Kobiety, o których będzie głośno w 2023 r.

Eva Galant, Hashiona
Fot. materiały prasowe
Statrtuperki, menedżerki, wizjonerki. A także kobiety, które swoim życiem i osiągnięciami inspirują do przedsiębiorczości innych. „My Company Polska” publikuje zestawienie (w koleności alfabetycznej) 23 kobiet biznesu, o których będzie głośno w najbliższym roku.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2023 (88)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

1.  Eva Galant

Na początku 2020 r. Eva Galant zdecydowała się zostawić posadę w międzynarodowej korporacji, by postawić na własny startup. Hashiona to aplikacja dla osób chorujących na niedoczynność tarczycy i/lub Hashimoto. Czyli chorobę, z którą sama zmaga się od wielu lat. Już w trakcie pandemii Hashiona wygrała X edycję Reaktora, a następnie pojawiła się w kilku prestiżowych międzynarodowych programach akceleracyjnych.

Hashiona ułatwia obserwację objawów choroby, dzięki czemu codziennie – krok po kroku – można przybliżać się do wyciszenia objawów choroby oraz polepszenia wyników badań. Poziom postępów pacjentów aplikacja bada przy użyciu ankiety określającej samopoczucie (są to naukowo zweryfikowane formularze według standardów WHO) oraz badań krwi. – Po otrzymaniu diagnozy pacjenci są zagubieni, nie wiedzą, od czego i jak zacząć. Z kolei ci, którzy z chorobą żyją już jakiś czas, potrzebują wsparcia w systematyczności i trzymaniu się planu. Każdy tę chorobę przeżywa inaczej, a wszystko może się zawalić kiedy coś się zmieni, np. w naszym życiu pojawi się dużo stresu i objawy wrócą ze zdwojoną siłą – mówi Eva Galant.

Choć – jak podkreśla startuperka – czasy nie są łatwe, 2023 r. to dalszy rozwój Hashiony oraz praca nad trakcją. Eva nie żałuje decyzji sprzed trzech lat.

2. Maja Schaefer

Idąc na studia z informatyki, wiedziała, że nie chce programować. Jak tłumaczy w wywiadach, taki kierunek miał być przepustką do dobrej pracy i stabilności, choć to nie leżało w jej DNA. Karierę zawodową rozpoczynała w IBM, szybko jednak się zorientowała, że na pracę w korporacji – gdzie w wielu przypadkach docenia się niewychodzenie przed szereg – jest zbyt ambitna. Chciała łączyć programowanie z pracą z klientem, analityczny umysł z kompetencjami miękkimi, a korpo nie było właściwym miejscem do ciekawszych działań.

Właśnie dlatego powstał Zowie, czyli startup umożliwiający sklepom internetowym automatyzację i personalizację obsługi klienta. Choć nie była to pierwsza inicjatywa młodej przedsiębiorczyni – wcześniej z sukcesem rozwijała software house – dopiero Zowie, założone wspólnie z Maciejem Ciołkiem, pozwoliło jej wypłynąć na najszersze wody. W niespełna trzy lata firma pozyskała klientów z całego świata, w tym znane i popularne marki: Answear, Empik, eObuwie czy Sundose.

Jak działa Zowie? Spółka rozwija autorski silnik AI i w oparciu o niego tworzy inteligentne narzędzia do komunikacji z klientami. Platforma Zowie automatyzuje 70 proc. zapytań, z którymi mierzy się branża e-commerce, ułatwia przy tym rekomendowanie klientom kolejnych produktów.

W 2022 r. startup pozyskał 62 mln zł finansowania w rundzie , poprowadzonej przez słynny amerykański fundusz Tiger Global. Obecnie Zowie walczy o jeszcze większe cele. Ciągłe podnoszenie sobie poprzeczki z pewnością leży w DNA Mai Schaefer.

3. Paulina Walkowiak

– Polska martechami stoi! Nad Wisłą powstaje coraz więcej świetnych organizacji o globalnych ambicjach – w końcu mamy w naszym kraju sporą wiedzę o technologiach marketingowych. Co jednak ważne w przypadku takich podmiotów, to żeby one nie były wyłącznie kolejnymi narzędziami, ale faktyczną wartością dla firm – mówi Paulina Walkowiak, CEO jednego z najbardziej innowacyjnych startupów w Polsce: cux.io, specjalistka szkoląca z analizy wzorców zachowań w CEE.

O startupie cux.io, jego twórcy: Paulina Walkowiak i mąż Kamil mówią, że jest „polską spółką, choć od samego początku działania, o międzynarodowym zasięgu”. Na jaką potrzebę odpowiada projekt? – Nasze algorytmy obserwują to, co robią ludzie na twojej stronie, w jaki sposób wchodzą z nią w interakcję, a następnie sprawdzają, co zabija twoją sprzedaż. Próbujemy przetłumaczyć zachowania użytkowników – gdzie klikają, jakie czynności wykonują podczas przechodzenia przez podstrony – na liczby, dzięki czemu osobom zarządzającym danym e-commerce czy marketplace jest dużo łatwiej zrozumieć ścieżkę zakupową użytkownika – tłumaczy Walkowiak.

