Wydanie 4/2017 (19) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 4/2017 (19)

Data publikacji: 22.03.2017

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 4/2017 (19)

1

Edytorial

Zatrzymani w blokach startowych

Mimo że „innowacyjność” odmieniana jest dziś przez wszystkie możliwe przypadki i stała się słowem kluczem programów politycznych, konferencji i debat, mamy wciąż realny problem z przekierowaniem gospodarki na nowoczesność.

16

Ludzie

Po prostu Rotarscy

Firma ANRO Anny i Stefana Rotarskich to częsty w Polsce przykład skupionego na dochodowych niszach biznesu rodzinnego, który zbudowało pierwsze pokolenie właścicieli, a teraz swoje spojrzenie i energię wnoszą do niego ich dzieci. Jest to też przykład udany pod każdym względem: biznesowym i rodzinnym.

18

Ludzie

Małe auto, wielka sprawa

Przydarzyła mi się okazja, by zrobić coś na ogromną skalę i wręcz wejść do pierwszej ligi światowej, wykorzystując doświadczenie zarówno rodzimych producentów komponentów, jak i ludzi, którzy od lat pracują w pierwszoplanowych fabrykach samochodów Opla, Fiata czy Volkswagena – mówi Krzysztof Kowalczyk, dyrektor zarządzający ElectroMobility Poland, w rozmowie z Dorotą Goliszewską i Alicją Hendler.

24

Rynki

Smog zdrowo napędza biznes

Nic tak nie wspiera sprzedaży jak strach – mawiają ubezpieczyciele. Teraz o prawdzie tego porzekadła przekonują się także firmy oferujące ochronę przed smogiem i jego monitoring. Chwyciły wiatr w żagle modelowo.

30

Rynki

Sztuka sprzedaży sztuki

Dom Aukcyjny Art in House znalazł sposób na zaistnienie na trudnym polskim rynku sztuki. Traktuje artystów jak partnerów, a nie jak dostarczycieli towaru.

34

Ludzie

Pomyślmy o licie, paliwie przyszłości

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zakłada, że w Polsce będą produkowane samochody elektryczne. Skoro tak, to już dziś trzeba myśleć o zapewnieniu dostępu do baterii napędzających te pojazdy, a jeśli miałyby być one produkowane przez rodzime firmy – o dostępie do litu. To zaś może oznaczać ból głowy.

50

Finanse

Dotacje? Tylko dla rosnących

Dla wielu innowacyjnych startupów dotacja unijna zamiast pożyczki czy oddania części udziałów jest atrakcyjną formą solidnego dofinansowania. Do wyboru mają: Akceleratory ScaleUp lub Platformy Startowe. Te pierwsze są dla firm z całego kraju, drugie – tylko dla tych z Polski Wschodniej. Co więcej, wydłużyła się droga do zdobycia pieniędzy.

56

Finanse

Lotniskowa trampolina

W polskich portach lotniczych dynamicznie rosną przewozy, co pobudza rozwój samych lotnisk, a także stwarza okazję do rozwoju sektora turystycznego, logistycznego, e-sklepów i wielu innych firm z różnych branż. Łatwiej też może być tym, którzy szukają inwestora.

60

Zarządzanie

Witajcie w świecie agile

Wasza firma nie zna rynku, ma do czynienia z dużą niepewnością, zmiennością wymagań czy technologii? Prototyp dostarczony szybciej jest lepszy niż rozbudowany, ale spóźniony produkt? Realizujecie złożony projekt? Poznajcie agile.

66

Marketing

10 błędów handlowców w kontaktach B2B

Zaufanie klienta biznesowego do handlowca to klucz do udanej i ponawianej sprzedaży. Tymczasem sprzedawcy często popełniają błędy, które to zaufanie podważają albo sprawiają, że klient, nawet jeśli coś od nich kupi, wykorzysta ich przy tym do cna.

