadawcą a odbiorcą.

Nie ma uniwersalnej reguły mówiącej, że "z poważaniem" powinno być używane przez każdego i zawsze. 

Sprawdź: Co to IBAN?

W nieformalnej lub bardzo luźnej korespondencji, takiej jak e-mail do przyjaciela, nie musimy kończyć wiadomości tak formalnie. Jednak w korespondencji biznesowej, akademickiej lub oficjalnej jest to dobry zwyczaj, który pokazuje profesjonalizm i szacunek.

Z poważaniem vs z wyrazami szacunku

Zwroty "Z poważaniem" i "z wyrazami szacunku" są podobne pod względem formalności, a wybór między nimi zależy głównie od preferencji nadawcy i kontekstu.

"Z poważaniem" jest bardziej uniwersalnym zwrotem i można go używać w różnych sytuacjach, zarówno formalnych, jak i mniej formalnych. Jest to forma standardowa, często używana w korespondencji biznesowej, oficjalnej lub akademickiej.

"Z wyrazami szacunku" jest nieco bardziej formalny i może być używany, gdy nadawca chce wyrazić głębszy szacunek dla odbiorcy. Może być odpowiedni w sytuacjach, w których istnieje znaczna różnica hierarchiczna między nadawcą a odbiorcą (na przykład student piszący do profesora) lub gdy temat korespondencji jest szczególnie poważny lub formalny.

Zobacz też: Szanowny panie

W każdym razie najważniejsze jest pamiętanie o utrzymaniu odpowiedniego tonu i formalności w całym e-mailu, a nie tylko w zwrocie końcowym. O tym zdecydowanie należy pamiętać.