Ambicją założycielki cux.io jest to, by system stał się narzędziem pierwszego wyboru jeśli chodzi o analitykę i interpretowanie zachowań konsumentów. Polska martechami stoi? W takim razie cux.io jest największą podporą.

4. Dominika Bettman

– Połączenie technologii, świadomego przywództwa i kobiecej mocy ma dla mnie twarz Dominiki Bettman. To ona namawia nas do odwagi i autentyczności – mówi o dyrektor generalnej Microsoftu w Polsce dziennikarka i działaczka na rzecz praw kobiet Dorota Warakomska. Na czele polskiego oddziału Microsoftu stanęła rok temu, wcześniej przez 26 lat związana była z Siemensem. Przedsiębiorczyni, orędowniczka nowych technologii i zrównoważonego biznesu. Absolwentka Wydziału Handlu Zagranicznego SGH w Warszawie i Advanced Management Program IESE w Barcelonie. Ekonomistka z zacięciem humanistki. Od lat propaguje ideę różnorodności w zarządzaniu i przywództwa włączającego. Niedawno wydała książkę „Technologiczne magnolie”, w której dzieli się swoją wizją innowacyjnego biznesu w dobie transformacji cyfrowej.

Od lat działa na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu oraz aktywizacji kobiet. – Nie da się poszukiwać i zatrzymywać talentów, nie stawiając na różnorodność i inkluzywność – mówiła niedawno w wywiadzie dla „My Company Polska” Dominika Bettman. Dokonującą się w Polsce zmianę sytuacji kobiet w biznesie nazwała „pełzającą rewolucją”. – Zmiany się dokonują, później jest chwilowy przestój i znowu krok do przodu. Zwłaszcza dla młodego pokolenia, zwanego generacją Zet, kwestia różnorodności jest bezdyskusyjną oczywistością. Dlatego w powietrzu coraz wyraźniej czuć zapach ogromnej, pozytywnej zmiany – dodawała.

5. Ewa Chronowska

JEwa Chronowska jest jedną z osób, które znacząco przyczyniają się do dynamicznego rozwoju polskiego i regionalnego ekosystemu startupowego. Jest założycielką i CEO Vestbee - wiodącej na rynku platformy, łączącej startupy, fundusze VC, akceleratory, korporacje i prywatnych inwestorów. W ramach szerokiego zakresu działań w Vestbee, Chronowska przyczynia się do zacierania różnić rynkowych pomiędzy Europą Środkowo-Wschodnią a Zachodem, wzmacniając lokalny rynek. Ponadto aktywnie wspiera kobiety ze świata VC i startupów oraz jest pomysłodawcą i organizatorką CEE VC Summit, największej konferencji dla funduszy venture capital w tej części Europy. Jest również przedsiębiorczynią, inwestorką i mentorką startupową, a swoje bogate doświadczenie z zakresu doradztwa strategicznego i finansowego wykorzystuje budując i inwestując w innowacyjne przedsięwzięcia w ramach swojego funduszu VC - Next Road Ventures.

6. Marta Karczewicz

Nazywana „Marią Curie-Skłodowską XXI w.”, matematyczka, wiceprezeska amerykańskiej firmy technologicznej Qualcomm, twórczyni 700 opatentowanych wynalazków. Od lat zajmuje się technologią kompresji wideo, ale w wyniku pandemii to, nad czym pracuje, stało się jednym z filarów tzw. nowej normalności. Bez jej prac nie byłoby możliwe przeprowadzanie wysokiej jakości wideokonferencji, chociażby za pomocą komunikatora Teams, nie moglibyśmy też oglądać tej jakości filmów na Netfliksie, nagrań na YouTubie czy TikToku. Twórcy prestiżowego rankingu wynalazców PatentVector (który zresztą wygrała) oszacowali wartość jej patentów na miliard dolarów.

Pochodzi ze Szczecina, jako uczennica wygrała olimpiadę matematyczną. W trakcie studiów na Politechnice Szczecińskiej otrzymała stypendium od Nokii i wyjechała do Finlandii, gdzie kontynuowała studia na Uniwersytecie w Tampere. Tam zainteresowała się kompresją danych i przyczyniła do rozwoju standardu AVC (Advanced Video Coding) – technologii kompresji filmów. W wieku 34 lat została szefową Centrum Badawczego Nokia w Dallas w Teksasie, a po dwóch latach związała się z Qualcommem. W 2019 r. nominowana do Nagrody Europejskiego Wynalazcy. – Zawsze lubiłam rozwiązywać problemy matematyczne, bo w matematyce nie trzeba wiele pamiętać - wystarczy rozumieć i myśleć” – żartowała przy okazji nominacji.

