Sponsor daje, ale odbiera w podatku

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock 11
Sponsoring pozwala przedsiębiorcy zwiększyć jego rozpoznawalność na rynku, a jednocześnie obniżyć płacony podatek. Przy optymalnej umowie faktyczny koszt udzielonego wsparcia może być dla niego prawie o połowę niższy.

Firma, która zostanie sponsorem klubu sportowego, zespołu muzycznego albo np. gminnego domu kultury może zyskać nie tylko dodatkową reklamę czy po prostu wdzięczność za przekazane wsparcie. Przemyślana umowa w optymalnych warunkach może przynieść także korzyści podatkowe – w przypadku zarówno podatku dochodowego, jak i VAT. 

Dwustronne zobowiązania

W ramach umowy o sponsoringu obie jej strony są zobowiązane do wzajemnych świadczeń. W przypadku sponsorowanego są to usługi reklamowe, obłożone podatkiem VAT przy zastosowaniu 23-procentowej stawki. Z kolei sponsor-przedsiębiorca może w zamian przekazać pieniądze lub rzeczy. 

Załóżmy, że dana firma rozlicza się z fiskusem 19-procentowym podatkiem liniowym. A także – że obie strony umowy sponsoringowej, czyli zarówno ta firma, jak i np. wspierany przez nią klub sportowy, są podatnikami VAT, oraz że świadczenie określone w kontrakcie ma wartość 4 tys. zł netto. Przy sponsoringu pieniężnym sponsorowany zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT za usługi reklamowe, w tym wypadku – na kwotę 4 tys. zł + VAT, co daje 4920 zł brutto. Sponsor zaś, w zamian za reklamę (np. na koszulkach zawodników czy banerach w hali sportowej) zobowiązuje się do przekazania drugiej stronie takiej właśnie sumy. Ponieważ jest podatnikiem VAT, odliczy go (w tej sytuacji 920 zł) na podstawie wystawionej przez sponsorowanego faktury,...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 1/2019 (40)

Więcej możesz przeczytać w 1/2019 (40) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie