Rusza globalna giełda żywności. DeFood współtworzy m.in. Anna Streżyńska
Adrian Piwko, fot. materiały prasowe– Rosnące ceny artykułów spożywczych oraz wzrost kosztów produkcji to poważne wyzwania hurtowego handlu żywnością. Obecna sytuacja wymaga transparentnego i stabilnego ekosystemu dla tego krytycznego sektora gospodarki światowej. Rynek handlu rolnego to jeden z ostatnich obszarów rolnictwa, który wciąż jest analogowy i oczekuje cyfrowej transformacji – komentuje Adrian Piwko, founder DeFood i działającego od 2017 roku internetowego targu z żywnością rzemieślniczą Pora na Pola.
DeFood (decentralised exchange of transparent food) to pierwsza zdecentralizowana giełda lokalnej żywności, która tworzy wirtualny marketplace do handlu B2B produktami rolnymi. Projekt o zasięgu globalnym łączyć będzie stronę podażową, czyli lokalnych wytwórców i importerów żywności z całego świata oraz strony zainteresowane kupnem, jak dystrybutorzy, sieci handlowe, platformy handlowe, sieci HoReCa.
Projekt wspiera strategię cyfryzacji rolnictwa, a doradcą DeFood w tym obszarze została Anna Streżyńska. Wcześniej Minister Cyfryzacji w latach 2015-2018 była inicjatorką projektów w zakresie cyfryzacji państwa w zakresie cyfrowej tożsamości, takich jak profil zaufany logowany przez bankowość elektroniczną, podpis zaufany, mObywatel.
– Cyfryzacja to obecnie priorytet dla rozwoju polskiego rolnictwa. Komputeryzacja i wdrożenie technologii mobilnych oraz agritech ułatwiają rolnikom planowanie i monitorowanie upraw, paszportyzację produktu oraz dostęp do nowoczesnych narzędzi komunikacji z odbiorcami. DeFood zaoferuje rolnikom w Polsce zbudowane na bazie lokalnych doświadczeń narzędzie do pozyskiwania klientów B2B w kontraktach terminowych, a także do sprzedaży ad hoc nadwyżek produkcyjnych. Co istotne, rozwiązanie jest skalowalne na cały świat, a to stwarza DeFood ogromne perspektywy rozwoju – mówi Anna Streżyńska, doradca DeFood i CEO spółki MC2 Innovations w grupie LUX MED.
Giełda wystartowała w wersji platformy testowej i zrealizowała pierwsze transakcje: najpierw z siecią rolników, przy wykorzystaniu kanałów zbytu partnera strategicznego – e-targu Pora na Pola. Proces ofertowania i sprzedaży testował też importer i dystrybutor egzotycznych owoców z siedzibą w Hiszpanii.
– Naszym strategicznym celem jest umożliwienie efektywnego ofertowania i zawierania kontraktów na przyszłą produkcję rolną. Widzimy jednak potencjał dla wspierania transakcji dla gotowych wyrobów, a także realizowanie szybkich sprzedaży, w których zakup nadwyżek magazynowych pozwoli nabywcom na uzyskanie okazyjnej ceny. W ramach testów technologicznych przeprowadziliśmy transakcje w tym ostatnim modelu, by sprawdzić proces od oferty po finalną wymianę – dodaje Piwko.
Twórca startupu zapowiada uruchomienie w połowie 2023 roku docelowej wersji platformy marketplace, czyli strony internetowej łączącej sprzedających z kupującymi. Kluczowe funkcjonalności obejmą tablicę ofert, scoring sprzedawców, moduł negocjacyjny, automatyczne generowanie cyfrowego kontraktu z podpisem elektronicznym, tworzenie paszportu produktu, co pozwoli na notowanie postępów w realizacji transakcji. Wśród autorskich rozwiązań znajdzie się moduł analityczny, który ułatwi predykcję cen na kolejne okresy.
Partnerem technologicznym DeFood został DeSmart.com – software house z Gdyni, który odpowiada za stworzenie platformy marketplace. – Stawiamy na doświadczonego partnera, który przez prawie 20 lat obecności na rynku IT zrealizował już prawie 200 projektów dla firm z różnych zakątków świata. DeSmart.com specjalizuje się w budowie platform typu marketplace, a ich dużym atutem jest solidny proces poznania produktu, który rozpoczęliśmy od warsztatów, na których mocno przepracowaliśmy zarówno założenia biznesowe, jak i technologiczne DeFood – mówi Adrian Piwko.
DeFood zapowiada otwarcie platformy w 2023 roku na kraje Europy Zachodniej, a w pierwszej kolejności chce pozyskać do współpracy dystrybutorów i pośredników w Hiszpanii oraz Holandii. Na początku listopada DeFood wspólnie z partnerem technologicznym DeSmart uczestniczyły w jednym z największych spotkań branży startupowej, Web Summit w Lizbonie.
– Nasz cel to prezentacja projektu przyszłym partnerom i klientom z branży agritech z całego świata, a także potencjalnym inwestorom. Rozwój platformy rozpoczęliśmy dzięki inicjującej rundzie inwestycyjnej na kwotę około 300 tys. zł. W prowadzonej obecnie rundzie inwestycyjnej pre-seed chcemy pozyskać około 1 mln zł, by przyspieszyć prace technologiczne i promocję platformy w Europie – wyjaśnia twórca DeFood.
Już w ramach obecnej, pierwszej wersji serwisu DeFood zamierza budować bazę użytkowników i realizować transakcje handlowe. Do końca 2023 roku, czyli po uruchomieniu docelowej wersji platformy, startup chce pozyskać kilka tysięcy gospodarstw rolnych w kraju i kilku znaczących dystrybutorów, współpracujących z sieciami handlowymi i eksporterami. Z kolei już w 2024 roku spółka zamierza na szeroką skalę prowadzić transakcje międzynarodowe.