Franczyza biura elastycznego. Jak to działa?

Koneser w Warszawie, lokalizacja jednego z biur Sp
Koneser w Warszawie, lokalizacja jednego z biur Spaces, fot. materiały prasowe
Na rynku pojawiła się nowa możliwość na zarabianie pieniędzy. To stworzenie własnej powierzchni elastycznej w ramach umowy franczyzowej z firmą IWG. Czy to opłacalny biznes?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Od początku tego roku z biur elastycznych firmy IWG zaczęło korzystać ponad milion nowych pracowników. To pokazuje, jak szybko zwiększa się popyt na hybrydowy model pracy. Korzyść z tego trendu odnoszą właściciele powierzchni elastycznych. Jednym z nich możesz być ty.

Już na wstępie należy zaznaczyć, że prowadzenie własnej franczyzy na rynku biurowym wymaga pewnego zaangażowania finansowego. To nie jest prowadzenie biznesu na rynku finansowym, w którym wystarczy posiadać komputer i umowę z bankami czy instytucjami finansowymi. Franczyza biura wymaga zaangażowania w stworzenie i wyposażenie dobrej lokalizacji.

Co to oznacza w praktyce? Aby myśleć o uruchomieniu własnej franczyzy, należy posiadać środki przekraczające milion złotych. Alternatywą jest posiadanie własnej nieruchomości, w której stworzymy przestrzeń biurową. Jeśli spełniamy to kryterium, otwiera się przed tobą świetna szansa na zarobek.

Sprawdź inne odcinki cyklu "Franczyzowy Biznes"

Biurowa franczyza. ABC

Pierwszy i najważniejszy krok to kontakt z przedstawicielem firmy IWG, światowego lidera w obszarze powierzchni elastycznych, która w tym momencie oferuje jedyną w Polsce franczyzę biur w oparciu o globalne marki, w tym znany w naszym kraju Regus, a także m.in. Spaces czy HQ. – Jesteśmy otwarci na wszystkie pytania od osób, które chciałyby założyć taki biznes – zapewnia Michał Dorszewski, dyrektor rozwoju franczyzy na Polskę w IWG.

A warto się tym zainteresować. Popyt na powierzchnie elastyczne rośnie na całym świecie. To trend obecny na rynku od lat, ale pandemia znacznie go przyspieszyła. Firmy coraz mocniej wspierają hybrydowy model pracy, pozwalając pracownikom na wybór miejsca wykonywania swoich obowiązków. Jednocześnie ten trend pozwolił firmom na poszukiwanie i zatrudnianie pracowników z różnych miast. Zmienił się także sposób rozwoju biznesu. Dziś  coraz częściej firmy korzystają z modelu zespołów projektowych, które mogą spotykać się np. w zewnętrznych biurach.

Przy pierwszych rozmowach reprezentanci IWG rozmawiają z przedsiębiorcami, którzy są zainteresowani franczyzą. – Chcemy ich dokładnie poznać i zrozumieć, dlaczego chcą z nami współpracować i dlaczego chcą wejść we franczyzę elastycznych powierzchni biurowych. Dla nas rozwój w tej formule związany jest z chęcią wzmocnienia obecności w Polsce. Zależy nam na sukcesie naszych partnerów franczyzowych, dlatego chcemy mieć pewność, że będą oni potrafili rozwinąć swoje skrzydła razem z nami w oparciu o nasze 31-letnie doświadczenie – dodaje Dorszewski.

IWG chce znaleźć partnerów, zainteresowanych uruchomieniem nawet kilku lub kilkunastu biur elastycznych w Polsce. – Z tego względu chcemy podpisywać umowę na wyłączność na dany teren. W czasie spotkań omawiamy potencjał konkretnego obszaru i decydujemy z partnerem franczyzowym, ile takich biur jest w stanie uruchomić

– komentuje przedstawiciel IWG.

Samo prowadzenie biura nie jest niezwykle wymagające pod względem czasowym. IWG dostarcza wszystkich narzędzi informatycznych do zarządzania placówką – począwszy od systemu zarządzania rezerwacjami czy sprzedażą powierzchni aż po wsparcie informatyczne systemów czy też dostarcza urządzenia umożliwiające wejście do punktu. – IWG to firma globalna. Dlatego z każdego biura na świecie może korzystać każda osoba, która posiada wykupiony dostęp. Nic nie stoi na przeszkodzie, by z biura w Krakowie czy Poznaniu korzystała osoba zatrudniona w Nowym Jorku. To zresztą dość często się dzieje. W takim przypadku franczyzobiorca zarabia, nawet jeśli sam nie dokonał sprzedaży – tłumaczy Michał Dorszewski.

