Ruszasz w świat? Nie zapominaj o płatnościach!
Płatności / Fot. Shutterstockz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2024 (108)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Na przykład w Brazylii wielu kupujących przez internet nie ma konta bankowego, dlatego wielki sukces odniosło tam Boleto, a więc hybrydowy model płatności. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych natomiast niezwykle popularne są płatności za pomocą PayPala. Chciałoby się rzec „co rynek to obyczaj”, jednak przedsiębiorcy powinni zwracać uwagę przede wszystkim na to, czy posiadane przez nich narzędzia (szczególnie na własnej stronie) spełniają kryteria uniwersalności.
Zgodnie z raportem Eurocommerce aż 30 proc. kupujących online uznaje kwestię płatności za absolutnie kluczową. Współcześni klienci wymagają indywidualnego podejścia oraz produktów dostosowanych do ich potrzeb. Spełnienie konsumenckich oczekiwań zmusza co prawda do pewnego wysiłku, za to zwiększa szansę na osiągnięcie – bądź utrzymanie – przewagi konkurencyjnej.
Startupy radzą sobie z tym wysiłkiem, powiedzmy, różnie. A to w końcu temat zdecydowanie kluczowy, ponieważ we współczesnym zglobalizowanym świecie sprzedaż międzynarodowa jest jednym z najważniejszych elementów rozwoju biznesu - również w takim kraju jak Polska, gdzie od dawna pisze się o „pułapce średniego rynku” i związanych z nią zagrożeniach.
Sprzedaż międzynarodowa nie jest łatwa z wielu względów. Tym, co z pewnością od dawna budzi obawy wśród rodzimych spółek jest konieczność zrozumienia i przestrzegania przepisów obowiązujących na różnych rynkach. Oczywiście Unia Europejska stara się ujednolicać zasady, to jednak pewne procedury nadal się różnią, w zależności od państwa, w którym chcemy się rozwijać. A to w zasadzie dopiero wierzchołek góry lodowej.
Z jakimi głównymi wyzwaniami z zakresu płatności borykają się innowacyjne polskie spółki? Czego powinny oczekiwać od zewnętrznego dostawcy płatności? Te kwestie po raz kolejny zbadali wspólnie PayPal i fundacja Startup HUB Poland, przepytując ponad 100 startupów na wczesnym etapie rozwoju, nie tylko tych z Polski.
Wygoda i bezpieczeństwo
Co warte podkreślenia na samym początku, z badania wynika, że coraz więcej rodzimych startupów zakłada aktywny rozwój biznesu na nowych rynkach (ale dopiero po zdobyciu silnej pozycji na lokalnym rynku), choć oczywiście founderzy dostrzegają trudności i wyzwania.
Przedsiębiorcy przepytani przez PayPal i Startup HUB Poland wskazują, że głównym wyzwaniem związanym z rozpoczęciem transgranicznej sprzedaży są ograniczone środki na budżet marketingowy – na taki problem zwróciło uwagę aż 42 proc. ankietowanych. Częstymi barierami są także brak kompetencji związanych z pozyskaniem nowych klientów (40 proc. wskazań) oraz trudności dotyczące dopasowania oferty do potrzeb i wymagań lokalnych konsumentów (31 proc.).
Co jeszcze wynika z opracowanego raportu? Ponad 65 proc. polskich startupów określiło wyzwania związane z rozwojem płatności jako niełatwe. Do najważniejszych zaliczyło takie aspekty jak płynność finansowa, oferowanie lokalnych metod płatności czy kwestie technologiczne związane z integracją poszczególnych rozwiązań. Z kolei tym, czego młode spółki oczekują od dostawców technologii jest szeroka oferta (np. płatności cykliczne, subskrypcyjne i abonamentowe), szybka i prosta integracja, a także łatwość obsługi, wsparcie oraz bezpieczeństwo.
Czy z biznesem warto wychodzić globalnie? Ekspansja międzynarodowa nie jest łatwa, jednak mając na uwadze potencjalne korzyści, warto się jej podjąć. Jeśli zdecydujesz się na transgraniczną sprzedaż, pamiętaj, że oferta i marketing to nie wszystko – bez wygodnych płatności o osiągnięcie sukcesu będzie bardzo trudno.
Więcej możesz przeczytać w 9/2024 (108) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.