Rynki

Dobry klient, bo samotny

Dobry klient, bo samotny

Są często dobrze sytuowani, a na swoje potrzeby chętnie i sporo wydają. Mowa o singlach, których nad Wisłą ciągle przybywa. Polskie firmy już teraz nieźle na nich zarabiają, a pewnie mogłyby więcej.

Marek Szymaniak 21.07.2016
Polskie startupy podbijają świat

Polskie startupy podbijają świat

Startupy z Polski radzą sobie za granicą lepiej niż nasze firmy-molochy. Chwalone są za ambicję i pracowitość. Nie dały nam wprawdzie na razie drugiego Skype’a, ani żadnej naprawdę przełomowej innowacji, ale i tak podbijają świat. Tyle że, biorąc pod uwagę rodzimy potencjał, takich sukcesów mogłoby być po prostu więcej.

Mogliśmy szybciej iść w świat

Mogliśmy szybciej iść w świat

Adfairs postawiła na cyfryzację staroświeckiej, jak dotąd, obsługi marketingowej targów i ich wystawców. Doskonaliła ofertę i edukowała swą potencjalną klientelę. Wystarczył rok, by odniosła sukces. Właściwie mogła też dużo szybciej ruszyć za granicę.

Trudy rewolucji

Trudy rewolucji

Kiedy w 2007 r. Amazon wypuścił na rynek e-czytnik, czyli Kindle’a, a w 2009 r. utworzył platformę selfpublishingową, mówiono o wydawniczo-czytelniczej rewolucji. U nas jej sztandar, jako jedna z pierwszych, poniosła oficyna RW2010. Okazało się to nie lada wyzwaniem na trudnym polskim rynku.

Miłość do ojczyzny popłaca

Miłość do ojczyzny popłaca

Metka „made in Poland” jest dziś modna i prestiżowa, a gospodarczy i konsumencki patriotyzm, narastający od kliku lat w narodzie, przekłada się na rozkręcanie dochodowych biznesów, szczególnie w branży odzieżowej.

Europejski łącznik

Europejski łącznik

Co i rusz słychać dziś o jakimś startupie, który ma genialny (przynajmniej we własnym mniemaniu) pomysł. Taki, który zrewolucjonizuje energetykę, komunikację czy inną gałąź gospodarki albo nasz styl życia. Ileż to razy słyszeliśmy np., że coś zmieni sposób, w jaki robimy zakupy.

Hubert Orzechowski 24.05.2016
Między misją a towarem

Między misją a towarem

W Polsce co roku powstaje wiele nowych wydawnictw, a tymczasem przychody ze sprzedaży papierowych książek spadają. Nie jest łatwo przetrwać, nie tylko rozkwitnąć. Lecz niektórym się udaje. Pomaga im podejście znane z innych, bardziej prozaicznych, nomen omen, rynków.

Z najemnika współwłaściciel

Z najemnika współwłaściciel

Grupa SARE rozwija się przez pączkowanie i obrastanie w piórka kolejnych, wydzielonych z niej startupów. Aby szybciej rosły i lepiej radziły sobie na bardzo konkurencyjnym rynku, wprowadziła specyficzny system motywacyjny: pracę na (częściowo) swoim. Z dobrym skutkiem.

A miało być tak zielono

A miało być tak zielono

Na czystej energii zarabia niemal cały świat – w dużej części także dzięki publicznemu wsparciu. Ale w Polsce na razie wielu wstrzymało oddech. Z wyjątkiem producentów urządzeń prosumenckich – oni idą pełną parą.

Kadr po kadrze

Kadr po kadrze

Z góry widać więcej. Na tej fundamentalnej zasadzie, oraz na najwyższej klasy sprzęcie i specjalistach, opiera swój biznes spółka MGGP Aero – jeden z europejskich liderów na rynku zdjęć lotniczych. Można też powiedzieć, że klientów sobie wychowała.

Tłumacz tanio, translate drogo

Tłumacz tanio, translate drogo

Biznes tłumaczeniowy jest na świecie niezwykle rozdrobniony. 100 największych firm ma raptem 10 proc. rynku. Podobnie jest w Polsce, gdzie jednak pojawił się gracz, który chce stać się numerem jeden i zgarnąć dla siebie nawet 2 proc.

