Zmierzch pani Basi

księgowość
Rynek HR i księgowości zmienił się nie do poznania / Fot. Shutterstock
Rynek HR i księgowości zmienił się w ciągu ostatnich lat nie do poznania. Wkroczyły na niego sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, outsourcing i całkiem nowy księgowy przyszłości. To jednak oznacza, że „klasyczna księgowa z kantorka” niedługo straci pracę.

Gdy myślimy o dziale księgowości i HR zwykle przychodzi nam stereotypowy obraz kobiety, na której biurku stoi zdjęcie wnuczki, kubek z zimną owocową herbatą i pojemnik na długopisy. Pani Basia, pani Kasia, pani Ania są wrośnięte w polski biznes i mentalność pracowników. Znają odpowiedzi na wszystkie pytania: „Gdzie jest moja przepustka?”, „Kiedy będzie wypłata?”, „Ile mi zostało urlopu?”. Patrzą w oczy interesanta i wiedzą. Ale to doświadczenie rozmowy z żywym człowiekiem, który ma teczki z nazwiskami wszystkich pracowników (byłych i aktualnych) odchodzi do lamusa.

Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego do 2035 r. liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln. Już teraz obserwujemy duże niedobory kadrowe w kluczowych sektorach, w tym w kadrach i księgowości. W ciągu kilka najbliższych lat „pani Basia” zniknie. Kto ją zastąpi? Oto trzy możliwości.

Nie ma zaraz

– W ostatnich latach zaszły istotne zmiany w księgowości. Z naciskiem na automatyzację, dostęp do danych w czasie rzeczywistym, integrację z zewnętrznymi systemami i danymi z chmury – wskazuje Łukasz Piotrowicz, Data & AI Technology Strategist w firmie Crayon. – Dodatkowo pojawienie się rozwiązań typu GenAI wykorzystujących duże modele językowe w scenariuszach typu Ask Your Data, pozwala przedsiębiorstwom na szybszy dostęp do informacji oraz automatyzację obsługi zapytań, co znacząco skraca czas realizacji procesów HR i księgowych. 

Co to oznacza? Że księgowi już dawno nie wypełniają żmudnych tabelek w Exelu, ani nie odpowiadają na e-maile. Kolejnym krokiem w ułatwieniu im pracy będzie instalacja chatbotów, które będą odpowiadały na niecierpiące zwłoki pytania pracowników, które przytaczam w pierwszym akapicie. – Dzięki platformie zarządzania asystentami AI zespoły HR mogą szybko powołać odpowiednie boty, które przejmują powtarzalne zadania, takie jak odpowiadanie na zapytania pracowników dotyczące procedur wewnętrznych, szkoleń czy informacji o benefitach – wskazuje Piotrowicz. I dodaje, że chatbot natychmiast odnajduje odpowiednie informacje w bazie danych firmy i udziela odpowiedzi. Nie ma: „zaraz”, odpowiedź jest od razu.

Boty za rękę ze sztuczną inteligencją napiszą wszystkie pisma księgowe, wypełnią tabelkę, podliczą pensje, wypiszą ekwiwalenty za zaległe urlopy, dadzą znać, komu wybija jubileusz 10-lecia pracy. – Niemniej pozostają zadania wymagające nadzoru człowieka, szczególnie te związane z zatwierdzaniem dokumentów i zapewnieniem zgodności z przepisami. W praktyce oznacza to, że sztuczna inteligencja wspiera i usprawnia procesy, ale kluczowe decyzje oraz finalna kontrola pozostają w rękach specjalistów – zauważa ekspert Crayon.

Rynek zmierza w kierunku coraz większej cyfryzacji. Według raportu Banku Światowego Polska zajmuje obecnie 24. miejsce spośród 27 państw UE w...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 12/2024 (111)

Więcej możesz przeczytać w 12/2024 (111) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