Polska większa o 36 hektarów lądu. Jak to możliwe?

Bultic Hub, terminal T3
Terminal T3 Baltic Hub zmienia zasady gry w europejskiej gospodarce morskiej. / Fot. shutterstock / Vivooo
W Porcie Gdańsk rozpoczął działalność nowy terminal kontenerowy T3, będący częścią kompleksu Baltic Hub. To największa tego typu inwestycja w Polsce i jedna z największych na Bałtyku – kosztowała około 2 miliardy złotych i znacząco zwiększy przepustowość całego portu. To także symboliczne powiększenie kraju o 36 hektarów.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Od teraz Gdańsk może obsługiwać największe statki świata i jeszcze skuteczniej konkurować z portami Europy Zachodniej. Długo czekaliśmy na otwarcie terminalu T3, który znacznie powiększa możliwości polskiej gospodarki morskiej - ta inwestycja doprowadziła nas do momentu gdy możemy się pochwalić jednym z największych portów przeładunkowych w Europie.

56 miliardów rocznie wpływów do budżetu z portowych podatków

- Polska powiększyla się o 36 ha ladu!  Teraz pewnie zastanawiacie się jak tomożliwe. To za sprawą nowego terminalaT3, który właśnie otworzyliśmy wgdańskim Baltic Hub. T3 jest terminalem kontenerowym, który zwiększá zdolność przeladunkową Baltic Hub do 4,5 mln TEU rocznie (o 1,5 mln TEU). Oznacza to, że może teraz obsłużyć 4,5 mln kontenerów dwudziestostopowych w ciagu roku. Wplywy do budżetu państwa będą jeszcze większe. Wspomnę,że w
polskich portach w 2024 r. z tytułu ceł, VAT-u i akcyzy naliczono blisko 56 mld zł. O ponad miliard więcej niż w 2023 r. Jest to jasny sygnal,że trzeba inwestować w porty. Robimy to, stawiamy na gospodarkę morską - pisał na Twitterze Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. 

Jak podaje RMF FM, pierwszy kontenerowiec zawinął do nowego nabrzeża 4 czerwca, a jego rozładunek trwał kilkanaście godzin. To symboliczny początek nowego rozdziału w historii polskiej logistyki morskiej.

T3 – krok milowy dla polskiej gospodarki

Nowy terminal T3 zwiększa możliwości przeładunkowe Baltic Hub do 4,5 miliona TEU rocznie. Dla porównania – przed otwarciem nowego obiektu, roczna przepustowość wynosiła 2,7 mln TEU. Jak zauważa portal Business Insider Polska, to oznacza wzrost o ponad 65 proc., co czyni z Gdańska jedno z najważniejszych centrów przeładunkowych w tej części Europy.

Dzięki nowemu terminalowi możliwe jest jednoczesne obsłużenie nawet trzech największych statków oceanicznych świata klasy Ultra Large Container Vessels. Business Insider Polska podkreśla, że wzmocni to pozycję Gdańska jako jedynego portu na Bałtyku zdolnego do takiej operacji.

Technologia na najwyższym poziomie

Nowe nabrzeże ma 717 metrów długości i 17,5 metra głębokości, co umożliwia cumowanie największych jednostek pływających na świecie. Inwestycja objęła również rozbudowę placu składowego kontenerów o powierzchni 36 hektarów.

Jak informuje Portal Trojmiasto.pl, kluczowym elementem nowego terminalu są suwnice nabrzeżowe typu STS (Ship-to-Shore), które zostały wyprodukowane w Irlandii. To jedne z najbardziej zaawansowanych urządzeń tego typu w Europie – sięgają do 130 metrów i umożliwiają przeładunek kontenerów z największych kontenerowców świata. Dodatkowo terminal wyposażono w zautomatyzowane suwnice placowe (ASC), co znacząco usprawnia logistykę.

Baltic Hub. Inwestycja, która zmienia reguły gry

T3 to efekt inwestycji konsorcjum International Container Terminal Services Inc. (ICTSI), globalnego gracza w branży terminali kontenerowych. Jak zaznacza Trojmiasto.pl, cała inwestycja wpisuje się w długofalowy plan rozwoju Baltic Hub, który z niewielkiego terminalu kontenerowego przekształcił się w strategiczny punkt na mapie światowego handlu.

„Rozpoczęcie operacji komercyjnych w naszym nowym terminalu T3 to kamień milowy w rozwoju Baltic Hub i zwiększania naszego znaczenia jako kluczowego węzła logistycznego w Europie” – powiedział podczas otwarcia Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub, cytowany przez RMF FM.

Nowe możliwości dla biznesu

Rozwój portu to nie tylko korzyści dla sektora morskiego. Jak wskazuje Business Insider Polska, zwiększona przepustowość i nowoczesna infrastruktura oznaczają większe możliwości dla importerów i eksporterów, krótsze czasy dostaw i niższe koszty logistyczne. Gdańsk ma szansę przyciągnąć nowe inwestycje i stać się bramą dla towarów nie tylko do Polski, ale i całej Europy Środkowo-Wschodniej.

Polska morska potęgą?

Choć nowe inwestycje nie od razu zmienią globalny układ sił, to Terminal T3 bez wątpienia wzmacnia strategiczne znaczenie Polski na logistycznej mapie świata. Dzięki Baltic Hub, Gdańsk staje się realną alternatywą dla portów w Hamburgu czy Rotterdamie, zwłaszcza w kontekście rosnącego znaczenia korytarzy transportowych Północ–Południe.

Jeśli obecne tempo rozwoju zostanie utrzymane, a otoczenie gospodarcze będzie sprzyjające, Port Gdańsk może stać się jednym z liderów nowej epoki handlu morskiego w regionie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