Ile za kremówki papieskie? Koszty kontrowersyjnej akcji PKP wyszły na jaw

kremówki papieskie
W niedzielę 2 kwietnia 2023 r. spółka WARS S.A. wydała wszystkie kremówki, które zostały wyprodukowane, w liczbie 12 996 szt. / fot. Fundacja Grupy PKP
Opinia publiczna poznała w końcu koszty akcji rozdawania papieskich kremówek w pociągach PKP Intercity. Fundacja PKP zapłaciła blisko 87 tysięcy złotych za prawie 13 tysięcy kremówek. Działanie to wywołało liczne kontrowersje i pytania o celowość oraz efektywność tego typu promocji.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

2 kwietnia 2023 roku, w 18. rocznicę śmierci papieża Jana Pawła II, pasażerowie wybranych pociągów Pendolino otrzymali darmowe kremówki – ciastka znane z anegdoty o papieżu. Dodatkowo w pociągach emitowano komunikaty upamiętniające papieża, a na stacjach takich jak Warszawa Centralna także rozdawano słodkości. Jednak dopiero po 1,5 roku ujawniono, że na tę akcję wydano aż 87 tysięcy złotych, co wzbudziło spore wątpliwości co do sensowności takiej formy promocji.

Interpelacje poselskie 

Sprawa kremówek szybko stała się przedmiotem interpelacji poselskiej, w której parlamentarzyści, w tym posłanka Ewa Kołodziej, zwrócili się do ministra infrastruktury z szeregiem pytań. Chcieli dowiedzieć się, jakie były cele marketingowe tej akcji oraz czy podjęto analizę jej korzyści. Pytano również, ile kremówek rozdano, a ile zutylizowano, oraz jakie były koszty związane z ich produkcją i dystrybucją. Zastanawiano się także, czy planowane są podobne działania w przyszłości.

Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, odpowiedział, że akcja nie była finansowana z budżetu marketingowego PKP Intercity ani ze środków na działalność dobroczynną Fundacji Grupy PKP. Całkowity koszt został pokryty przez fundację, a głównym celem było upamiętnienie papieża oraz promocja wartości narodowych i kulturowych.

Kontrowersje i pytania o finanse

Pomimo wyjaśnień ze strony władz, akcja rozdawania kremówek wywołała kontrowersje, głównie z powodu kosztów oraz charakteru religijnego tego wydarzenia. Pojawiły się pytania, czy PKP, jako państwowa spółka, powinna angażować się w tego typu inicjatywy. Dziennikarze, politycy i pasażerowie, zależnie od swoich poglądów, wyrażali zarówno poparcie, jak i krytykę dla akcji.

Nie brakowało też obaw o brak transparentności w kwestii wydatków. Chociaż Fundacja Grupy PKP zapewniała, że nie jest zobowiązana do udostępniania szczegółowych informacji finansowych, obywatele oraz organizacje takie jak Watchdog Polska domagały się pełnej przejrzystości, argumentując, że fundacja korzysta ze środków publicznych. Sprawa trafiła nawet do sądu, a w styczniu 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nakazał fundacji rozpoznanie wniosków o dostęp do informacji publicznej. Fundacja złożyła jednak skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego, co opóźnia ostateczne rozstrzygnięcie.

Kremówki w Pendolino

2 kwietnia 2023 r. konduktorzy i kierownicy pociągów PKP Intercity kategorii EIP (czyli Pendolino) byli zobowiązani do przypięcia do klap służbowych marynarek żółto-białej przypinki (to barwy flagi Watykanu). Fundacja Grupy PKP informowała wówczas, że w pociągach PKP Intercity „emitowana jest także animacja poświęcona Ojcu Świętemu”. Pasażerowie mogli usłyszeć również okolicznościowe komunikaty głosowe. Pracownicy Wars rozdawali pasażerom kojarzone z papieżem ciastka. Tego dnia  spółka WARS S.A. wydała wszystkie kremówki, które zostały wyprodukowane, w liczbie 12 996 szt.

ZOBACZ RÓWNIEŻ