W każdej chwili. Wywiad z Julitą Czyżewską
z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2019 (50)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
PZU Zdrowie jest stosunkowo nowym operatorem na rynku prywatnych usług medycznych, a już znajduje się w jego czołówce pod względem przychodów. Co według pani stoi za tym sukcesem?
PZU to profesjonalna marka, która cieszy się zaufaniem milionów klientów. To właśnie oni między innymi wskazywali, że usługi medyczne są naturalnym obszarem, w którym Grupa PZU powinna się rozwijać. Z ich punktu widzenia zapotrzebowanie na tego typu usługi rośnie, podobnie jak świadomość zdrowotna Polaków. Postawiliśmy na jednoczesny rozwój oferty produktowej i stworzenie operatora medycznego, czyli PZU Zdrowie. Znamy potrzeby naszych pacjentów, mamy doskonałą kadrę medyczną i stale rozwijamy naszą infrastrukturę oraz narzędzia do obsługi. Nasze priorytety to odpowiedź na oczekiwania pacjentów, i są to: szybka dostępność usług zdrowotnych, fachowa opieka ambulatoryjna, a także wsparcie w trudnych przypadkach. Dobrze to ujmuje hasło naszej misji: „Dbamy o Twoje zdrowie w każdej chwili”. Chcemy, by nasi pacjenci mogli na nas liczyć w każdej sytuacji związanej z ich zdrowiem, niezależnie od czasu, miejsca czy problemu, z jakim się do nas zwracają. Służą temu nie tylko szeroka sieć placówek oferująca kompleksową opiekę medyczną, nowoczesna obsługa pacjenta i całodobowa infolinia, ale również dodatkowe usługi, których pacjenci potrzebują, będąc w najtrudniejszych sytuacjach, jak na przykład wsparcie psychologiczne. W ciągu ostatnich kilku lat zbudowaliśmy własną sieć liczącą blisko 100 placówek medycznych. Dodatkowo współpracujemy z około 2,2 tys. placówek medycznych w ponad 570 miastach, aby zapewnić opiekę także w mniejszych miejscowościach. Już ponad 2,5 mln klientów posiada produkty zdrowotne, które obsługuje PZU Zdrowie, a ponadto we własnych placówkach medycznych leczymy około miliona pacjentów indywidualnych. Nasz plan rozwoju biznesu jest konsekwentnie realizowany.
Z tego, co wiem, uwzględnia on także coraz silniejszy trend w opiece zdrowotnej, jakim jest telemedycyna, e-wizyty, e-recepty?
Cyfryzacja wchodzi do niemal każdej dziedziny życia i nie inaczej jest z ochroną zdrowia. A przy tym Polacy coraz uważniej podchodzą do kwestii związanych ze swoim zdrowiem, chcą mieć je pod kontrolą, dysponując jednocześnie coraz mniejszą ilością czasu. Rozwiązania z zakresu e-zdrowia skracają czas dostępu do usług zdrowotnych i poprawiają ich organizację, dlatego od samego początku naszej działalności wdrażamy innowacyjne rozwiązania dla pacjentów. Jest wiele przypadków medycznych, którym można zaradzić zdalnie. Obecnie, obok tradycyjnych wizyt lekarskich i badań, oferujemy już w pełni zdalne leczenie pacjenta dostępne na portalu mojePZU oraz na stronie internetowej PZU Zdrowie. Pacjent przechodzi najpierw przez wstępny wywiad medyczny, po którym otrzymuje indywidualnie dopasowaną do przypadku diagnostykę i zostaje skierowany do właściwego lekarza. W trakcie zdalnej konsultacji, w formie telefonicznej, wideo lub czatu, może omówić wyniki swoich badań, otrzymać e-skierowanie bądź
e-receptę, a następnie zamówić leki i odebrać je w wybranej aptece. W tradycyjnym modelu obsługi taki proces wymagałby nawet dwóch, trzech wizyt. Nasi pacjenci doceniają oszczędność czasu jaką dają rozwiązania telemedyczne i chętnie z nich korzystają. Szczególnie wtedy, gdy przyjmują leki na stałe i muszą regularnie monitorować swój stan zdrowia, są w podróży i pragną uzyskać szybką poradę medyczną lub mają małe dzieci i dosyć często pojawiają się wątpliwości związane z ich zdrowiem.
Kolejna nowatorska usługa to kioski medyczne. Może pani powiedzieć o nich coś więcej?
To jedno z rozwiązań, które może wspomóc pracodawcę w dbaniu o zdrowie pracowników – taka nowoczesna forma przyzakładowego gabinetu. Opieka medyczna jest od kilku lat numerem jeden na liście benefitów wskazywanych przez pracowników jako najbardziej wartościowe i pożądane. Za pomocą kiosku telemedycznego otrzymują oni dostęp do takiej opieki w miejscu pracy i nie muszą odkładać spraw związanych ze swoim zdrowiem na później lub brać wolnego dnia, aby iść do lekarza. Ułatwianie dostępu do opieki medycznej leży w interesie pracodawcy, ponieważ im szybciej pracownik otrzyma pomoc, tym szybciej wróci do zdrowia i swoich obowiązków. Kiosk telemedyczny to mobilny gabinet, w którym można skonsultować się w formie wideo z lekarzem, a także, żeby przyspieszyć proces diagnozy, wykonać badania za pomocą takich urządzeń, jak stetoskop cyfrowy, EKG, pulsoksymetr, termometr, ciśnieniomierz czy kamera do obrazowania gardła, ucha i skóry. Obecnie kiosk testujemy wśród pracowników Grupy PZU w naszej siedzibie w Warszawie. Otrzymujemy też wiele zapytań od pracodawców na temat możliwości postawienia podobnego kiosku w ich firmie i z pewnością wprowadzimy go do naszej oferty.
PZU Zdrowie to jednak nie tylko „klasyczne” zarządzanie usługami zdrowotnymi w ramach ubezpieczeń…
Od kilku lat organizujemy strefy zdrowia, czyli jedno-, dwudniowe akcje profilaktyczne w siedzibie pracodawcy. Są one nakierowane na najczęstsze problemy pracowników związane ze zdrowiem, jak np. bóle kręgosłupa, nadciśnienie, cukrzyca czy też wypalenie zawodowe. Pracownicy mają możliwość skonsultowania się w godzinach pracy z wybranymi specjalistami, skorzystania z badań diagnostycznych lub z masażu leczniczego. Pracodawcy mogą wykupić takie strefy dla swoich pracowników, ale realizujemy je również w formie prewencji w ramach działalności CSR Grupy PZU. Do tej pory zorganizowaliśmy już kilkaset stref zdrowia u pracodawców o różnym profilu działalności: w zakładach przemysłowych, bankach, w dużych korporacjach oraz małych i średnich przedsiębiorstwach, w jednostkach administracyjnych i samorządowych czy na uniwersytecie.
Jaka jest pani zdaniem przyszłość prywatnych usług medycznych?
Prognozy dla rozwoju tego rynku są bardzo dobre i w zależności od jego segmentu możemy spodziewać się rokrocznie nawet kilkunastoprocentowych wzrostów. Wpływają na to trendy demograficzne, ale także historycznie niski poziom bezrobocia i konkurencja na rynku pracy zwanym coraz częściej rynkiem pracownika. Obecnie największym wyzwaniem dla całego systemu ochrony zdrowia jest dostępność personelu medycznego. W Polsce odnotowuje się jeden z najniższych współczynników liczby praktykujących lekarzy na 1 tys. mieszkańców oraz dysproporcję między starszym personelem medycznym a liczbą studentów i rezydentów. Problem starzenia się społeczeństwa dotyka bowiem również lekarzy. Nasze działania koncentrują się właśnie na zapewnieniu dostępności opieki medycznej przy utrzymaniu wysokiej jakości usług. Stąd takie rozwiązania, jak wspomniana wcześniej telemedycyna czy innowacje wspomagające proces diagnozy. Naszą ambicją jest bycie pozytywnym przykładem na rynku i wyznaczanie standardów opieki medycznej, która będzie realnym wsparciem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców.
Więcej możesz przeczytać w 11/2019 (50) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.