SP Tech Solutions z dużą rundą finansową. Pieniądze zainwestował Vinci HiTech
Obecna runda finansowania jest drugą pozyskaną przez zespół SP Tech Solutions, który łącznie do tej pory zebrał niespełna 19 milionów złotych od inwestorów. Kapitał posłuży do dalszego rozwoju technologii Raily oraz zwiększenia zespołu, szczególnie odpowiadającego za obszar IT. Spółka planuje umocnić swoją pozycję na rynku polskim oraz niemieckim, gdzie już operuje, a także przygotować się do ekspansji w kierunku kolejnych krajów Europy Zachodniej.
Zobacz listę najlepszych startupów
SP Tech Solutions. Co szykuje firma
Z opracowanego przez nią kompleksowego narzędzia do optymalizacji działalności kolejowych firm transportowych korzystają już najwięksi gracze na krajowym rynku, w tym Lotos Kolej czy PKP Cargo. Dwanaście milionów złotych pozyskanych od funduszu Vinci HiTech, zarządzanego przez Vinci S.A, posłuży spółce do umocnienia swojej pozycji na rynku polskim oraz dalszą ekspansję w kierunku Niemiec i Europy Zachodniej.
Założona przez Michała Pawłowskiego i Piotra Sikorskiego Grupa działa od 2019 roku, a z jej usług skorzystali już m.in. Lotos Kolej, PKP Cargo, Olavion, a także firmy niemieckie. Jej dynamiczny rozwój potwierdzają przychody, które w 2023 roku przekroczyły pułap 40 milionów złotych, notując wzrost o około 1000% w dwa lata. Nieustannie rozszerzanie funkcjonalności platformy Raily i dostosowywanie jej do potrzeb obecnych oraz potencjalnych klientów pozwala SP Tech Solutions systematycznie umacniać swoją pozycję na rynku kolejowym w Polsce oraz w Niemczech i spoglądać w kierunku Europy Zachodniej.
- Zespół SP Tech Solutions bardzo dobrze rozumie potrzeby sektora kolejowego, co wynika z wieloletniego doświadczenia Michała oraz Piotra w tej branży. Oferowane przez nich rozwiązania cyfrowe odpowiadają na kluczowe wyzwania stojące przed sektorem kolejowym, w tym na potrzebę optymalizacji planowania przejazdów, redukcję kosztów operacyjnych oraz automatyzację procesów biznesowych. W kontekście globalnym, gdzie rynki dążą do zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji CO2, innowacje wprowadzane przez SP Tech Solutions wpisują się w cele strategiczne związane z przyszłością transportu kolejowego. - komentuje Piotr Woliński, prezes zarządu Vinci S.A., zarządzającego funduszem Vinci HiTech.
- Dane rynkowe, a także wchodzące w najbliższych latach regulacje prawne dotyczące emisji gazów cieplarnianych w transporcie, pozwalają nam dostrzegać ogromny potencjał i wierzyć w globalny sukces SP Tech - dodaje Woliński.
Założone w 2019 roku w Toruniu, przez Michała Pawłowskiego i Piotra Sikorskiego, SP Tech Solutions tworzy systemy informatyczne doskonalące procesy logistyczne spółek z branży kolejowej. Firma opracowała zestaw systemów Raily, Raily Taxi, Raily Cargo i Raily Marketplace, które wykorzystują dane i algorytmy, aby modernizować i podnosić efektywność zarządzania biznesem kolejowym, poprzez usprawnianie planowania i kontroli. SP Tech Solutions współpracuje z ponad 20 przewoźnikami, na rynku polskim i niemieckim, w tym z Lotos Kolej, PKP Cargo i Olavion.
Na przestrzeni ostatnich dwóch lat, Grupa zwiększyła przychody o prawie 1000%, w 2023 roku osiągając 41 milionów PLN. Od początku swojej działalności w 2019 roku SP Tech Solutions pozyskał blisko 7 milionów złotych od funduszu SpeedUp Bridge Alfa, Pomerangels, aniołów biznesu oraz inwestorów indywidualnych. Aktualnie pozyskane 12 mln złotych od funduszu Vinci HiTech, zarządzanego przez Vinci, wesprze kontynuację ekspansji firmy na rynku polskim i międzynarodowym, oraz dalszy rozwój innowacji, aby sprostać wymaganiom dynamicznie zmieniającego się sektora kolejowego, jednocześnie wpisując się w globalne cele zrównoważonego rozwoju.