Zadaniem partnera franczyzowego jest więc podjęcie decyzji o skali wejścia w biznes, następnie wybiera on lokalizację pod biuro (ze wsparciem ekspertów IWG) lub też wykorzystuje własną nieruchomość, adaptuje ją pod potrzeby biura elastycznego i uruchamia biznes. Do jego prowadzenia wystarcza zatrudnienie dwóch osób, a rolą samego przedsiębiorcy jest w zasadzie przyciągnięcie innych przedsiębiorców, by ci korzystali z biur.

Jak prowadzić biurową franczyzę

Po uruchomieniu biura partner franczyzowy powinien przede wszystkim dbać o jak najwyższy wskaźnik wypełnienia powierzchni. Im wyższy – tym większe zyski dla przedsiębiorcy. IWG nie opiera się na stałych opłatach pobieranych od udzielania szyldu i marki swoich biur dla partnera franczyzowego (z wyłączeniem konkretnych opłat pobieranych przy podpisywaniu umowy franczyzowej).  Firma rozlicza się z partnerem franczyzowym w oparciu o procent od przychodów. Dlatego opłacalność biznesu jest prosta do wyliczenia – znamy koszt wynajmu biura (który najprawdopodobniej będzie najwyższym, stałym kosztem – jeśli oczywiście wynajmujemy powierzchnię od zewnętrznej firmy) oraz koszt zatrudnienia pracowników. Do tego należy doliczyć opłaty za media czy inne koszty. Jeśli znamy koszty stałe, możemy z łatwością policzyć, ile powinien wynosić cennik dla użytkowników biur – by zachować satysfakcjonującą rentowność.

Dokładne policzenie, ile można zarobić na takiej franczyzie, nie jest możliwe, bo zależy od mnóstwa czynników. Dotychczasowe doświadczenia IWG zarówno w zakresie współpracy z partnerami franczyzowymi jak i zarządzania własnymi centrami pokazuje jednak, że taka inwestycja może zwrócić się już po paru latach, dzięki wysokiemu wskaźnikowi ROI. Partner franczyzowy może także budować efekt skali – po prostu otwierając kolejne centra.

Należy także pamiętać, że zarabianie na franczyzie obejmuje nie tylko wynajem biurek czy pokojów pod codzienną pracę. To także m.in. wynajem sal konferencyjnych, co może być świetną okazją do zarabiania w miastach, gdzie nie ma nowoczesnych powierzchni biurowych. IWG wraz z franczyzą przekazuje na rzecz partnerów franczyzowych cały system zarządzania wynajmem takich powierzchni, przez co proces organizacji wydarzenia kończy się niemal na kilku kliknięciach – plus potencjalnie zapewnienia cateringu lub też dodatkowych usług.

Success story

O tym, jak działa biznes franczyzowy, świadczą konkretne liczby. IWG wystartowało z projektem franczyzowym w Polsce dopiero kilka miesięcy temu, ale w wielu krajach uruchomiono go już w 2019 roku. Od tamtej pory firma przyciągnęła ponad 50 partnerów franczyzowych na całym świecie. To m.in. przedsiębiorcy z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii czy Tajlandii.

Jak wygląda ich biznes? Przykładowo Tom Abuaita, partner franczowy IWG z Wielkiej Brytanii, zanim dołączył do sieci rozwijał firmy z branży FMCG oraz prowadził biznes nieruchomościowy. Franczyza była dla niego okazją do dywersyfikacji działalności. Z kolei w Tajlandii rozwojem franczyzy IWG zajmuje się firma V-Sure Group. To lokalny deweloper, który zamierza wybudować w Bangkoku budynek biurowy, który następnie zajmą dwie marki z grupy IWG. Firma chce wykorzystać współpracę z globalną grupą do otwarcia się na przyspieszające trendy, jakim jest przejście firm na pracę hybrydową i bardziej elastyczne podejście do zarządzania zespołami.

Inaciu Suárez Echevarría to z kolei inwestor z Hiszpanii, który będzie rozwijał sieć franczyzową IWG w rejonie Asturii. Jak zapewnia, decyzja o współpracy z IWG została podjęta ze względu na zmieniającą się rzeczywistość, w której prowadzenie biura elastycznego staje się ciekawszym rozwiązaniem, niż np. inwestowanie we własne nieruchomości. Jak zapewnia współpraca z globalną firmą jest w tym kontekście o wiele bardziej atrakcyjna, niż np. samodzielne rozwijanie biura, ze względu na olbrzymi poziom wsparcia, które może zapewnić IWG.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Wyślij maila do Michała Dorszewskiego: Michal.Dorszewski@iwgplc.com

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY