Wrocław mocny startupami
Evolutions Meetup & Showcase, Fot. materiały prasowe.z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 7/2023 (94)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Konferencja jest największym regionalnym eventem dla startupów gromadzącym przedsiębiorców, inwestorów, founderów i innowatorów. Tegoroczna odsłona – zorganizowana przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, Startup Wroclaw oraz OVHcloud Startup Program – była największą z dotychczasowych. W ramach wydarzenia odbyły się spotkania, dyskusje panelowe w Kinie Nowe Horyzonty, a także warsztaty, które dla ponad stu uczestników poprowadziło 18 specjalistów. Imprezę zakończył konkurs dla startupów z udziałem bardzo ciekawych spółek. – Jesteśmy dumni z naszej startupowej społeczności, która rośnie i rozwija się pomimo trudnych czasów. Wraz z partnerami przygotowaliśmy znacznie szerszą formułę wydarzenia i oprócz warsztatów zorganizowaliśmy konferencję i atrakcyjny konkurs dla startupów. Jednym słowem – wyjątkowe wydarzenie dla wyjątkowego ekosystemu – mówi Magdalena Okulowska, prezes ARAW.
Wrocław nie bez powodu jest nazywany startupową stolicą Polski. – W imprezie udział wzięło kilkuset uczestników, zaprezentowano dobre projekty, zainteresowaliśmy inwestorów i globalną społeczność. Liczę, że o pomysłach zaprezentowanych we Wrocławiu będziemy słyszeć na międzynarodowych konferencjach – dodaje Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.
Praktyczna wiedza
W tym roku imprezę panelową połączono z warsztatami, które odbywały się w dwóch wrocławskich lokalizacjach – na Coventry University Wrocław i w Inkubatorze Przedsiębiorczości inQUBE. Podzielono je na dwie ścieżki tematyczne – dla początkujących i zaawansowanych founderów. Tematyka? Najróżniejsza. Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się m.in., jak promować startup, nie dysponując zbyt wielkim budżetem, jak optymalizować opłaty związane z rodzimymi podatkami czy jak sprzedawać własne produkty bądź usługi. Wśród prowadzących znaleźli się czołowi przedstawiciele świata startupów: Kamil Walkowiak (cux.io), Tomasz Cholast (zrzutka.pl) i Chris Podeszwa (Vue Storefront). – W ramach Evolutions 2023 razem z zespołem uczestniczyliśmy w dwóch warsztatach z zakresu sprzedaży i pricingu. Wsparcie merytoryczne ekspertów w tych konkretnych dziedzinach biznesu ma dla nas ogromne znaczenie. Kilka miesięcy temu udostępniliśmy pierwszym klientom gotową wersję naszego systemu i od tego momentu sprzedaż stała się głównym priorytetem w firmie. Zdobytą wiedzę zdecydowanie zastosujemy w praktyce – tłumaczy Jakub Karkocha, CEO LightApply.
Kiedy „Sukcesja” spotyka startupy
Część konferencyjną rozpoczęła rozmowa z Tomaszem Karwatką z Catch the Tornado, utrzymana w stylice serialu „Breaking Bad”. Przedsiębiorca wspominał swoje biznesowe początki, a także opowiadał o nawiązywaniu pierwszych kontaktów z klientami. Podzielił się również mniej znanymi ciekawostkami ze swojej kariery – pojawił się więc wątek związany ze sprzedażą pomidorów oraz pewną książka, która zainspirowała twórcę m.in. Divante.
O swoich przemyśleniach i wspomnieniach dyskutowali także uczestnicy panelu „Sukcesja w świecie startupów”. Odnosząc się do historii i postaci występujących w kultowym już serialu HBO, founderzy mówili o wyzwaniach związanych ze skalowaniem biznesu, o tym, jak pogodzić osobiste ambicje z potrzebami całego przedsiębiorstwa, czy o budowaniu wizerunku firmy w mediach. Gośćmi panelu byli: Róża Szafranek (HR Hints), Kamil Walkowiak (cux.io), Przemek Głośny (Useme), Patryk Ogórek (Aurero) i Mat Lagowski (INKsearch.co). Dyskusję moderował dziennikarz „My Company Polska” – Kuba Dobroszek.
Część konferencyjną zakończył Tomasz Cholast ze zrzutka.pl, który opowiedział m.in. o sukcesie swojej platformy, która w tym roku świętuje zebranie miliarda złotych.
