Sponsor daje, ale odbiera w podatku
Fot. ShutterstockFirma, która zostanie sponsorem klubu sportowego, zespołu muzycznego albo np. gminnego domu kultury może zyskać nie tylko dodatkową reklamę czy po prostu wdzięczność za przekazane wsparcie. Przemyślana umowa w optymalnych warunkach może przynieść także korzyści podatkowe – w przypadku zarówno podatku dochodowego, jak i VAT.
Dwustronne zobowiązania
W ramach umowy o sponsoringu obie jej strony są zobowiązane do wzajemnych świadczeń. W przypadku sponsorowanego są to usługi reklamowe, obłożone podatkiem VAT przy zastosowaniu 23-procentowej stawki. Z kolei sponsor-przedsiębiorca może w zamian przekazać pieniądze lub rzeczy.
Załóżmy, że dana firma rozlicza się z fiskusem 19-procentowym podatkiem liniowym. A także – że obie strony umowy sponsoringowej, czyli zarówno ta firma, jak i np. wspierany przez nią klub sportowy, są podatnikami VAT, oraz że świadczenie określone w kontrakcie ma wartość 4 tys. zł netto. Przy sponsoringu pieniężnym sponsorowany zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT za usługi reklamowe, w tym wypadku – na kwotę 4 tys. zł + VAT, co daje 4920 zł brutto. Sponsor zaś, w zamian za reklamę (np. na koszulkach zawodników czy banerach w hali sportowej) zobowiązuje się do przekazania drugiej stronie takiej właśnie sumy. Ponieważ jest podatnikiem VAT, odliczy go (w tej sytuacji 920 zł) na podstawie wystawionej przez sponsorowanego faktury,...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 1/2019 (40) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.