WonderMiles chce zmienić branżę turystyczną. Czym zajmuje się polski startup?
Maciej Stasierski, fot. materiały prasoweKażdego roku największe korporacje tracą miliony dolarów, płacąc krocie za odwołane podróże służbowe swoich pracowników czy przepłacając za bilety, obciążone marżą globalnych systemów dystrybucyjnych zarządzanych przez monopolistów z branży, firmy Amadeus, Sabre i Travelport. Polski WonderMiles - stworzony m.in. przez Moncefa Khanfira, francuskiego menedżera i weterana digitalizacji branży travel (współtworzył KDS oraz iAlbatros, przejęty przez Sodexo) - po miesiącach prac i inwestycji uruchamia komercyjną wersję swojego rozwiązania. WonderMiles mają używać zarówno pracownicy największych korporacji na świecie jak i biura podróży, aby szybko i sprawnie rezerwować loty, przejazdy czy hotele w jednym miejscu, z możliwością ich edycji oraz bez kosztów dodatkowych pośredników.
– Dotychczas nie było takiego rozwiązania na rynku. WonderMiles otwiera nowy rozdział, zarówno dla biur podróży, jak i segmentu podróży służbowych. Oferujemy dwa rodzaje produktów. Pierwszy z nich to Universal Agent Tool (UAT) – narzędzie przeznaczone dla agencji turystycznych, stworzone w taki sposób, aby mogło sprawdzić się w nowym modelu dystrybucji biletów, pozwalając firmom wdrożyć nową jakość obsługi. Drugi to Online Booking Tool (OBT) – łatwe w obsłudze rozwiązanie, które dedykowane jest bezpośrednio korporacjom. Pozwala ono stworzyć w organizacji łatwo zarządzany i efektywny kosztowo program podróży służbowych, stanowiąc jednocześnie intuicyjne narzędzie do self-bookingu – wyjaśnia Moncef Khanfir, CEO WonderMiles.
Zarządzanie podróżą szybsze i tańsze niż kiedykolwiek wcześniej
WonderMiles działa w oparciu o bezpośrednią integrację z systemem sprzedaży bezpośredniej biletów lotniczych NDC (New Distribution Capability). To nowy standard, który stopniowo wypiera wysłużony GDS. NDC stanowi dziś już co najmniej 10 proc. światowego wolumenu transakcji linii lotniczych.
Podstawowa różnica dla klienta końcowego? Przede wszystkim niższe koszty. Wykupiona za pośrednictwem WonderMiles podróż samolotem to oszczędność rzędu co najmniej 26 euro – taka była bowiem dotychczasowa minimalna wysokość marży dystrybucyjnej narzucanej przez linie lotnicze na operatorów w systemie GDS.
Sprawdź też: Urlop na żądanie
Archaiczny GDS to jednak nie tylko wysokie prowizje, ale i skomplikowane, czasochłonne procedury związane choćby z wykonywaniem operacji posprzedażowych, takich jak dokupienie dodatkowego bagażu, zmiana miejsca w samolocie czy wreszcie zmiana terminu wylotu. Generowało to zapotrzebowanie na setki wysoko wykfalifikowanych specjalistów, którzy będą umieli obsługiwać ten system.
Z jak wieloma uciążliwościami się to wiąże, same biura podróży mogły się przekonać choćby w czasie pandemii, kiedy tysiące lotów na całym świecie było odwoływanych lub przekładanych w czasie.
WonderMiles omija ten problem, ponieważ przechowuje zapytania w unikalnej bazie danych dostępnej dla wszystkich stron. Żądania mają więc jeden cykl życia i są ze sobą w pełni zsynchronizowane w każdej chwili. WonderMiles oferuje zatem jedyne na rynku rozwiązanie, dzięki któremu podróżny może wykupić bilet online, zmodyfikować go, dokupić nowe usługi – a wszystkie te zmiany będą od razu widoczne zarówno dla niego, jak i biura podróży lub komórki odpowiedzialnej za podróże służbowe w firmie.
Narzędzie zostało stworzone w taki sposób, aby móc wspierać wykonywanie operacji posprzedażowych również dla linii lotniczych, które oferują swoje usługi wyłącznie przez GDS.
– „Schowaliśmy” skomplikowaną funkcjonalność w prostym i intuicyjnym interfejsie – tłumaczy Maciej Stasierski, COO w WonderMiles i niegdyś współtwórca sukcesu iAlbatrosa. I dodaje: – Dzięki temu użytkownik może wykonać określoną operację za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Ta zmiana znacząco wpływa na ograniczenie kosztów biur podróży, które do tej pory musiały zatrudniać grono specjalistów od GDS lub inwestować znaczne środki w szkolenia.
WonderMiles posiada własny interfejs programistyczny (API), dzięki czemu oferuje możliwość bezpośredniej integracji z innymi systemami. System oferuje nie tylko bezpieczne i wygodne zarządzanie zakupami biletów lotniczych, ale i kolejowych. Umożliwia także rezerwację noclegów, w czytelny sposób podsumowując całość wykupionych usług, dzięki czemu doskonale sprawdza się też jako korporacyjne narzędzie do self-bookingu.
Polski startup podbija Francję
WonderMiles, finansowany przez założycieli i aniołów biznesu, działa obecnie we Francji, Włoszech i Polsce. Po udanej fazie pilotażowej, firma uzyskała akredytację firm takich jak Air France-KLM czy grupa Lufthansa, a także francuskich (SNCF) i włoskich kolei (Trenitalia, Italo).
– Już dziś jesteśmy numerem 1 na rynku francuskim, oferując najbardziej kompleksową integrację z linią lotniczą Air France – odpowiadającą za dwie trzecie rezerwacji lotniczych we Francji – oraz przewoźnikiem SNFC, który odpowiada za większość osobowego transportu kolejowego w kraju. Wszystko to dostępne jest bezpośrednio z poziomu naszej platformy. W samej tylko Francji współpracujemy także z ponad tysiącem biur podróży, wystawiających bilety na potrzeby podróży służbowych – wymienia Khanfir.
Doświadczony menedżer dba o skalę biznesu
Prezes i współtwórca WonderMiles, Moncef Khanfir to menedżer z ogromnym doświadczeniem w branży. Był pionierem segmentu rezerwacji online, uruchamiając w 1994 roku markę KDS oferującą pierwsze w Europie narzędzie typu self-booking. KDS w 2017 roku został kupiony przez American Express Global Business Travel za kwotę ponad 100 mln euro.
Khanfir jest też założycielem firmy iAlbatros, która stworzyła nowoczesne narzędzie do dokonywania rezerwacji hotelowych online dla segmentu B2B. W 2016 roku wprowadził firmę na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych, a rok później sprzedał ją spółce Sodexo za kwotę 50 mln euro.
Od ponad trzech lat – przy wsparciu polskiego zespołu współzałożycieli z Marcinem Koniecznym, Maciejem Stasierskim i Rafałem Prochenką na czele – zaangażowany jest w rozwój WonderMiles. Wcześniej Marcin Konieczny, Maciej Stasierski i Rafał Prochenka odpowiadali w firmie iAlbatros za rozwój systemu klasy OBT i jego późniejszy rebranding oraz wdrożenie na rynek jako Rydoo Travel.
– WonderMiles to nowe spojrzenie na świat podróży. Dostarczamy intuicyjne rozwiązanie chmurowe gwarantujące skalowalność i najwyższe bezpieczeństwo. To ważne, bo klienci doceniają szybkie i łatwe wdrożenia, bliższe podejściu SaaS niż skomplikowanym i czasochłonnym projektom – podsumowuje Maciej Stasierski.