Emil Szweda 23.03.2016
Senioralny trend biznesowy

Senioralny trend biznesowy

Polska jest najszybciej starzejącym się społeczeństwem w Unii Europejskiej. Dla demografów to powód do zmartwienia, ale inni widzą w tym okazję do zarobku. Już teraz głowią się, w co włożyć pieniądze, aby za kilka lat przyszły sowite zyski.

Na miarę klienta

Na miarę klienta

Wywracają do góry nogami tradycyjne sposoby produkcji i dystrybucji. Cenę, jaką oferuje produkcja przemysłowa, łączą z elastycznością typową dla rzemieślnika, a klient współtworzy produkt. Oto trzy polskie firmy, które właśnie na tym oparły swój model biznesowy.

Szybki pieniądz w grze

Szybki pieniądz w grze

Przez trzy lata przychody firmy Eurocent wzrosły w sumie o ponad 60 proc., ale naprawdę przyspieszyły dopiero w 2015 r., gdy poszły w górę o 86 proc. rok do roku. Turbinę udało się włączyć, sprzedając... klientów.

Polska marka kosmiczna

Polska marka kosmiczna

W podbój kosmosu zaangażowanych jest na świecie wiele małych i średnich firm, w tym szybko się wybijająca, polska Creotech Instruments. Jej strategia podporządkowana jest jednemu kluczowemu celowi: za kilka lat stać się narodowym integratorem mikrosatelitów.

Gwiazdy ekranu i wyświetlacza

Gwiazdy ekranu i wyświetlacza

Youtuberzy znaleźli swą drogę na ekrany komputerów, tabletów czy smartfonów. Najlepsi dorobili się milionów, pokazując w internecie programy o tym, co ich kręci.

Marek Szymaniak 20.02.2016
Fryzjer umawiany bladym świtem

Fryzjer umawiany bladym świtem

Punktem wyjścia biznesu Booksy.net jest wygoda i użyteczność. W prosty sposób, bazując na technologii i rozpoznaniu współczesnego stylu życia, pomaga ludziom organizować – co tu dużo mówić – codzienność.

Rolnik zza rogu

Rolnik zza rogu

Jemy zdrowiej. Przybywa też świadomych konsumentów, którzy chcą płacić więcej, dostając w zamian produkty certyfikowane, prosto od producentów z najbliższej okolicy. To już całkiem dobry i szybko rozwijający się biznes. Warto więc poszukać w nim swojej niszy, tak jak zrobił to LokalnyRolnik.pl, stawiając na oddolną kooperację.

Mobilny styl medycyny

Mobilny styl medycyny

Społeczeństwa się starzeją, a wydolność służby zdrowia słabnie. Kryzys wyzwala jednak innowacje. Stąd mZdrowie – wykorzystywanie aplikacji na mobilne urządzenia, aby ułatwiać kontakt pacjentów z lekarzami oraz wspomagać profilaktykę i leczenie. U nas dopiero raczkuje, lecz jako biznes ma perspektywy.

Biznesmeni z podwórek

Biznesmeni z podwórek

Rodzima scena hip-hopowa zdominowała rynek muzyczny w polskim internecie, a raperzy prowadzą coraz lepiej prosperujące wytwórnie i zarabiają nie tylko na muzyce.

Narracja się sprzedaje

Narracja się sprzedaje

Polskie zegarki? Czy mają szansę w starciu z tanimi chińczykami i drogimi szwajcarami? Adam Tomaszewski, właściciel firmy Xicorr, uważa, że tak – jeśli zaapeluje się do emocji.

Mieczysław T. Starkowski 27.01.2016
Boom na drony

Boom na drony

Nawet 30 tys. zł miesięcznie – na takie pieniądze może liczyć obrotny operator drona. Na starcie musi jednak wydać kilkadziesiąt tysięcy: przejść szkolenie, zdać egzamin i kupić bardzo drogi sprzęt. Rośnie też lawinowo konkurencja. Ale chętnych nie brakuje, bo wciąż pojawiają się nowe możliwości.

