Otwórz oczy
z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2019 (50)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Własna firma krok po kroku
Grzegorz Krzemień
MT Biznes
Autor, twórca GoldenSubmarine, jednej z największych w Polsce agencji interaktywnych, opowiada o swoich doświadczeniach biznesowych z ostatnich 20 lat. Choć to opowieść o sukcesie, nie brak jej sceptycyzmu – nie każdemu bowiem się udaje, a tym bardziej nie za pierwszym razem. Treść książki jest osadzona w rodzimych realiach i specyficznych dla naszego kraju problemach. Krzemień prowadzi swą opowieść chronologicznie, od pierwszych pomysłów na firmę, po miejsce, w którym znajduje się dzisiaj. Kluczem do stabilnego biznesu wydaje mu się racjonalne zarządzanie wszystkimi obszarami działalności firmy – i tak też ułożył rozdziały książki, opowiadając m.in. o tworzeniu zespołu, odnajdywaniu się w branży czy budowaniu marki. Nie mamy tu poradnikowych fajerwerków, są za to ciekawe obserwacje dotyczące codzienności polskiego przedsiębiorcy.
-
Koniec ery calvadosu
Karolina J. Dudek
Katedra
Książka to etnograficzna podróż po polskich i światowych przestrzeniach biurowych. Badaczka z UW opowiada, w jaki sposób zmieniało się w Polsce podejście do stanowiska pracy. W metamorfozach biur można zobaczyć historię wielu zjawisk i pojęć – od początków produkcji masowej przez zafiksowaną na efektywności erę boksów, po hałaśliwy open space i „przestrzenie kreatywne”. Kształt i organizacja środowiska pracy zawsze oddawały ducha epoki. Autorka dostrzega to w najdrobniejszych detalach (kształt krzeseł, dekoracje ścian), co tłumaczy też intrygujący tytuł książki.
„Era calvadosu” to bowiem według niej czasy polskiej transformacji reprezentowane przez meble w rudobrązowym kolorze oraz stojące w rogach gabinetów wielkie paprocie. Jednak to nie tylko ciekawa historia biur. To także zbiór wskazówek, które architektom wnętrz pomogą uniknąć wielu pomyłek, a przedsiębiorcom – zaoszczędzić sporo pieniędzy.
-
Zakulisowe umowy, które zmieniły świat
Jacques Peretti
Rebis
Jacques Peretti, popularny brytyjski dziennikarz, zadaje prowokacyjne pytanie: „Czy sądzisz, że wiesz, dlaczego świat wygląda tak, a nie inaczej?”. W dziesięciu historiach na temat przygląda się zakulisowym negocjacjom między biznesem, polityką i nauką. Opisuje m.in., jak PayPal zawładnął rynkiem płatności internetowych, jak „kartel żarówkowy” zainaugurował w latach 30. praktykę psucia się sprzętu tuż po zakończeniu okresu gwarancji lub w jaki sposób pewien pomysłowy Irlandczyk zapoczątkował obsesję na punkcie zrzucania kalorii. Mimo sensacyjnego tytułu, książka nie ma zapędów demas- katorskich. Podawane są w niej znane, choć często pomijane fakty. Zamiast teorii spiskowych mamy mnóstwo (dla niektórych może nawet zbyt dużo) informacji, z których i tak płynie jeden wniosek: świat, w którym żyjemy, mógłby wyglądać zgoła odmiennie, gdyby nie kilka zakulisowych decyzji pojedynczych osób.
-
Przyszłość naszej wolności. Czy należy rozmontować Google’a… i kilku innych?
Jean-Hervé Lorenzi, Mickaël Berrebi
PIW
W czasach, gdy Facebook oskarżany jest o handel danymi osobowymi i wysuwa propozycje własnej kryptowaluty, chińskie Huawei okazuje się inwigilować swych użytkowników a prezydent USA niemal wypowiada wojnę innemu krajowi przy użyciu Twittera, optymizm technologiczny początku tysiąclecia wydaje się bardzo odległy. W przekrojowym eseju na temat naszej przyszłości w dobie rewolucji cyfrowej, francuscy autorzy, z zawodu ekonomiści, zastanawiają się, jakie będą jej konsekwencje. Z jednej strony, pod znakiem zapytania stoi nasza wolność osobista. Z drugiej, z powodu rosnącej roli technologicznych monopoli, maleje zdolność państw do prowadzenia niezależnej polityki gospodarczej. Spokojnie, autorzy proponują też rozwiązania. Na przykład ustawowy zakaz sprzedaży danych osobowych czy demontaż monopoli. Kierunek rozwoju świata wydaje się bowiem możliwy do zmodyfikowania.
Więcej możesz przeczytać w 11/2019 (50) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.