Nestorzy, sukcesorzy i plan

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 14
Plan sukcesji powinny mieć wszystkie firmy, nie tylko te, które chcą pozostać rodzinne.

Plan sukcesji powinny mieć wszystkie firmy,  nie tylko te, które chcą pozostać rodzinne.

W kontekście sukcesji wariantów rozwoju sytuacji jest co najmniej tyle, ile firm. Ale zdaniem Łukasza Martyńca, prawnika i właściciela Kancelarii Sukcesyjnej Martyniec, można ten ogrom scenariuszy podzielić na trzy grupy. W pierwszej znajdą się te dotyczące przedsiębiorstw rodzinnych, w drugiej –  „półrodzinnych” a w trzeciej – „nierodzinnych”. Od tego, do której z tych kategorii należy firma, w dużej mierze zależy, na jakie ryzyka i bariery trzeba się przede wszystkim przygotować, planując sukcesję. 

Choć pewne podstawowe zasady są uniwersalne. Po pierwsze, punktem wyjścia są tu prywatne plany członków rodziny przedsiębiorcy. Powinien wyjaśnić, czy są oni w ogóle zainteresowani prowadzeniem jego biznesu i, stosownie do tego, czego się dowie, podjąć kolejne kroki. Np. jeśli jego dzieci widzą swoją przyszłość zupełnie gdzie indziej, musi się zastanowić, co się stanie z jego firmą, gdy zechce przejść na emeryturę. Możliwości będą wtedy dwie – sprzedaż lub likwidacja. 

Po drugie, w każdym przypadku elementem planu sukcesji musi być plan awaryjny, na wypadek, gdyby przedsiębiorca nagle umarł lub ciężko zachorował. To priorytet, który powinien być traktowany jak ryzyko gospodarcze. Należy zabezpieczyć siebie, biznes i rodzinę, pod względem prawnym i finansowym. Dopiero kolejnym...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

ZOBACZ RÓWNIEŻ