InPost z przychodami ponad 2,5 mld zł w trzecim kwartale 2024. Planuje zainwestować w tym roku do 1,5 mld zł
InPost spodziewa się, że wzrost wolumenu grupy będzie powyżej rynku na wszystkich rynkach. / fot. mat. pras.– Wolumen paczek wzrósł o 25% w porównaniu do roku poprzedniego i osiągnął 262 miliony przesyłek. Równocześnie przychody przekroczyły 2,5 miliarda złotych, co stanowi 23% wzrost rok do roku, a po wykluczeniu efektów kursowych – prawie 25%. Nasze zyski operacyjne EBIT również wzrosły o 33%, osiągając poziom ponad 850 milionów złotych – mówił na dzisiejszej konferencji prasowej Rafał Brzoska, założyciel i CEO InPost. Podkreślił, że wzrost ten nie jest jedynie wynikiem rosnącego wolumenu paczek, ale także efektywności operacyjnej.
Intensywne inwestycje i rozwój sieci paczkomatów
InPost kontynuuje intensywne inwestycje w rozwój swojej infrastruktury. – W ciągu dziewięciu miesięcy bieżącego roku przeznaczyliśmy na inwestycje blisko miliard złotych, co stanowi wzrost o 40% w porównaniu do poprzedniego okresu. Kluczowym obszarem inwestycyjnym są oczywiście nasze paczkomaty – powiedział Rafał Brzoska.
– W ciągu trzech kwartałów tego roku uruchomiliśmy ponad 10 tysięcy nowych urządzeń, w tym ponad 3 tysiące tylko w ostatnim kwartale. Tak dynamiczny rozwój infrastruktury stanowi rekordowe osiągnięcie i daje nam możliwość zwiększenia wolumenu oraz pozyskiwania nowych klientów – podkreślił.
Rynek krajowy i zagraniczny
Brzoska szczegółowo omówił również wyniki InPost na rynku polskim oraz rynkach zagranicznych. – W Polsce wolumen przesyłek wzrósł o 21% rok do roku, osiągając 170 milionów paczek. Nasze analizy wskazują, że rynek wzrósł o około 9-11%, co oznacza, że wciąż rozwijamy się szybciej niż konkurencja – zaznaczył.
Rynki zagraniczne również przynoszą obiecujące wyniki. – We Francji zanotowaliśmy stagnację rynku, ale pomimo tego wolumen naszych paczek wzrósł o 17% rok do roku, osiągając ponad 60 milionów przesyłek. W Wielkiej Brytanii i we Włoszech również widzimy imponujący wzrost – 30 milionów paczek i prawie 40 milionów złotych pozytywnej EBITDA w ostatnim kwartale – dodał Brzoska.
Program lojalnościowy – nowa forma zaangażowania klientów
Izabela Karolczyk-Szafrańska, Chief Marketing & ESG Officer, przedstawiła szczegóły dotyczące nowego programu lojalnościowego, który został zaprojektowany jako forma nagradzania stałych użytkowników usług InPost – Program lojalnościowy to wynik naszych długoterminowych prac. Skrupulatnie planowaliśmy mechanizm, który byłby atrakcyjny dla naszych klientów i jednocześnie angażujący. Dlatego wdrożyliśmy elementy gamifikacji, które pozwalają użytkownikom czerpać przyjemność z korzystania z naszych usług – powiedziała Karolczyk-Szafrańska.
Program cieszy się dużą popularnością – już 8 milionów użytkowników bierze w nim udział – Jesteśmy zaskoczeni tym, jak dobrze program został przyjęty. Nagrody, w tym losowanie mieszkania i samochodu, spotkały się z ogromnym zainteresowaniem – dodała. Użytkownicy mogą zdobywać punkty za korzystanie z usług InPost, które następnie wymieniają na nagrody, w tym zniżki na przesyłki.
Centrum logistyczne i perspektywy na IV kwartał
Kolejnym ważnym punktem w planach InPost jest rozbudowa infrastruktury logistycznej – W trzecim kwartale otworzyliśmy największe centrum logistyczne w Polsce, które pozwoli nam obsługiwać 85 tysięcy paczek na godzinę, co stanowi rekord w skali kraju – mówił Rafał Brzoska. Infrastruktura ta umożliwi firmie dalsze zwiększanie wolumenów w kluczowych okresach, takich jak IV kwartał, który obejmuje szczyt sprzedażowy przedświąteczny.
Odnosząc się do prognoz na IV kwartał, założyciel spółki przewiduje dalszy wzrost wolumenu o około 20% na rynkach międzynarodowych – Październik przyniósł bardzo dobre wyniki, a listopad zaczął się od dnia wolnego, co może mieć wpływ na dynamikę wzrostu. Szacujemy jednak, że wzrost w Polsce w IV kwartale wyniesie około kilkunastu procent – dodał.
Wzrost w trudnym otoczeniu rynkowym
Podczas sesji pytań, Karolczyk-Szafrańska odpowiedziała na pytania dotyczące celów programu lojalnościowego oraz wyników na rynkach zagranicznych, zwłaszcza we Francji – Marża EBITDA we Francji wzrosła w III kwartale do 15%, co jest znaczącą poprawą w porównaniu do 9,6% w analogicznym okresie poprzedniego roku. Udało się to osiągnąć dzięki wzrostowi wolumenów oraz efektywnej kontroli kosztów – mówiła.
InPost wprowadza autonomiczne maszyny z wykorzystaniem paneli fotowoltaicznych i magazynów energii
Innowacyjne rozwiązanie pozwala stawiać urządzenia bez względu na dostępność sieci elektrycznej. Pilotaż będzie prowadzony w Gdańsku oraz w Krakowie, a także na rynkach europejskich – w Wielkiej Brytanii, we Włoszech i we Francji.