Wzrost sprzedaży w polskich sklepach o ponad 10 proc. Konsekwencje wojny na Ukrainie

Kolejka przed sklepem
Kolejka przed sklepem, fot. Shutterstock
W ósmym tygodniu tego roku (w dniach 21-27 lutego) sprzedaż detaliczna w Polsce była wyższa od tej ubiegłorocznej o 12 proc. - wynika z danych firmy Nielsen. Wzrost spowodowany jest pierwszymi dniami wojny - w kolejnym okresie powinien on być wyższy.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Dynamika obrotów sklepów należących do grupy ponad 30 wiodących sieci detalicznych w Polsce  w ósmym tygodniu bieżącego roku (w dniach 21-27 lutego tj. pierwszym tygodniu wojny) odnotowała 12 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego tygodnia roku poprzedniego. Wartość ta jest również wyższa w odniesieniu do średniej dynamiki z poprzedzających tygodni 1-7 2022 r. (+8 proc.). 

Wśród kategorii, które wykazały wyraźnie wyższe wzrosty sprzedaży w tyg. W08'2022 vs W08’2021 (w porównaniu do dynamiki z poprzedzających tygodni) możemy wymienić: pieluchy, artykuły kobiece, jedzenie dla dzieci, a także kategorie spożywcze o długim terminie przydatności takie jak mąka, cukier, makaron, ryż, konserwy mięsne i rybne. Najsilniejsze wzrosty odnotowały podstawowe kategorie spożywcze: mąka (+157 proc.), cukier (+83 proc.), konserwy mięsne (+80 proc.), makaron (+59 proc.) czy ryż (+53 proc.). 

Wykres: Dynamika koszyka TSR (całkowite obroty sklepów) i wybranych kategorii, Week 08’2022 vs YearAgo, NielsenIQ TSR

 Niewątpliwie są to kategorie, na które zwiększony popyt związany jest z obawami wywołanymi wybuchem wojny oraz napływem ludności ukraińskiej do Polski. Fakt ten potwierdza również geograficzne zróżnicowanie dynamiki sprzedaży – największy wzrost w ubiegłym tygodniu (W08’2022) odnotowały regiony wschodnie (+15 proc.) oraz południowo-wschodnie naszego kraju (+16 proc.).

Należy spodziewać się, że w kolejnych odczytach danych, dynamika sprzedaży dla wymienionych kategorii będzie kontynuowała silny trend wzrostowy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