7. Agnieszka Kłos-Siddiqui

Pierwsza Polka i pierwsza kobieta na stanowisku szefowej Provident Polska. Przyszły rok nie będzie dla jej firmy łatwy. Powód? Wchodzą właśnie przepisy, które, według badań Federacji Konsumentów, mogą wykluczyć z rynku nawet 70 proc. obecnych klientów firm pożyczkowych z dostępu do legalnego finansowania. Ustawa – rzecz jasna – uderzy także w firmy pożyczkowe, a Provident jest jedną z nich.

Agnieszka Kłos-Siddiqui z firmą Provident związana od ponad 15 lat. Pełni też funkcję pełnomocniczki zarządu ds. równego traktowania kobiet i mężczyzn z ramienia Pracodawców RP. W Providencie wytycza nie tylko nowy kierunek biznesowy, ale też rewolucjonizuje styl pracy w organizacji. Choćby wdrażając od 2021 r. program dla pań Siła Kobiet Providenta, którego celem jest wzmacnianie kobiet i ich motywacji do budowania ścieżki kariery. Jego elementem jest wzmocnienie psychologiczne kobiet i zachęta, by próbowały wprowadzać bardziej równościowy podział obowiązków w domu.

Gdy studiowała na Akademii Górniczo-Hutniczej, była jedną z nielicznych kobiet na roku. Później pracowała w firmie consultingowej, w której na 106 osób było osiem kobiet. – Zawsze byłam w mniejszości i może dlatego nie odczuwałam szklanego sufitu – mówiła niedawno w rozmowie z „My Company Polska”.

Zanim kilkanaście lat temu dołączyła do Provident Polska, swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w firmie Ernst & Young Audit Sp. z o.o., z którą była związana przez ponad osiem lat, i w angielskiej firmie Greig Middleton zajmującej się doradztwem i usługami maklerskimi.

To zapewne nie przypadek, że w zarządzie Providenta od dawna jest znaczący udział kobiet. – Uważam, że empatyczne i demokratyczne przywództwo jest nie tyle kobiece, ile po prostu dojrzalsze i skuteczniejsze niż zarządzanie strachem. Dlatego, odkąd zostałam prezeską, swoje przywództwo buduję na sformułowaniu „my jako zespół” – deklaruje.

To nie tylko słowa: Provident już w 2017 r. zaczął program wellbeingu, mający na celu zadbanie o dobrostan psychiczny pracowników. Pandemia dodatkowo zintensyfikowała te procesy.

8. Aleksandra Kozera

Absolwentka Harvard University, pasjonatka biznesu odpowiedzialnego społecznie, która doświadczenie zdobywała w Illuminate Consulting Group – firmie zajmującej się doradztwem strategicznym dla najlepszych kanadyjskich uniwersytetów. Od 2010 r. specjalizuje się w konsultingu edukacyjnym i pomocy w aplikacji na studia w Wielkiej Brytanii oraz do najlepszych szkół biznesowych w Europie i na świecie. Elab, firma i fundacja, której jest założycielką, to obecnie grupa edukacyjna świadcząca kompleksowe usługi w zakresie doradztwa edukacyjnego, marketingu dla instytucji edukacyjnych, wyjazdów językowych, eventów edukacyjnych i rekrutacji.

Kozera szefuje The Village Network – firmie oferującej marketplace i platformę dla każdego, kto chce otworzyć swoje miejsce opieki dla dzieci do lat pięciu. Założenie The Village Network jest pokłosiem osobistych doświadczeń. Po urodzeniu dziecka przedsiębiorczyni, mieszkając z mężem w Cambridge, borykała się z różnymi trudami związanymi z opieką nad dzieckiem. Żłobki i przedszkola były dla niej niedostępne ze względu na cenę, niełatwo było o zatrudnienie wiarygodnej, sprawdzonej opiekunki.

Startup Kozery łączy rodziców szukających profesjonalnej opieki dla swojego dziecka i osoby, które taką opiekę, w różnej formie, mogą zapewnić. Ułatwia to mamom powrót do pracy po urlopie macierzyńskim i stwarza nowe miejsca pracy (np. poprzez profesjonalizację usług niań). Dzięki technologii dostęp do wysokiej jakości edukacji i do miejsc opieki rozwijających indywidualny potencjał dzieci jest coraz powszechniejszy.

9. Aleksandra Kuzaj-Kosek

Psycholożka, trenerka, coach. Z sukcesem łączy pracę w świecie biznesu z aktywnością na rzecz równości i niedyskryminacji w firmach. Twórczyni projektu Przyjazne Miejsce Pracy oraz narzędzia edukacyjno-diagnostycznego GoFAIR, które zapobiega zjawiskom niedozwolonym w miejscu pracy, m.in. mobbingowi. Zawiera ono elementy edukacyjne, ale też narzędzia autodiagnozy i wczesnego ostrzegania.

Doświadczenie zawodowe budowała w międzynarodowych organizacjach, zajmując się m.in. headhuntingiem i rekrutacją. Ale w swoim życiu pracowała też np. w Niebieskiej Linii, pomagającej ofiarom przemocy domowej. W 2010 r. zainicjowała Projekt Antymobbing, którego misją było wspieranie organizacji w tworzeniu etycznych i bezpiecznych warunków, pozwalających na budowanie dobrych relacji między pracownikami. Członkini zarządu Stowarzyszenia Antymobbingowego, gdzie pro bono udziela porad psychologicznych i przygotowuje klientów do wystąpień przed sądem. Prowadzi też zajęcia z tematyki mobbingu na Akademii Leona Koźmińskiego oraz w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.

10. Bożena Leśniewska

Wiceprezeska zarządu Orange Polska odpowiadająca za rynek biznesowy. W przyszłym roku czekają ją szczególne wyzwania związane m.in. z budowaniem usług dla biznesu opartych na sieci 5G. Chodzi o sieć komórkową piątej generacji, która pozwala się cieszyć nie tylko superszybkim internetem mobilnym, ale umożliwia również rozwój Przemysłu 4.0, inteligentnych miast i wirtualnej rzeczywistości. Inne ważne zadanie, jakie przed nią stoi, to budowanie coraz mocniejszej pozycji firmy na rynku ICT.

Bożena Leśniewska z sektorem telekomunikacyjnym związana jest od ponad 20 lat. Od dawna angażuje się też w inicjatywy mające na celu wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego kobiet, m.in. w Akademię Przywództwa Kobiet LiderShe, na której jest wykładowczynią. Prowadzi zajęcia z transformacji cyfrowej, dzieląc się wiedzą na temat trendów technologicznych i automatyzacji procesów biznesowych. Jako mentorka biznesowa podkreśla, że kobiety przez wiele lat były wykluczone z życia gospodarczego, społecznego i politycznego, więc teraz trzeba je wspierać, by nadrobić zaległości.  

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, Akademii Psychologii Przywództwa w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej, Akademii Mentoringu oraz Advanced Management Programme na INSEAD. W jednym z wywiadów powiedziała, że jej przywództwo to efekt połączenia odpowiedniej edukacji i naturalnych predyspozycji. - Mam szczęście być z natury wyposażoną w to, czego teraz oczekuje się od liderów, czyli w zdolność do łączenia życia zawodowego, prywatnego i osobistego – przyznała wiceprezeska Orange.

11. Jowita Michalska

W okresie pandemii kompetencje cyfrowe zaczęły odgrywać dużo większą rolę niż wcześniej. Trend ten, niewątpliwie, będzie się utrzymywał. Tymczasem misją Jowity Michalskiej jest uzbrojenie Polaków w niezbędne umiejętności w tej dziedzinie. Od lat współpracuje z czołowymi amerykańskimi uczelniami, takimi jak MIT, Harvard Business School czy Stanford. Przede wszystkim jednak powołała do życia organizację Digital University oferującą programy edukacyjne z zakresu gospodarki cyfrowej.

Swoje ponaddwudziestoletnie doświadczenie biznesowe, zdobyte na kluczowych stanowiskach m.in. w Polkomtelu, PGE czy Deloitte, łączy z działalnością społeczną. Jest polską ambasadorką Singularity Group, najważniejszego edukacyjnego thinktanku z Doliny Krzemowej. Nic dziwnego, że Komisja Europejska mianowała ją Ambasadorką Cyfrowej UE. Michalska jest też inicjatorką konferencji Masters & Robots, na które przyjeżdżają do Polski najwybitniejsi światowi eksperci. Organizacja zajmuje się również edukacją osób wykluczonych oraz znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej w obszarach nowych technologii, bezpieczeństwa w internecie, zawodów przyszłości i ekologii.

12. Ola Mirosław

Choć na co dzień nie jest bezpośrednio związana z biznesem, jej kariera inspiruje wielu przedsiębiorców. Mistrzyni budowania personel brandu – nic dziwnego, że firmy zwracają się do niej, by była ambasadorką ich marek, a trenerzy biznesu pytają, jak inspirować do przedsiębiorczości. Jej spektakularny występ na igrzyskach olimpijskich w Tokio – pobiła rekord świata we wspinaczce na czas, choć nie zdobyła niestety medalu – sprawił, że o wspinaniu usłyszała znaczna część Polski. Jak podkreśla zawodniczka, jej celem są nie tylko indywidualne sukcesy, ale również propagowanie całej dyscypliny, bo dzięki temu kolejne pokolenia chcące rozpocząć swoją przygodę z profesjonalnym wspinaniem będą miały dużo łatwiej.

W 2023 r. Ola Mirosław powalczy o kwalifikację na igrzyska olimpijskie w Paryżu, które odbędą się rok później. Wszystko wskazuje na to, że Polka do Francji pojedzie już jako faworytka. Jest najlepszym przykładem tego, jak się wchodzi na sam szczyt. Dosłownie i w przenośni.

