Branża handlowa tonie w długach: 2,2 mld zł na minusie

długi
Fot. shutterstock.
Według danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, długi firm sięgają już 2,2 mld zł. Jest to głównie wynikiem zmian w zachowaniach konsumenckich, które wpływają na spadki sprzedaży detalicznej.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Trwający od końca 2021 roku spadek zadłużenia firm z sektora handlowego został zatrzymany, a obecnie obserwujemy ponowny wzrost.

Rekordowe zadłużenie w czasie pandemii

Podczas pandemii sektor handlu odnotował rekordowe zadłużenie, które osiągnęło około 3 mld zł. Następnie nastąpił systematyczny spadek, jednak obecnie zadłużenie ponownie rośnie. Wzrost zadłużenia jest głównie wynikiem spadku siły nabywczej Polaków, co przekłada się na niższą konsumpcję. Wysokie ceny w sklepach wymusiły na konsumentach bardziej rozważne podejście do zakupów.

Sam Altman, CEO OpenAI w Warszawie. Transmisja spotkania

Spadek sprzedaży detalicznej a wzrost inflacji

Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że sprzedaż detaliczna w pierwszym kwartale 2023 roku zmalała o 3,5 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Spadek sprzedaży wyniósł aż 7,3 proc. w samym marcu w porównaniu do wyników sprzed roku. Tak dużą zmianę obserwowano ostatni raz w czasie pandemii. Obecnie głównym czynnikiem kryzysogennym dla handlu jest wysoka inflacja.

Najbardziej zadłużoną branżą jest handel

W wyniku spadków sprzedaży detalicznej, sektor handlu stał się najbardziej zadłużoną branżą. W przypadku hurtowni zadłużenie wynosi ponad 1 mld zł, a liczba podmiotów z długami przekracza 21,5 tysiąca. Natomiast w handlu detalicznym zadłużonych firm jest ponad 31 tysięcy, a łączna kwota zaległości wynosi około 842,5 mln zł. Największe zadłużenie widać w branży żywności, napojów i wyrobów tytoniowych oraz handlu artykułami gospodarstwa domowego.

Wpływ inflacji na branżę spożywczą

Branża spożywcza jest szczególnie dotknięta wzrostem inflacji. Ceny żywności w kwietniu tego roku wzrosły o 19,9 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Ponadto, wyższe koszty produkcji i transportu stanowią duży problem dla branży spożywczej.

Ile Polacy wydają miesięcznie na produkty cyfrowe?

ZOBACZ RÓWNIEŻ