70

Startupy

Jak nie udławić się ciasteczkami

Polityka prywatności, regulamin cookies, zbieranie i ochrona danych osobowych czy zgody marketingowe... to labirynt pojęć, przez który musi przejść przedsiębiorca chcący prowadzić bądź promować swą działalność w internecie.

74

Startupy

Laptop do zadań specjalnych

Przeciętny przenośny komputer, używany w biurze czy w domu, zwykle nie grzeszy trwałością. Jeśli zatem potrzebujemy sprzętu szczególnie wytrzymałego, odpornego na pracę w trudnych warunkach, musimy sięgnąć po jego wzmocnioną wersję.

78

Fajrant

Samochód dla prezesa

Wygląd i wyposażenie luksusowych aut mają bez wątpienia duże znaczenie. Równie ważne są jednak koszty, a wśród nich wysokość miesięcznej raty. Przy czym wciąż najczęstszym sposobem pozyskania samochodu dla firmy jest leasing.

88

Akademia przedsiębiorczości

Zdyscyplinować wszystkie „jak”

Jednym z głównych zmartwień początkujących firm jest mało skuteczne zmienianie planów w rzeczywistość. Czy to chodzi o cele finansowe czy nie, wszystko rozbija się o podejmowane codziennie działania operacyjne. Ale są na to sposoby. Co więcej, wciąż ewoluują i dziś jest prościej je stosować.

94

Fajrant

Niejednoznaczny rok izraelskich startupów

Rynek izraelskich startupów znalazł się w bardzo ciekawym miejscu. Z jednej strony, łączna kwota zainwestowana w te firmy była w 2016 r. najwyższa w historii, a z drugiej – spadła liczba inwestycji i, co ważne, branża zaczyna odczuwać braki wykwalifikowanych kadr.

96

Fajrant

O pokorze

Swego czasu uczestniczyłem w dużej, międzynarodowej konferencji poświęconej rynkom kapitałowym. Było warto. Choćby dla jednego pojęcia, które wryło się wtedy trwale w moją pamięć – humility, czyli „pokora”.

98

Fajrant

15 miejsc na weekend

Wiosna nastraja optymizmem, dodaje energii, sprawia, że aż chce się ruszyć w podróż. Weekend, niekoniecznie długi, jest do tego idealną okazją. Mamy dla was propozycje wycieczek zarówno w Polsce, jak i w Europie. W każde z tych miejsc, samolotem lub samochodem, dotrzemy w zaledwie kilka godzin. Zatem w drogę!

108

Fajrant

Wyjazd zamiast premii

Wyjazdy motywacyjne, organizowane głównie dla handlowców i najważniejszych firmowych kontrahentów, mogą pomóc podnieść morale ich uczestników czy wzmocnić ich lojalność. O czym warto wiedzieć, zanim zabierze się ich w taką podróż?

112

Fajrant

Wakacje za punkty

Niskie ceny biletów oraz coraz lepsza siatka połączeń dostępnych z największych polskich miast sprawiają, że chętnie korzystamy z transportu lotniczego. Jeśli rzeczywiście często latamy zarówno prywatnie, jak i służbowo, warto wyrobić sobie kartę lojalnościową. Za darmo nic nie dostaniemy, ale po pewnym czasie możemy mieć z niej spore korzyści.

116

Fajrant

Travelling CEO, czyli jak zarządzać firmą na odległość

Jako podróżująca prezes firmy i badaczka międzykulturowa odbywam średnio 50 lotów rocznie. W Polsce bywam nie dłużej niż sześć tygodni z rzędu, a w Europie – sześć miesięcy. Średnio pół roku zarządzam swoim zespołem i biznesem z różnych kontynentów. Przez lata wypracowałam zasady, które mi w tym pomagają. Oto siedem najważniejszych.

120

Fajrant

Majówka historyczna

Długi weekend majowy – z kumulacją dni wolnych od pracy, zarówno tych świątecznych, jak i wynikających z „dziur” w kalendarzu – to doskonała okazja do bliższych i dalszych podróży. Najlepiej z historią w tle.