13. Aleksandra Olejak

W 2022 r. znalazła się na liście najzdolniejszych polskich naukowców przed trzydziestką. Doktorantka z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN w Warszawie, która już jako mała dziewczyna uwielbiała czytać książki popularnonaukowe. Choć jej matka nalegała na wybór „praktycznego” kierunku studiów, 19-letnia wówczas Ola wybrała fizykę techniczną na Politechnice Warszawskiej. Dziś zajmuje się symulacjami komputerowymi ewolucji masywnych gwiazd w układach podwójnych. Czyli, w największym skrócie – bada czarne dziury.

Kilka miesięcy temu otrzymała wyróżnienie im. prof. Adama Sobiczewskiego przyznawane młodym naukowcom prowadzącym badania w dziedzinie matematyki, fizyki teoretycznej bądź astronomii – oceniający docenili współstworzony przez nią scenariusz powstawania układów czarnych dziur o asymetrycznych masach. Naukowczyni to również stypendystka programu START 2022 dla najwybitniejszych młodych uczonych, na początku kariery naukowej, posiadających udokumentowane osiągnięcia w swojej dziedzinie badań.

Aleksandra Olejak w najbliższych miesiącach – wraz z amerykańskimi współpracownikami – będzie skupiać się na badaniu supernowych. Tak się sięga gwiazd.

14. Gertruda Uścińska

Były czasy, gdy posadę szefa ZUS uznawano za „gorące krzesło”. Mówiono, że wyzwaniom, jakie się wiążą z systemem zabezpieczenia społecznego, nie da się praktycznie sprostać. Odkąd sześć lat temu prof. Gertruda Uścińska została prezeską ZUS nikt już tak nie mówi. A rok temu spekulowano nawet, że dostała propozycję objęcia teki ministra finansów (ona sama nie potwierdziła i nie zaprzeczyła tym medialnym informacjom)

Dla ZUS-u rok 2023 będzie okresem pełnym wyzwań. Największe to dalsza elektronizacja urzędu i rozwój sfery IT – tak, by klienci mogli załatwiać jak najwięcej spraw drogą online. Od nowego roku ZUS wprowadza też elektroniczną legitymację emeryta (mLegitymacja).

Prof. Uścińska to prawniczka i politolożka, autorka wielu publikacji z zakresu polityki społecznej, zabezpieczenia społecznego, ubezpieczenia społecznego i prawa europejskiego. Dzięki niej kierowana przez nią instytucja suchą nogą przeszła nawet przez newralgiczny czas pandemii, kiedy to wielu komentatorów wieszczyło, że w kasie ZUS-u zabraknie pieniędzy. Wyjątkowo sprawnie poszła też jej obsługa tarcz, dzięki którym firmom udało się przetrwać kolejne fale COVID-19.  

Do ZUS przyszła jako naukowiec, co – jak podkreśla – bardzo jej pomogło. – Ze świata nauki wniosłam bardzo duże doświadczenie dydaktyczne, a także umiejętność zarządzania ludźmi. Gdy w 2016 r. zostałam szefową ZUS, mogłam wykorzystać swoją wiedzę z zakresu ubezpieczeń społecznych i polityki publicznej. Dokonaliśmy historycznych reform. Nie ukrywam, że w czasie pandemii bardzo przydały się też umiejętności pracy w warunkach kryzysowych – mówiła w wywiadzie dla „My Company Polska”.

W tej chwili wdraża w życie trzyletnią, bardzo ambitną strategię rozwoju ZUS, której celem jest m.in. przejście na nowoczesne rozliczanie składki z płatnikami składek, automatyzacja wypłat emerytur oraz wypłaty zasiłków i przejęcia tych zadań od pracodawców. – To będzie ogromny postęp cywilizacyjny – zapowiadała prof. Uścińska w rozmowie z „My Company Polska”.

15. Anna Pawlak-Kuliga

Jako pierwsza osoba z Polski zasiądzie w światowych strukturach zarządczych grupy IKEA. W listopadzie ogłoszono bowiem objęcie przez nią stanowiska Global CFO IKEA Retail – Grupa Ingka.  

Zawrotna kariera Pawlak-Kuligi to historia jak z biznesowej bajki. Absolwentka prawa na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu w 2006 r. spakowała walizki i, jak wówczas setki tysięcy rodaków, wyjechała do Wielkiej Brytanii. Dwa lata później zaczęła pracę w londyńskim sklepie IKEA, odpowiadała tam za podniesienie skuteczności sprzedaży. Była skuteczna, więc systematycznie awansowała, po trzech latach zaproponowano jej odpowiedzialne stanowisko w polskim oddziale IKEA, a rok później już była wiceprezeską firmy. W 2016 r. awansowała na prezeskę, dzięki czemu po raz pierwszy na czele polskiego oddziału koncernu stanęła Polka (wcześniej kierowali nim obcokrajowcy).

W 2018 r. została szefową Grupy IKEA w Chinach, tym samym odpowiadając za rozwój największego na świecie rynku IKEA. Przyznawała, że Azja ją fascynuje, głównie tempem zmian ekonomicznych. W Chinach dostała zadanie cyfrowej transformacji firmy, która do jej przyjazdu dysponowała w tym kraju tylko sklepami stacjonarnymi. Misję zrealizowała doskonale, co było ważne, bo już kilkanaście miesięcy po jej przyjeździe do Szanghaju wybuchła pandemia COVID-19. W wywiadach podkreśla, że Polacy i Chińczycy mają ze sobą… wiele podobieństw.

Prywatnie uprawia kitesurfing, interesuje się też rozwojem osobistym i psychologią.

16. Aleksandra Przegalińska 

– Profesorka zarządzania na Akademii Leona Koźmińskiego, prekursorka badań na temat zastosowania sztucznej inteligencji w zarządzaniu. Pytana o wyzwanie na 2023 r. odpowiada: – Zbudowanie bota, któremu można ufać i z którym można współpracować, co jest częścią mojej szerszej misji na rzecz godnej zaufania sztucznej inteligencji.

Właśnie na uniwersytecie Cambridge wraz z prof. Dariuszem Jemielniakiem wydała książkę „Artificial Intelligence in Business Strategy”, która uchodzi za jedną z pierwszych na świecie publikacji powstałych we współpracy ze sztuczną inteligencją. Praca (poświęcona roli sztucznej inteligencji w zarządzaniu) powstawała tak, że część rozdziału pisali autorzy, a resztę, w kilku wariantach, dopisywał system. Filozofka, badaczka rozwoju nowych technologii, światowej sławy ekspertka z zakresu sztucznej inteligencji. Obecnie związana także z Uniwersytetem Harvarda.

Jej zdaniem, przyszłość biznesu leży w rozwoju umiejętności miękkich i zdolności współpracy. Docenia zalety SI, ale też ostrzega przed jej ciemnymi stronami. Jest jedną z sygnatariuszek aktu na rzecz nierozwijania opartej na sztucznej inteligencji broni autonomicznej.

17. Agnieszka Servaas

Przedsiębiorczyni, prezeska zarządu VIVE Management, doradczyni i mentorka biznesowa, certyfikowana coach. Ale przede wszystkim kreatorka biznesu, która przekonuje, że dbałość o planetę należy połączyć z zarabianiem pieniędzy. – Ekonomia i ekologia są skazane na partnerstwo – przekonuje w rozmowie z „My Company Polska”.

W najbliższym czasie planuje uruchomienie i wdrożenie wypracowanej koncepcji fundacji budującej wartość w sektorze zrównoważonej mody. Chodzi o promocję świadomych działań i wyborów konsumenckich oraz biznesowych. Agnieszka Servaas zainicjowała nurt Textile Upcycling oparty na przetwarzaniu wtórnego odpadów tekstylnych. Stworzyła obieg zamknięty w branży tekstylnej. Na czym to polega? 

Powiedzmy, że konsument ma koszulkę, w której od pewnego momentu już nie chodzi. Trafia ona do sortowni VIVE, gdzie się okazuje, że jest ona jeszcze w zupełnie dobrym stanie i ma wartość użytkową. W sklepie z modą cyrkularną kupuje ją kolejna osoba, ale po jakimś czasie ona również postanawia się jej pozbyć. Tym razem jednak T-shirt ma już dziury i plamy, więc nie nadaje się do noszenia. Dzięki innowacyjnym działaniom VIVE, koszulka nie ląduje jednak na stercie starych ubrań, lecz zostaje przerobiona na czyściwo lub kompozyt tekstylny, z którego np. można wyprodukować meble ogrodowe, deski tarasowe, lampy solarne czy donice kwiatowe. Jednym z najbardziej innowacyjnych osiągnięć firmy jest kompozyt VIVE Texcellence wytwarzany z odpadów tekstylnych i odpadów z opakowań z tworzyw sztucznych. – Obecnie, zgodnie z założeniami programu VIVE Textile Recycling „Razem dbamy o środowisko”, pracujemy nad możliwością 100-procentowego przetwarzania trafiającego do naszego zakładu surowca – zapowiada Agnieszka Servaas.

Oprócz zarządzania grupą spółek VIVE Group angażuje się też w działalność społeczną i edukacyjną. Jest inicjatorką i współzałożycielką Stowarzyszenia Kobiety VIVE, członkinią Zarządu Stowarzyszenia LiderShe oraz Koalicji Liderzy Pro Bono. Towarzyszy liderom w budowaniu przywództwa opartego na wartościach. Angażuje się w inicjatywy wspierające rozwój dzieci i młodzieży oraz pomoc finansową dla niezwykłych talentów. Pasjonuje się psychologią. Kocha podróże. W czerwcu 2019 r. zdobyła Kilimandżaro.

18. Zuzanna Stamirowska

Polka, która tworzy jeden z najciekawszych deeptechów w Europie – Pathway to platforma programistyczna do budowania reaktywnych aplikacji przetwarzających dane w czasie rzeczywistym.

