Technologia morska jak w SaaS-ie

TRÓJMIASTO: STOLICA MORSKICH TECHNOLOGII
- W Trójmieście jest za fajnie, żeby robić startupy – usłyszałem od jednego z inwestorów, którego zapytałem o regionalny rozkład startupów. Nad morzem ekosystem dopiero raczkuje i choć – jak słyszę - w różnego rodzaju akceleratorach i inkubatorach widać wciąż te same twarze, region staje się coraz atrakcyjniejszy pod kątem biznesowym. W styczniu w Gdańsku odbył się event Startup Harbour, podczas którego ze sceny – pół żartem, pół serio – padło, że można się bawić, bo lokalsi wreszcie mają swoją imprezę startupową.
Na Pomorzu znajduje się siedziba Polskiej Agencji Kosmicznej, w Gdyni powstał syntezator mowy Ivona. Co oczywiste, nad Bałtykiem powstają innowacyjne technologie morskie. Jedną z firm rozwijających się w tej dziedzinie jest Officina Baltica, która w najbliższych miesiącach m.in. będzie rozwijać się w ramach Regionalnej Agencji Badawczej – agenda programu obejmuje wsparcie infrastruktury krytycznej, monitoring środowiska morskiego i technologie podwójnego zastosowania.
Skąd pomysł na Officina Baltica?
Jakub Zdroik: Jestem programistą, który skończył studia oceanograficzne. Niemal od zawsze fascynowała mnie oceanografia satelitarna, która w połączeniu z pozostałymi zainteresowaniami – mechaniką, elektroniką – spowodowała, że wpadłem na pomysł budowy własnych pojazdów bezzałogowych. Jako oceanograf widzę ogromny potencjał tego typu technologii.
Na czym polegający?
J.Z.: Współczesne urządzenia pomiarowe są na tyle małe, że transportowanie ich 50-metrowymi statkami i wykorzystywanie ich do badań jest kompletnie nieekonomiczne. Teraz projektujemy 3,5-metrowy pojazd bezzałogowy, który będzie mógł być wyposażony w większość urządzeń do nieinwazyjnych badań morza, takich samych, w jakie są wyposażone duże statki pomiarowe.
Pojazdy bezzałogowe do badań morza zwiększają również bezpieczeństwo ludzi. Już w 2017 r. zbudowałem pojazd bezzałogowy do badania lodowców. Wyobraź sobie, że kiedy podpływasz pod lodowiec przeprowadzić badania, odrywa się od niego ogromna bryła lodu i spada na ciebie 30-metrowy fragment wielkości budynku. Tamten projekt powstał przede wszystkim w celu zwiększenia bezpieczeństwa naukowców, moich kolegów. Zawsze kręciło mnie tworzenie nowych nieoczywistych i potrzebnych rzeczy.
Poza B+R w Officina Baltica zajmujemy się badaniami środowiskowymi, np. na potrzeby tworzenia infrastruktury krytycznej. A w ramach działań z Fundacją MARE w tym roku uruchamiany pilotażowy projekt związany z odnawianiem bioróżnorodności w Zatoce Puckiej.
Co konkretnie mierzą urządzenia transportowane przez wasze bezzałogowce?
J.Z.: Fizyko-chemiczne parametry wody i dna morskiego. Możemy np. precyzyjnie zmierzyć głębokość zbiornika w dowolnym miejscu, co jest kluczowe chociażby przy budowie farm wiatrowych i funkcjonowaniu portów. Jako ciekawostkę dodam, że za pomocą rejestratorów ultradźwiękowych, można policzyć również liczbę nietoperzy latających w miejscu budowy farmy, co jest niezbędne do...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 4/2025 (115) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.