Boom elektrotechniki konsumenckiej zahamowany. Spadek sprzedaży o 22,5 proc.

elektronika
Fot. shutterstock.
Według najnowszych danych przedstawionych przez GfK, sprzedaż elektroniki konsumenckiej w Polsce spadła o imponujące 22,5 proc. w okresie od października ubiegłego roku do kwietnia bieżącego roku w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

"Rzeczpospolita" cytuje najnowsze dane GfK, które wskazują na zauważalny odwrót Polaków od inwestycji w mieszkania w czasie trwania pandemii. Ten trend ma bezpośredni wpływ na sposób, w jaki konsumenci nabywają elektronikę, meble i artykuły wnętrzarskie.

Sprzedaż elektroniki spadła o 22,5 proc.

Podsumowując wyniki badań okazuje się, że sprzedaż elektroniki konsumenckiej w Polsce spadła o 22,5 proc. od października 2022 roku do kwietnia 2023 roku, jeśli porównamy dane do analogicznego okresu rok wcześniej. Należy pamiętać, że elektronika między 2020 a 2021 rokiem sprzedawała się lepiej ze względu na pandemię i m.in. konieczności urządzenia domowego biura czy warunków do edukacji zdalnej dla uczniów.

Mimo że rynek sprzętu elektronicznego nadal rośnie, wzrost ten wynika głównie z inflacji, a nie z większej liczby sprzedawanych produktów. Według danych GfK, w okresie od października 2022 roku do kwietnia 2023 roku wartość sprzedaży sprzętu elektronicznego w Polsce wyniosła 32,8 mld zł w porównaniu do 31,5 mld zł w analogicznym okresie rok wcześniej.

Na szczęście zaczynamy wątpić w państwo. Wywiad z Maciejem Samcikiem

E-sprzedaż elektroniki w recesji, sklepy stacjonarne odnotowują wzrost

Co ciekawe, w tym samym czasie można było zaobserwować spadek sprzedaży w kategorii e-sprzedaży. W tym okresie wartość rynku online zmniejszyła się z 9,7 mld zł do 8,9 mld zł. Natomiast w sklepach stacjonarnych sprzedaż elektroniki wzrosła z 21,8 mld zł do 23,9 mld zł.

Według danych przedstawionych przez "Rzeczpospolitą", główną kategorią elektroniki sprzedawanej w Polsce jest telekomunikacja. Jej udział w rynku wzrósł z 30,4 proc. w 2022 roku do 36 proc. w 2023 roku. Natomiast udziały w sprzedaży dużego AGD zmalały z 22,1 proc. do 19,8 proc., w sprzedaży produktów IT z 16,9 proc. do 16,1 proc., a w sprzedaży elektroniki konsumenckiej z 13,9 proc. do 10,4 proc. Jednocześnie zanotowano wzrost udziału kategorii małego AGD z 12 proc. do 12,4 proc.

12,4 proc. mniej sprzedanych smartfonów

Według danych GfK, od października ubiegłego roku do kwietnia bieżącego roku sprzedano w Polsce 4,8 mln smartfonów. Sprzedaż ilościowa była niższa o 12,4 proc. w kwietniu i systematycznie spada od czerwca ubiegłego roku. "Rzeczpospolita" zauważa, że pod względem wartościowym rynek smartfonów w niektórych miesiącach potrafił rosnąć nawet o 40 proc. - co świadczy o skali wzrostu cen w tej części rynku.

Polskie Nagrody Różnorodności 2023 - znamy nominowanych!

baner 970x200