Stamirowska założyła firmę w 2020 r. w czasie, gdy branża logistyczna odczuła gwałtowną potrzebę gromadzenia danych o wszystkich zdarzeniach dotyczących prowadzonej działalności. Przedsiębiorczyni kończyła właśnie doktorat na temat prognozowania w handlu morskim i zauważyła, że cyfryzacja branży jest spowalniana przez brak zastosowania machine learning na strumieniach danych wpływających do hurtowni danych. Pandemia COVID-19 wydobyła na światło dzienne nową, naglącą potrzebę – łańcuchy dostaw wymagają złożonej logiki przetwarzania danych w celu określenia, co jest „normą”, „anomalią” i „nową normą” w zakresie operacji biznesowych.

Brak możliwości interpretacji danych w miarę ich napływania sprawiał, że firmy nie miały spójnego i wiarygodnego źródła wiedzy, co utrudniało jakąkolwiek analitykę czy prognozowanie. – Interpretacja danych o zdarzeniach, z którymi mamy do czynienia, przy użyciu machine learning jest wyzwaniem samym w sobie. Ciągłe zmiany i aktualizacje strumieni danych to kolejne utrudnienie. Dzięki Pathway, programiści mogą zaprojektować swój kod zgodnie z logiką przetwarzania w trybie wsadowym, ale wdrożyć go w przetwarzaniu strumieniowym. Jest to istotne dla wszystkich firm, ale szczególnie dla tych, dla których dane przychodzą z wielu źródeł i podlegają szybkim zmianom – komentuje Zuzanna Stamirowska.

Firma pozyskała niedawno 4,5 mln dol. w ramach finansowania pre-seed. Jeden z najciekawszych deeptechów w Europie może ruszać na podbój świata.

19. Agata Staniewska-Bolesta

Najbliższy rok w znacznej mierze zadecyduje o kształcie powstającego rynku morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Agata Staniewska-Bolesta, dyrektorka zarządzająca Offshore Ørsted Polska, będzie niewątpliwie osobą, która ten rynek będzie współkształtować.

Absolwentka Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska na Uniwersytecie Warszawskim, a także szkolenia w zakresie zmian klimatycznych na Uniwersytecie Melbourne. Zaczynała pracę w przemyśle chemicznym, później pracowała w Konfederacji Lewiatan, gdzie zajmowała się systemem handlu emisjami ETS. W ten sposób zetknęła się z branżą energetyczną, której pozostaje wierna do dziś.

Była pierwszą osobą zatrudnioną w obszarze morskiej energetyki globalnego koncernu w Polsce. Uczestniczyła w negocjacjach, które doprowadziły do nawiązania partnerstwa między Ørsted i PGE przy budowie największej farmy wiatrowej na polskich wodach Bałtyku. Jako ekspertka i menedżerka z wieloletnim doświadczeniem w obszarach energii, środowiska i klimatu udowadnia, że kobiety nie tylko mogą odnosić sukces w energetyce, ale wręcz wytyczać nowe szlaki. – W najbliższym czasie energetykę czeka wiele zmian. A w sektorze zdominowanym przez mężczyzn, kobiety siłą rzeczy wnoszą zmianę. Mają trochę inną kulturę pracy, odmienny sposób zarządzania ludźmi i inną energię. Zwiększają inkluzywność. To szczególnie ważne w branży, która przechodzi proces głębokiej transformacji.  W tym procesie potrzeba kreatywności i różnych punktów widzenia, a kobiety z pewnością wnoszą te elementy do energetyki – podkreśla Staniewska-Bolesta.   

20. Róża Szafranek

Choć jej marzeniem były studia reżyserskie, świetnie odnalazła się w zupełnie innej branży. Po przepracowaniu wielu lat w agencji rekrutacyjnej oraz różnych startupach, przedsiębiorczyni założyła własny biznes – firmę HR w modelu subskrypcyjnym dla startupów.

HR Hints w ciągu zaledwie półtora roku pomógł rozwinąć się ponad 50 startupom i podmiotom technologicznym. Organizacja powstała w momencie, kiedy – dzięki exitowi z firmą ShopRunner i sprzedaży jej do FedExu – Szafranek mogła pozwolić sobie na wystartowanie z własnym biznesem. Choć otrzymała propozycje od kilku founderów, by dołączyć do zarządów ich startupów i zająć się obszarami ludzko-operacyjnymi, postanowiła pójść na swoje. By – jak tłumaczy – pomóc ludziom zrozumieć, że dobry HR jest skalowalny.

Założycielka HR Hints pracuje obecnie nad nowym produktem w dziedzinie HR – Culturivy – którego premiera planowana jest w I kwartale 2023 r. w Stanach Zjednoczonych, co pomoże inicjatywom Róży Szafranek jeszcze bardziej zaistnieć na amerykańskim rynku. Wydaje się więc, że – zgodnie z prawidłami sztuki filmowej – po intrygującym prologu, nadszedł akt pierwszy i jeszcze więcej akcji.

21. Klaudia Szklarczyk-Smolana

– Początek Intelliseq kojarzy mi się z moimi studiami doktoranckimi w Instytucie Farmakologii PAN. To tam poznałam głównych pomysłodawców spółki, znakomitych naukowców w dziedzinie genetyki, bioinformatyki i biologii molekularnej: Michała, Marcina i Sławka. W trakcie pracy badawczej w PAN dostrzegli oni, że pewne rozwiązania z zakresu bioinformatyki mają potencjał praktycznego zastosowania w genetyce – wspomina dr Klaudia Szklarczyk-Smolana, CEO i współzałożycielka Intelliseq.

Intelliseq to spółka bioinformatyczna wspierająca diagnostykę genetyczną poprzez dostarczanie algorytmów i oprogramowania do szybkiej i skutecznej analizy DNA. Ostatnie lata uwidoczniły znaczenie diagnostyki molekularnej w skutecznym rozpoznawaniu chorób, ich leczeniu oraz profilaktyce. Dynamiczny rozwój tego sektora to m.in. efekt rosnącej dostępności i malejących kosztów sekwencjonowania DNA. Kierunek branży wyznaczają dziś innowacyjne, wykorzystujące nowe technologie metody analizy dużych danych genetycznych. A takie dostarcza startup kierowany przez Szklarczyk-Smolanę, która ma wieloletnie doświadczenie w rozwoju biznesu i budowaniu produktów B2B oraz B2C.

W listopadzie 2022 r. spółka Intelliseq poinformowała o zamknięciu rundy inwestycyjnej w wysokości 7,5 mln zł. – Pozyskane środki pozwolą nam na dalszą komercjalizację produktu. Chcemy ugruntować swoją pozycję przede wszystkim w USA, gdzie realizowaliśmy już projekty z zakresu genetyki konsumenckiej i diagnostyki oraz na rynku azjatyckim, który rozwija się bardzo szybko w obszarze sekwencjonowania i genetyki. Wiemy, że nawet najbardziej dopracowany pod względem technologicznym produkt potrzebuje uwiarygodnienia. W tej chwili konieczne jest rozszerzenie międzynarodowej sieci kontaktów, globalna promocja opracowanej technologii oraz wzmocnienie segmentu sprzedaży i zawieranie partnerstw branżowych z dużymi podmiotami. W planach mamy również dalszą rozbudowę funkcjonalną IntelliseqFlow – zapowiada współzałożycielka Intelliseq.

22. Karolina Zapadka

Związana z Uniwersytetem w Cambridge twórczyni największego w Europie akceleratora startupów w branży biotechnologicznej, łączy świat nauki i biznesu w obszarze life sciences i medycyny. Od lat zajmuje się też m.in. promocją kobiet w obszarze STEM (nauki, technologii, inżynierii i matematyki). Podwójna magister na Uniwersytecie Jagiellońskim i doktor w Cambridge. Naukowo interesuje się m.in. rozwojem produktów farmaceutycznych i diagnostyką nowotworów. Współzałożycielka i dyrektorka Women Ahead of Their Time, platformy łączącej kobiety zajmującej się najnowszymi technologiami. Chcę pomagać młodym kobietom, które chcą rozwijać talent przywódczy, obalać stereotypy, nie zapominając o swoich pasjach. Jako mentorka i ambasadorka wspieram dziewczyny, które myślą o karierze w STEM – mówiła w jednym z wywiadów. Jest mentorką m.in. stworzonego przez organizację Vital Voices programu „Jestem Liderką” przeznaczonego dla kobiet w wieku 14–19 lat, którego celem jest wspieranie rozwoju talentów przywódczych, obalanie stereotypów dotyczących kobiet oraz promowanie kobiecego stylu przywództwa. Warto dodać, że założycielkami tej międzynarodowej instytucji były  Hillary Clinton i Madeleine Albright.

23. Anonimowa polska biznesmenka

W naszym zestawieniu postanowiliśmy wskazać także na wszystkie polskie biznesmenki. A – według statystyk – jest ich prawie milion. Na czele ponad 45 proc. polskich przedsiębiorstw stoją prezeski. Z badań wynika, że kobiety są ciągle znacznie bardziej obciążone obowiązkami opiekuńczymi i rodzinnymi niż mężczyźni. A to oznacza, że każdej polskiej bizneswoman należy się wyróżnienie!

W ich przypadku 2023 r.nie będzie zapewne należał do najłatwiejszych. Wysoka inflacja i wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że  jak nigdy wcześniej będą się musiały wykazać biznesową determinacją. Z najnowszych badań „Bizneswoman Roku: zarobki i motywacje polskich przedsiębiorczyń” wynika, że nie powinno jej im zabraknąć. Blisko co trzecia przedsiębiorczyni deklaruje, że w najbliższym czasie planuje inwestować w narzędzia internetowe. Aż 60 proc. pozytywnie ocenia szanse na rozwój swojej firmy w najbliższym czasie.  

 

baner 970x200
My Company Polska wydanie 1/2023 (88)

Więcej możesz przeczytać w 1/2023 (88) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