Startupy w służbie zdrowia i ekologii
Jednym z głównych punktów wydarzenia był z całą pewnością konkurs dla startupów, na którego laureatów czekały nagrody pieniężne, granty w OVHcloud, wsparcie partnerów wydarzenia oraz przepustka do europejskich finałów w Pradze. Konkurs organizowany w stolicy Czech wyłoni zwycięzcę, na którego czeka 500 tys. dol. oraz możliwość reprezentacji CEE w finale w San Francisco.
Podczas Showcase Contest przedstawiciel każdego ze startupów miał 3 min na przedstawienie swojego pomysłu, a następnie przez 60 sek. odpowiadał na szczegółowe pytania członków jury (wśród których znaleźli się: Mateusz Bodio, Paweł Maj, Magda Surowiec, Maciej Kraus, Ondrej Smykal, Tomasz Szarek i Bartosz Gonczarek). Tematyka prezentowanych projektów była różnorodna, choć dominowały projekty ekologiczne oraz prozdrowotne. Konkurs wygrał startup właśnie z tego drugiego obszaru – BioCam.
Opracowana przez BioCam, zasilana sztuczną inteligencją precyzyjna i bezbolesna metoda badania endoskopowego pozwala na wczesne wykrycie schorzeń przewodu pokarmowego, w tym nowotworów złośliwych. Wraz z kapsułką endoskopową firma opracowała system analizy obrazowej wspierany przez AI, który umożliwia automatyczną detekcję zmian patologicznych oraz wspiera lekarza w procesie diagnostycznym. Innowacyjne podejście pozwala znacząco skrócić czas badania oraz jego analizy, oszczędzając czas zarówno pacjenta, jak i lekarza. – Takie wydarzenia otwierają nowe horyzonty i inspirują do działania, by kontynuować swoją misję, zmieniając świat za pomocą innowacji. Docenienie w konkursie to dodatkowa motywacja dla naszego całego, już 45-osobowego zespołu do dalszej ciężkiej pracy nad produktem i jego komercjalizacją. Otrzymane zasoby chmurowe umożliwiają nam poszerzenie eksperymentów naszego systemu analizy obrazowej, rozwój danych syntetycznych z patologiami układu pokarmowego oraz modeli dyfuzyjnych znanych z najnowszych dokonań AI – komentuje Maria Kivachuk, specjalistka ds. marketingu w BioCamie.
Drugie miejsce zdobył wrocławski Unitem Mower, który od ponad dziesięciu lat zajmuje się projektowaniem, budową i programowaniem zaawansowanych maszyn produkcyjnych, a trzecie – startup Green Sequest z Sobótki, czyli eksperci od oczyszczania atmosfery z dwutlenku węgla. – Dla nas była to okazja do weryfikacji naszego pomysłu zarówno w konkursie, jak i późniejszych rozmowach z członkami jury oraz innymi uczestnikami – mówi Maciej Nikodem z Unitem Mower. – Być może ważniejsza od nagród finansowych była możliwość opowiedzenia o Green Sequest dużej publiczności złożonej z inwestorów, przedsiębiorców, mediów i innych przedstawicieli polskiego i międzynarodowego ekosystemu startupowego – dodaje Adrian Podgórny, COO Green Sequest.
Autostrady i innowacje
W trakcie wydarzenia środkami finansowymi wsparto Stowarzyszenie Aktywizacji Społecznej TuRazem. – Przekazane środki wykorzystamy na dalsze aktywne działania na rzecz lokalnych społeczności, w tym edukację dzieci i seniorów w zakresie nowych technologii. W tym roku czekają nas spore wyzwania i zmiany, więc każda z takich inicjatyw dodaje nam skrzydeł i wsparcia – mówi Edyta Grabowska, prezeska stowarzyszenia.
Prelekcje i warsztaty tematyczne, debaty, a także innowacyjne projekty złożyły się na wyjątkową atmosferę wydarzenia. – Daliśmy już słowo, że powtórzymy je niebawem. Ktoś kiedyś powiedział, że duży biznes otwiera autostrady, ale to startupy wypełniają je innowacjami. Rozwijając tę metaforę, powinniśmy nieustająco wspierać cyfrowych twórców, usuwać wszystkie zatory i blokady na naszej wspólnej drodze ku lepszej przyszłości – podsumowuje Natalia Świrska-Załuska.
Więcej możesz przeczytać w 7/2023 (94) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.