Wszystko sprowadza się do budżetu

Jacek Marczak
Jacek Marczak, fot. materiały prasowe
Dr Jacek Marczak jest liderem Zespołu Badawczego Materiałów Kompozytowych i Powłok w Sieci Badawczej Łukasiewicz-PORT. Wraz z zespołem opracowuje innowacyjne powłoki oblodzeniowe, które mogą stanowić przełom w działaniu m.in. farm wiatrowych. – To naprawdę coś nowego, co jest w stanie zaskoczyć parametrami – przekonuje naukowiec.

Kilkuletni Jacek Marczak marzył o tym, żeby zostać naukowcem?

Kilkunastoletni Jacek Marczak marzył o tym, żeby zostać chemikiem. Z czasów szkoły podstawowej pamiętam, jak ojciec się denerwował, bo podkradałem mu kwas z akumulatora samochodu, gdyż chciałem przeprowadzać eksperymenty. Do liceum poszedłem na profil chemiczny, gdzie konsekwentnie realizowałem swoją pasję. Jednak dopiero na uniwersytecie miałem okazję doświadczyć, z czym ta nauka tak naprawdę jest związana.

Pamięta pan jakieś szczególnie inspirujące spotkanie z tego okresu?

Poznałem m.in. pewnego profesora z Chin, do którego później udało mi się dostać na staż. Jedna z naszych rozmów miała dla mnie przełomowe znaczenie, gdyż on zupełnie inaczej podchodził do nauki – poświęcał większość uwagi właśnie warstwie praktycznej. Bo możesz się zajmować czystą nauką, ale możesz też jasno zdefiniować cel zastosowania danego materiału w życiu codziennym.

Stąd droga do praktycznego rozwiązania, jakim jest kompozytowa powłoka antyoblodzeniowa, możliwa do zastosowania m.in. w przypadku farm wiatrowych bądź w lotnictwie. Pierwsze wzmianki o pańskich pracach nad tym produktem pochodzą jeszcze sprzed kilku lat. Jak długo opracowuje się w Polsce innowacje?

To zależy od tego, nad czym się pracuje i jakimi środkami się dysponuje. Ostatnich 10 lat poświęciłem wytwarzaniu i badaniu różnego rodzaju powłok – począwszy od hydrofobowych, przez samoczyszczące, do antykorozyjnych. Cztery lata temu rozpocząłem intensywne prace zmierzające do wytworzenia powłok o właściwościach antyoblodzeniowych. Współpraca z partnerami przemysłowymi w jednym z projektów pozwoliła mi określić, jakie kryteria powinny spełniać takie powłoki i jakimi parametrami się charakteryzować, by odpowiadały na potrzeby biznesu. W ramach projektu LIDER, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, wraz z zespołem opracowaliśmy powłoki o właściwościach antyoblodzeniowych, które zostały przebadane w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Testowaliśmy je w tunelu aerodynamicznym symulującym warunki oblodzenia, badaliśmy ich odporność na warunki klimatyczne w komorach przyspieszonego starzenia, a także testowaliśmy podczas lotów dronem na wysokości około 1 km w warunkach zimowych, kiedy to oblodzenie występowało. Ponadto badaliśmy też właściwości mechaniczne powłok. Nasze rozwiązanie przeszło pozytywnie wszystkie testy i ma szansę zostać skomercjalizowane. Obecnie prowadzimy rozmowy z dużymi firmami energetycznymi dotyczące możliwości przeprowadzenia testów w warunkach rzeczywistych na turbinach wiatrowych. Nie mogę się doczekać tych testów, bo jeśli zakończą się one sukcesem, to będziemy mogli myśleć o komercjalizacji produktu i jego szerokiej sprzedaży.

Na czym polega największa innowacyjność tych powłok? Podobne rozwiązania już istnieją na rynku.

Na rynku istnieje kilka rozwiązań w postaci powłok antyoblodzeniowych, jednak największą ich wadą jest słaba efektywność działania w bardzo niskich temperaturach. Dostępne rozwiązania znacząco się różnią od naszej powłoki. Przykładowo dostępne są powłoki w postaci specjalnej „czarnej farby”, która pochłania promieniowanie UV i oddaje je w postaci ciepła, jednak nie działają one nocą oraz w pochmurne dni, kiedy promienie słoneczne do nich...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 8/2022 (83)

Więcej możesz przeczytać w 8/2022 (83) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