PKO Leasing: nasi klienci z sektora MSP chcą elektrycznych pojazdów we flotach
Samochody elektryczne w firmie, fot. Adobe Stockz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2021 (72)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Opracowany przez PKO Leasing, Masterlease i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) raport dotyczący rozwoju elektromobilności nie pozostawia złudzeń: polska motoryzacja elektryfikuje się dzięki przedsiębiorcom! To oni odpowiadają za 85 proc. rejestracji „zielonych” aut w Polsce w 2020 r. I to oni już w 20 proc. deklarują chęć budowy floty w oparciu o samochody elektryczne i hybrydy plug-in.
Elektromobilność? Tak – w leasingu i wynajmie długoterminowym
Samochody na prąd to jednak wciąż przyszłość motoryzacji w Polsce. Obecnie tylko 2 proc. badanych MSP deklaruje korzystanie z w pełni elektrycznych samochodów (5 proc. w średnich firmach). W 3 proc. flot jeżdżą hybrydy plug-in, a co dziesiąty przedsiębiorca posiada klasyczną hybrydę.
Samochody spalinowe nadal dominują w firmach. Proporcje szybko się nie zmienią, ale ewidentnie rośnie zainteresowanie elektromobilnością wśród osób prowadzących własny biznes.
Chęć zakupu kolejnego auta na prąd wyrażają głównie ci, którzy już z nich korzystają. Według badań 28 proc. posiadaczy hybryd plug-in i 26 proc. samochodów w pełni elektrycznych deklaruje zakup kolejnego auta o tym samym napędzie w ciągu najbliższego roku. Z kolei 21 i 20 proc. ogółu przedsiębiorców nie wyklucza włączenia do firmowej floty odpowiednio aut PHEV i BEV. W tym kontekście warto dodać, że zdecydowanie najczęściej wskazywaną przez MSP formą finansowania aktualnej i planowanej floty pojazdów jest leasing. W segmencie aut elektrycznych wyraźnie rośnie popularność wynajmu długoterminowego.
Bariery rozwoju „zielonych” aut
Co powstrzymuje przedsiębiorców przed korzystaniem z pojazdów elektrycznych? Wśród ograniczeń wymieniają m.in. wysokie koszty zakupu i eksploatacji, krótką trwałość i długi czas ładowania baterii, brak dopasowanych do potrzeb programów wsparcia oraz niewystarczającą infrastrukturę ładowania.
Przedsiębiorcy, którzy jeszcze nie jeździli elektrykami, uważają utrzymanie ich za droższe (23 proc. odpowiedzi) lub takie same (44 proc.) w porównaniu z autami napędzanymi w tradycyjny sposób. Czy słusznie? Jak się okazuje – nie. Aż 81 proc. firm z samochodami na prąd we flocie ocenia je jako tańsze w utrzymaniu w porównaniu z pojazdami spalinowymi lub klasyczną hybrydą!
Ważna rola firm leasingowych i CFM
Firmy napędzają rozwój elektromobilności w Polsce i tak będzie nadal. Przedsiębiorcy potrzebują więc dostępu do ofert, a przedstawiciele branży leasingowej i CFM muszą wsłuchiwać się w obawy klientów oraz odpowiadać na ich oczekiwania. Powinni prezentować klientom zalety elektromobilności, ale także proponować im dopasowaną ofertę finansowania, która będzie odpowiedzią na wysokie ceny modeli samochodów elektrycznych, obawy o spadek wartości takich pojazdów oraz wysokie koszty ich serwisowania.
Z punktu widzenia przedsiębiorców ważne są także rządowe dofinansowania. Choć do niedawna mówiło się o nich jedynie w odniesieniu do klientów indywidualnych, to wiadomo już, że w ramach programu „Mój Elektryk” firmy będą mogły liczyć m.in. na 27 tys. zł dofinansowania w przypadku aut osobowych i nawet 70 tys. zł przy wyborze samochodu dostawczego.
Więcej możesz przeczytać w 9/2021 (72) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.