Wielozadaniowość to mit
fot. Adobe StockCzy zauważyliście, że w ostatnich latach próbujecie robić coraz więcej rzeczy naraz? Jeśli tak, to nie jesteście odosobnieni. Ja sam mam nieraz problemy, by się skupić na oglądaniu filmu. Zauważam, że często równolegle sięgam po telefon komórkowy, chcąc sprawdzić pocztę elektroniczną, lub po prostu bezcelowo przeglądam internet, próbując przy tym nadążać za fabułą.
Najbardziej charakterystyczną cechą naszego cyfrowego stylu życia jest to, że staramy się robić kilka rzeczy naraz – co określa się mianem multitaskingu, czyli wielozadaniowości. Badacze z Uniwersytetu Stanforda, chcąc sprawdzić efektywność wykonywania przez wielozadaniowców różnych zadań intelektualnych, przeprowadzili badania na grupie blisko trzystu osób. Połowa z nich uważała, że nie ma problemu z jednoczesnym surfowaniem po różnych stronach internetowych i nauką. Druga połowa wolała robić jedną rzecz naraz. Po serii testów sprawdzających zdolność koncentracji okazało się, że u wielozadaniowców była ona gorsza. O wiele gorsza. Najwięcej trudności sprawiało im ignorowanie nieistotnych informacji, których nie potrafili odfiltrować. Wydawało się, że wszystko ich rozprasza.
Równie złe wyniki odnotowano wówczas, gdy testowano pamięć wielozadaniowców, a ćwiczenie polegało na zapamiętaniu serii liter. Naukowcy wiedzieli, że musi być coś, w czym będą lepsi, i postanowili przetestować zdolność szybkiego przeskakiwania z jednego zadania do drugiego, czyli zbadać umiejętność wykonywania wielu zadań jednocześnie. Ale...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 3/2020 (54) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.