Być kobietą w technologicznym startupie

Fot. Andrzej Wieteszka
Fot. Andrzej Wieteszka 9
O pozytywnej roli, jaką kobiety odgrywają w firmach technologicznych, oraz o korzyściach płynących ze zrównoważonego składu zarządu pisze się i mówi wiele. Ale dane z raportu „The State of European Tech” pokazują, że słowa pozostają tylko słowami.

Raport przygotowała Atomico (zarządza funduszami venture capital) we współpracy z Orrick (firma doradcza) i Slush (fińska firma zajmująca się organizowaniem na całym świecie spotkań startupowców). Wynika z niego, że w zarządach startupów technologicznych mężczyźni mają silną liczebną przewagę. Więcej: w 2018 r. w europejskie startupy technologiczne zainwestowano, jak szacują autorzy raportu, 23 mld dol. (niemal 5-krotnie więcej niż pięć lat wcześniej), z czego 93 proc. trafiło do przedsiębiorstw, które założyli wyłącznie mężczyźni. 

Dane z opracowania pokazują, jak olbrzymie są wyzwania związane z dyskryminacją zawodową kobiet, przed którymi stoi branża technologiczna ze Starego Kontynentu i cały ekosystem tutejszych startupów. 

Na potrzeby raportu przeprowadzono 5 tys. wywiadów z założycielami startupów technologicznych, inwestorami i z pracownikami takich firm. Blisko 90 proc. respondentów twierdzi, że zdywersyfikowany pod względem płci zespół to dla startupu same korzyści. Jednocześnie prawie połowa uczestniczących w ankiecie kobiet – i co trzecia z naszego regionu – doświadczyła podczas pracy w europejskiej branży technologicznej jakiejś formy dyskryminacji. Przybiera ona różne formy: od nieodpowiednich komentarzy po lekceważące zachowanie. 

Z wypowiedzi zebranych przez media po opublikowaniu raportu Atomico wynika, że rozjazd między deklaracjami na temat korzystnego wpływu obecności kobiet na rozwój firmy a rzeczywistością widzianą oczami pań – nikogo nie zaskakuje. Dobrze to...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 2/2019 (41)

Więcej możesz przeczytać w 2/2019 (41) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