Zanim napiszesz biznesplan... Co to jest i jak go przygotować
Jak napisać biznesplan, fot. ShutterstockKiedy mamy już gotowy pomysł na biznes (jeśli nie, to w ramce wskazujemy kilka miejsc mogących być źródłem inspiracji), to pierwszym krokiem w takiej sytuacji powinna być praktyczna analiza rynku. Musimy dowiedzieć się, czy na nasz pomysł ma wystarczającą liczbę potencjalnych klientów.
Na tym etapie chcemy zyskać pewność, że rynek jest odpowiednio duży i – co równie istotne – nie kurczy się. Do oceny wykorzystamy narzędzia Google Trends, Semrush i Facebook Ads.
Załóżmy na potrzeby tekstu, że chcemy otworzyć sklep, w którym będziemy sprzedawać laptopy, ale nie mamy jeszcze pewności, na jaką markę postawić. Zacznijmy od Google Trends. Na stronie trends.google.pl wpisując hasło „laptopy” zobaczymy jakie jest zainteresowanie tym hasłem w wyszukiwarce. Google Trends pokazuje zainteresowanie według podregionu – w przypadku Polski chodzi oczywiście o województwa. Już ta prosta analiza pokazuje, że w ostatnich pięciu latach hasło „laptopy” cieszy się największą popularnością w województwach: podkarpackim, łódzkim i śląskim. Dodajmy jednak kilka znanych marek. W tym celu tworzymy porównanie i wpisujemy przykładowo: laptop Samsung, laptop Lenovo, laptop msi, laptop Asus, laptop Apple.
Google Trends wyświetli popularność poszczególnych zapytań i na tym przykładzie wiemy już, że najwięcej zainteresowanych gromadzi hasło „laptopy Lenovo”, a na drugim miejscu są „laptopy Asus”. Możemy w podobny sposób przeanalizować również inne marki, a także postąpić z innymi produktami lub usługami.
Pora na szczegółowe dane
Google Trends wyświetli odpowiednie wykresy, ale nie poda szczegółowych informacji na temat tego, ile osób faktycznie szuka konkretnych produktów lub usług. Inaczej mówiąc, wiemy, że są popularne, ale nie wiemy jak bardzo.
Z pomocą przychodzi narzędzie Semrush.com, służące m.in. do wyszukiwania fraz kluczowych w branży pozycjonowania stron internetowych. W sekcji Keyword Overview możemy wpisać te same hasła, jakich użyliśmy w Google Trends i Semrush wyświetli odpowiednie informacje. Tym sposobem dowiadujemy się, że „laptop Lenovo” jest wyszukiwany średnio 12 100 razy miesięcznie w Polsce, a „laptop Asus” – 9900 razy. Faktycznie, te zapytania są najpopularniejsze, natomiast okazuje się, że „laptop Apple” jest równie popularny (9900 zapytań miesięcznie).
Wnioskujemy więc, że laptopy Lenovo cieszą się największą popularnością w Polsce. Co więcej, są one wyszukiwane średnio ponad 12 000 razy miesięcznie w Polsce. Semrush zapewnia precyzyjne dane i przez siedem dni możemy korzystać z narzędzia bezpłatnie w ramach okresu próbnego. Jeśli chcielibyśmy używać go dłużej, konieczny będzie abonament – najtańszy wariant to 119,95 dol. (ok. 530 zł).
Próbna kampania sprawdzi grupę
Kiedy wstępnie wybraliśmy już produkty, jakie chcemy wprowadzić do sprzedaży w e-sklepie, oceniamy jeszcze liczbę potencjalnych klientów. Jak to zrobić? Polecanym narzędziem jest Menedżer reklam na Facebooku (Facebook Ads). Pozwala na precyzyjne dobieranie grupy docelowej potencjalnych klientów, a ponadto umożliwia dotarcie do zdecydowanej większości internautów w Polsce. Ustawiamy więc reklamę i dobieramy grupę odbiorców. Nie uruchamiamy jej, by nie ponosić kosztów. Na tym etapie chcemy jedynie dowiedzieć się, jaka jest potencjalna grupa odbiorców, nie zaś emitować reklamy.
Na Facebooku przechodzimy do sekcji Reklama i tworzymy nową kampanię. Facebook poprosi o wskazanie celu kampanii – możemy wybrać „Ruch” i klikamy przycisk „Kontynuuj”. Dalej podajemy nazwę dla naszej kampanii i wybieramy „Dalej”. Teraz możemy przewinąć stronę nieco w dół – do sekcji „Grupa odbiorców”. To tutaj wybieramy konkretne szczegóły związane z grupą docelową – potencjalnymi klientami. Warto zawęzić grupę do osób, które faktycznie naszym zdaniem mogłyby kupić dany produkt. W naszym przypadku to laptopy marki Lenovo, więc wskazaliśmy takie parametry: cała Polska (lokalizacja), wiek 25–50 lat, kobiety i mężczyźni, i zainteresowania „komputery”, „laptop” oraz „lenovo”. Facebook dokonał obliczeń i pokazał, że szacowana wielkość grupy odbiorców to 5,9–7,0 mln osób. Analogicznie możemy przeprowadzić podobne estymacje dla praktycznie dowolnych produktów lub usług.
Opłacalność i szanse na zysk
Teraz musimy dokonać obliczeń na temat wartości klienta. Nie trzeba komplikować tego kroku...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 5/2023 (92) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.