Z garażu w świat

Z garażu w świat

Wolimy być „kreatorami jutra” niż naśladowcami, zwłaszcza w tak szybko rozwijającej się branży, jaką jest automatyka budynkowa – mówi Maciej Fiedler, prezes i największy udziałowiec poznańskiej Fibar Group, która w pięć lat od powstania sprzedaje swoje urządzenia w 90 krajach na pięciu kontynentach.

Powrót nowego rzemieślnika

Powrót nowego rzemieślnika

Wydawać by się mogło, że wraz z rozwojem technologii, globalizacją i zalewem masowymi produktami zmierzch rzemiosła rękodzielniczego (poza branżą produktów luksusowych) jest nieuchronny. Tymczasem rynek wyrobów „handmade” zaczął odżywać, a nawet rozkwitać

Zarobić na miłości do biegania

Zarobić na miłości do biegania

To najchętniej uprawiany sport nad Wisłą. Co roku przybywa biegaczy i nowych biegów, a na popularnym trendzie chcą skorzystać już nie tylko producenci butów, ciuchów czy akcesoriów, lecz także biznesy do niedawna dość u nas egzotyczne: specjalistyczne „biegowe” sklepy, trenerzy personalni i organizatorzy zawodów.

Biznesowa rzeczpospolita babska

Biznesowa rzeczpospolita babska

Duch przedsiębiorczości trzyma się mocno: kobiety założyły i prowadzą już niemal co trzecią firmę w kraju. Co ważne, we własnym gronie czują się pewniejsze siebie i bardziej docenione.

Monika Kruszewska-Mikucka 17.11.2015
Sztuka jedzenia łyżeczką

Sztuka jedzenia łyżeczką

Start z pozycji małej firmy na rynku zdominowanym przez dużych graczy, posiadających miliardowe aktywa, ma swoje plusy. Utuczyć się można wszak i małymi porcjami, jeśli tylko jest ich dostatecznie dużo i są kaloryczne.

Zaproś internetowy tłum

Zaproś internetowy tłum

Szukając funduszy na swój projekt, można sięgnąć po crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, które polega na tym, że wielu ludzi, wiele grup, a nawet firm, wpłaca dowolne kwoty, aby ktoś mógł zrealizować swój cel. Bo każdy powinien mieć szansę

Urośli jak na drożdżach

Urośli jak na drożdżach

Dlaczego im się udało? Cukierni jest wiele, ale to oni, jako pierwsi w Polsce, utworzyli sieć z partnerami biznesowymi, stawiając przy tym na lokalizacje w galeriach handlowych. I cały czas dbają o jakość swoich ciast i bułeczek.

Drugie życie winyli

Drugie życie winyli

Sprzedaż płyt winylowych gwałtownie rośnie na całym świecie. Napędza ją moda i tęsknota za „prawdziwym życiem”, za „fizycznością” i szczególnym czarem, których w czasach wirtualnej muzyki i internetowych znajomości najwyraźniej ludziom brakuje.

Przez żołądek do muskułów

Przez żołądek do muskułów

Kto nie pragnąłby wyglądać jak Demi Moore czy Arnold Schwarzenegger w swoich najlepszych czasach? Wielu chciałoby przynajmniej zrzucić brzuch. Niewielka spółka Brzezińscy stara się spełniać te marzenia, a przy tym potrafi dotrzeć z przekazem i ofertą do niemal każdego Polaka.

Andrzej Klim 20.10.2015
Od freemium do premium

Od freemium do premium

Jeśli masz internetowy startup, tworzysz aplikacje na smartfony, a może chcesz przetestować swoją usługę lub produkt na możliwie największej grupie użytkowników – przyjrzyj się freemium.

Nauczyciel chce być atrakcyjny

Nauczyciel chce być atrakcyjny

E-learning języków obcych łączy trzy charakterystyczne zjawiska współczesności: nowe technologie, nowy styl życia i dążenie do globalnej komunikacji. W Polsce liderem tej dynamicznej branży jest Funmedia.

Most z fabryki – komu, komu?

Most z fabryki – komu, komu?

W Polsce mamy nowatorskie, jak na Europę, mosty „prosto z fabryki”. Na razie jest ich niewiele, ale zaangażowane w to spółki poznały innowacyjne technologie, co pomaga im zwiększać sprzedaż. Ta jednak skoczyłaby dużo bardziej, gdyby mosty miały profesjonalną promocję.