Polacy jeszcze bardziej lubią fast food. Jaki rodzaj jedzenia najchętniej wybierają?

fot. Freepik
fot. Freepik
Ogólny ruch na rynku lokali fast food był o 4,7% większy r/r w I kw. 2024 r. – tak wynika z badania Proxi.cloud i UCE Research. Pizzerie odnotowały wzrost rdr. o 3,1%, a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka – o 6,5%. Liczba klientów wszystkich badanych placówek była o 4,2% większa niż rok wcześniej.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

– Uważam, że ww. wzrosty wynikają z większej stabilności cen. Wysoka inflacja doprowadziła do ograniczenia wydatków na produkty i usługi inne niż podstawowe. Jej spadek w ostatnich miesiącach przyczynił się do poprawy nastrojów konsumenckich i większej skłonności do korzystania z takich usług, jak stołowanie się poza domem. Do tego trzeba dodać, że w zeszłorocznym sezonie letnim branża zaliczyła aż dwucyfrowy spadek ruchu. Natomiast w te wakacje wydaje się, że będzie dużo lepiej pod tym względem – skomentował jeden ze współautorów badania z Proxi.cloud Nikodem Sarna.

Ci sami badacze w 2021 r. informowali, że w czasie pandemii ruch w lokalach typu fast food spadł o 40,5 proc. Najpoważniejsze straty odnotowano wówczas w woj. podlaskim, mazowieckim, pomorskim, łódzkim, dolnośląskim, małopolskim i wielkopolskim.

Płaca minimalna powodem zwiększenia ruchu?

Drugi ze współautorów raportu, Mateusz Nowak z Proxi.cloud, uważa, że na zwiększenie ruchu mogło wpłynąć także podniesienie płacy minimalnej, co może być drugą przyczyną częstszych wizyt Polaków w fast foodach.

– Być może oferty lokali z kanapkami i daniami z kurczaka są korzystniejsze dla konsumentów niż pizzerii i szybciej ewoluują pod wpływem zmian w otoczeniu rynkowym. To może przekładać się na lepszą dynamikę wizyt. Jednak to tylko luźna hipoteza, której weryfikacja wykracza poza ramy naszego badania – dodał Sarna.

Więcej amatorów sandwichy i kurczaków

Z badania wynika też, że w I kw. br. liczba klientów badanych restauracji zwiększyła się r/r o 4,2%. Pizzerie w takim ujęciu wykazały wzrost o 2%, a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka – o 5,8% r/r.

– Rok do roku minimalnie zmienił się udział poszczególnych rodzajów restauracji w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach. W I kw. br. w restauracjach oferujących kanapki i dania z kurczaka wyniósł 72,9%, a w pizzeriach – 27,1%. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to odpowiednio 72,2% i 27,8%.  Nikodem Sarna uważa to jako stabilizację na rynku i oznakę relatywnie trwałych upodobań konsumentów.

Analiza powstała na podstawie obserwacji ruchu wokół prawie 1,9 tys. największych restauracji typu fast food, oferujących kanapki i dania z kurczaka (McDonald’s, KFC, Burger King, Max Burgers i Subway), a także pizzerii (Pizza Hut, Telepizza, MaxiPizza, Gruby Benek, Domino’s Pizza, Dominium, Da Grasso i Biesiadowo). Łącznie poddano analizie ruch pochodzący z monitoringu zachowań blisko 1,4 mln konsumentów.

Apetyt na sukces. Najlepsze startupy z branży foodtech [RANKING]

Apetyt na sukces. Najlepsze startupy z branży foodtech [RANKING]

Współczesne foodtechy to już nie tylko inicjatywy promujące zdrowe odżywianie. To wiele innowacyjnych rozwiązań z zakresu nowych technologii, które pomagają prowadzić restaurację, ułatwiają sprzedaż online, a także walczą z takimi zjawiskami jak marnotrawienie żywności.

ZOBACZ RÓWNIEŻ