Oto reportaż z końca świata. Co zmieni świat technologii?
Technologiczny rynek kolejowy
Kolej odgrywa znaczącą rolę w lądowym transporcie towarów, a jej działalność wiąże się z szeroko zakrojonym procesem logistycznym. Nie dotyczy to tylko oczywistej kwestii, jaką jest odpowiednie ułożenie rozkładu pociągów, ale także szeregu innych działań, jak chociażby zapewnienie wykwalifikowanego personelu. Przewoźnicy drogowi w samej Europie pokonują rocznie kilkaset milionów kilometrów w celu przetransportowania maszynistów do punktu rozpoczęcia podróży obsługiwanej przez nich lokomotywy. Jak łatwo możemy się domyślić, generuje to ogromne koszty i potrzebę ich optymalizacji. Odpowiedzią na to wyzwanie jest zaproponowany przez polską firmę SP Tech Solutions system Raily, składający się z trzech narzędzi - Raily Taxi, Raily Marketplace oraz Raily Cargo, które wspólnie oferują kompleksową platformę do zarządzania logistyką kolejową, transportem pracowników oraz handlem usługami kolejowymi.
- Od wielu lat jesteśmy związani z branżą kolejową, dzięki czemu mieliśmy okazję dokładnie poznać wyzwania, z jakimi mierzy się ten sektor transportu. Zakładając SP Tech Solutions w 2019 roku koncentrowaliśmy się szczególnie na transporcie pracowników, a nieustannie badając potrzeby rynku, rozszerzyliśmy na przestrzeni lat naszą funkcjonalność i ofertę, tworząc kompleksowy system Raily wspierający optymalizację planowania przejazdów, redukcję kosztów operacyjnych oraz automatyzację procesów biznesowych - komentuje Piotr Sikorski, CEO SP Tech Solutions.
- W skład systemu Raily wchodzą Raily Taxi, Raily Cargo oraz Raily Marketplace. Pierwszy z nich jest narzędziem automatyzującym proces organizacji i optymalizacji transportu drużyn trakcyjnych. Drugi, czyli Raily Cargo, opierając się na rozwiązaniach typu Business Intelligence umożliwia zintegrowane zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa kolejowego oraz planowanie transportu towarów. Natomiast Raily Marketplace jest platformą do wyszukiwania i zamawiania usług trakcyjnych, takich jak np. zlecenie odbioru pociągu przez rewidenta, czy wynajem maszynisty do poprowadzenia taboru na konkretnej trasie - dodaje Sikorski.
Sprawdź także: OTB uruchamia kolejny fundusz deep tech
Według danych przedstawionych przez Eurostat oraz Urząd Transportu Kolejowego w raporcie ,,Kolej a alternatywne środki transportu w Europie 2023“ , w 2022 roku niespełna 17% transportu lądowego w Europie zostało zrealizowane przy pomocy kolei. Oczywiście, w porównaniu z transportem drogowym, którego udział wyniósł ponad 78%, liczba ta może nie wydawać się znacząca, jednak warto wziąć pod uwagę nadchodzącą zmianę. Zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem, emisja pochodząca z transportu musi zostać zredukowana o 90%, co powinno skutkować przeniesieniem do 2030 r. co najmniej 30% przewozów towarów na dystansach powyżej 300 km z dróg na inne środki transportu (kolej lub transport wodny), a do 2050 r. liczba ta powinna już wynosić 50% . Niewątpliwie kolej pozostaje jedną z najbardziej ekologicznych form transportu, co potwierdzają dane przytoczone we wspomnianym wcześniej raporcie Eurostat i UTK, wskazujące, że transport drogowy odpowiada za blisko 77% gazów cieplarnianych wygenerowanych w wyniku transportu towarów, podczas gdy w przypadku kolei liczba ta wynosi zaledwie 0,4%.