Zainwestuj w coś więcej niż aplikacja mobilna
Zalety PWA, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2021 (75)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Progressive Web App, czyli PWA, to rozwiązanie, które przenosi stronę internetową w ramy aplikacji mobilnej. Po stronie użytkowników niewiele się zmienia – mają dostęp do aplikacji z własnego smartfona, na której mogą m.in. robić zakupy czy przeglądać towary. Proces ten jest jednak znacznie szybszy i bezpieczniejszy niż przy użyciu tradycyjnych aplikacji mobilnych. Jednocześnie jest to rozwiązanie o wiele tańsze do wdrożenia niż posiadanie dwóch niezależnych programów do obsługi ruchu z komputerów i telefonów.
Na czym opiera się PWA
Projekt wdrożenia e-sklepu w formacie PWA opiera się na oddzieleniu frontendu od backendu strony. Proces ten jest jednorazowy – to znaczy nie trzeba przygotowywać oddzielnej aplikacji na różne urządzenia. Jednocześnie gwarantuje identyczny layout niezależnie od tego, w jaki sposób przeglądamy internet – oczywiście uwzględniając np. szerokość ekranu urządzenia.
Taką aplikację wdrożył ostatnio eCommerce House Fast White Cat na zlecenie jednej z firm z branży kosmetycznej. Wdrożenie powstało w technologii React, dzięki temu marka beauty niskim kosztem zyskała m-sklep, który jest nie tylko elastyczny (możliwa jest jego bardzo szybka i łatwa rozbudowa), ale także nie wymaga instalowania specjalnego oprogramowania np. z aplikacji Google Play czy AppStore. Jednocześnie specyfika PWA pozwala na znacznie szybsze wyświetlanie kolejnych stron, w porównaniu z typowym portalem internetowym.
Aplikacja oparta jest na Magento, co pozwala na wdrożenia wszystkich potrzebnych elementów – bez których nie może funkcjonować sprawny sklep internetowy – takich jak moduł płatności czy łatwe zarządzanie asortymentem. Aplikacje PWA są szybkie, bezpieczne, responsywne i zgodne ze wszystkimi przeglądarkami, dają lepszy user experience, Server-site Rendering (SSR pozwala na wcześniejsze wyrenderowanie strony dla robotów, aby nie miały problemu z odczytaniem każdej strony), możliwość uruchomienia trybu offline oraz bezpieczeństwo, które zapewnia rozdzielność backendu i frontendu oraz całość komunikacji prowadzonej w protokole SSL.
Postaw na aplikację
Trend zwiększonego zapotrzebowania na aplikacje mobilne widoczny jest w Polsce od lat. W ciągu ostatnich miesięcy doszło do jego nasilenia. Przykładowo, z najnowszego raportu o polskim rynku e-commerce przygotowanym przez Gemius, wynika, że 78 proc. osób kupujących w internecie używa laptopa. Aż 76 proc. robi to za pomocą telefonu komórkowego. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę najmłodszych kupujących, to w tej grupie zakupy mobilne robi aż 92 proc. badanych!
Z ubiegłorocznego raportu na 2020 rok wynika, że z laptopów przy zakupach korzystało 80 proc. badanych, a z telefonów „tylko” 69 proc. Przy czym w najmłodszej grupie (18–24 lata) odsetek użycia komórki wynosił również 92 proc. Eksperci spodziewają się, że już niebawem to właśnie zakupy przy użyciu telefonów komórkowych będą dominujące. A w tym kontekście posiadanie szybkiej i dobrze zaprojektowanej wersji mobilnej sklepu staje się niezmiernie ważne. Firmy mają więc dwa wyjścia – albo drogie wdrożenie zupełnie nowej, samodzielnej aplikacji (a co za tym idzie w przyszłości równoległe rozwijanie dwóch rozwiązań – strony internetowej pod desktop i aplikacji pod urządzenia mobilne), albo zastosowanie technologii PWA i stworzenie jednolitego systemu. Jednocześnie dzięki technologii PWA strona internetowa będzie, co do zasady, szybsza niż klasyczne serwisy internetowe. A to pozwoli np. na lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Więcej możesz przeczytać w 12/2021 (75) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.