Raport: Franczyza
Swobody tyle, ile potrzeba
Im bardziej ścisła i sformalizowana współpraca, tym więcej profitów dla obu stron umowy franczyzowej. Choć czasami właśnie lepiej poluzować.
Biznes ze społecznym zacięciem
Franczyza, w której liczą się wartości społeczne, jest nastawiona na budowę silnych i partnerskich więzi, opłacalnych dla wszystkich jej uczestników. Tutaj dba się np. o kompetencje, prestiż i dobry wizerunek franczyzobiorców, a ci są franczyzodawcy naprawdę oddani.
Polska franczyza jak Balaton
Trwa dobra passa systemów franczyzowych w Polsce. Jednak zarówno ci, którzy dają franczyzową licencję, jak i ci, którzy ją biorą, powinni solidnie się do tego przygotować i uważać na lekkoduchów, niedoświadczonych i szarlatanów.
Patent dla mistrzów
Ci, którzy chcieliby przeszczepić na polski grunt gotowe i sprawdzone rozwiązanie z zagranicy, takie, którego w kraju na razie nie ma i sygnowane jest marką, która jeszcze nie weszła na nasz rynek, mogą kupić licencję od jej właściciela i odtworzyć u nas identyczny koncept. Lecz nie bez kozery nazywa się to masterfranczyzą, z naciskiem na „master”.
Aaaa licencję kupię!
Pieniądze to najmniejszy problem – zwykł mawiać fałszywy hrabia Leon Kunicki w „Karierze Nikodema Dyzmy”. Niestety, nie w przypadku chętnych do zakupu licencji franczyzowej. Dla nich oferta finansowa jest dość uboga i często, chcąc dołączyć do sieci, muszą szukać pieniędzy z kilku źródeł, w tym od franczyzodawcy.
Jak zostać dawcą
Jeśli przedsiębiorca ma sprawdzony, udany model działania, a do tego szuka sposobów na dalszą ekspansję, optymalizację własnego biznesu czy spieniężenie pomysłu na niego, może przekształcić się we franczyzodawcę. Aż 95 proc. takich transformacji kończy się sukcesem.
Cudzy pomysł, własny biznes
Pieniądze i chęć ciężkiej pracy to dużo, ale jednak za mało, by prowadzić własny biznes. Potrzebny jest jeszcze pomysł. Jeśli go nie mamy, rozwiązaniem może być przystąpienie do sieci franczyzowej. Lecz nie jest ono dobre dla wszystkich.
Pod wspólnym szyldem
Od restauracji po szkoły, od sklepów odzieżowych po banki – trudno znaleźć branżę, w której nie funkcjonowałyby systemy franczyzowe. Biznes sieciowy robi furorę od ponad 20 lat, ale dopiero od niedawna, jak przekonują eksperci, franczyza w polskim wydaniu jest dojrzała i bezpieczna.